Flyforsinkelser eller Hvad jeg har ret til, og hvordan jeg får kompensation

Når du rejser med fly, kan der være tidspunkter, hvor dit fly er væsentligt forsinket med flere timer. I så fald er det en god idé at vide, hvad du har ret til, og hvilken kompensation du kan kræve af flyselskabet.
Kompensation inden for lufttransport er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004, hvis originale tekst kan findes på eur-lex.europa.eu.
Skal du bare have penge for et forsinket fly? Ansøg om kompensation op til 2 år i forvejen.
Hvornår har du ret til kompensation for flyforsinkelser?
Ikke alle forsinkede flyvninger falder automatisk ind under ovenstående forordning, og der kan derfor kræves kompensation. For overhovedet at kunne begynde at diskutere kompensation skal dit fly :
- udgå fra en lufthavn på en medlemsstats område
- ende i en lufthavn på medlemsstaternes område og være opereret af et europæisk flyselskab.
Medlemsstat betyder alle 27 lande i Den Europæiske Union, herunder Guadeloupe, Fransk Guyana, Martinique, Réunion, Mayotte, St Martin og Azorerne, Madeira eller De Kanariske Øer. Medlemslandene omfatter også Norge, Schweiz og Island.
En anden betingelse er længden af selve forsinkelsen, som afhænger af flyvningens længde. Der betales kompensation for forsinkelser på
- 2 timer for flyvninger op til 1.500 km
- 3 timer for flyvninger mellem 1.500 km og 3.500 km
- 4 timer for flyvninger over 3.500 km
For økonomisk kompensation gælder reglen om 3 timers forsinkelse i destinationslufthavnen.
Hvad jeg har ret til i tilfælde af en flyforsinkelse
Alle passagerer har ret til følgende gratis kompensation i tilfælde af et forsinket fly:
- Forfriskninger i forhold til forsinkelsens længde
- 2 telefonopkald og e-mails
- hotelophold, hvis forsinkelsen varer natten over
- økonomisk kompensation op til et maksimum på 600 euro
Det skal tilføjes, at retten ikke tilbydes automatisk, og for de fleste flyselskabers vedkommende skal du selv kontakte dem. Dette gælder især for krav om indkvartering og næsten altid for økonomisk kompensation.
Ret til forfriskninger
Alle flyselskaber har pligt til at tage sig af passagererne, hvis de forventer en forsinkelse på mindst 2 timer, eller 3 timer for mellemdistanceflyvninger og 4 timer for langdistanceflyvninger, uanset årsagen til forsinkelsen.
Passagerer får normalt vouchers til en baguette med vand eller vouchers med en nominel værdi på ca. 15 euro eller tilbydes direkte specifikke forfriskninger ved afgangsgaten.
Ret til indkvartering
Hvis dit fly er væsentligt forsinket, og du står over for en nat i lufthavnen, skal du ikke være bange for at ringe og gøre krav på din gratis indkvartering. Flyselskabet er forpligtet til at sørge for og refundere passagerer for indkvartering, herunder transport til et hotel og selvfølgelig måltider.
Hvis du bliver afvist af flyselskabet, og dit fly er forsinket i mindst 8 timer i løbet af natten, kan du tjekke ind for egen regning og kræve refusion senere - gem betalingsbeviset.
Kræv gratis økonomisk kompensation for flyforsinkelser
Gør krav på økonomisk kompensation
Den største fordel ved et forsinket fly på 3 timer eller mere eller et aflyst fly er retten til økonomisk kompensation på op til 600 euro pr. passager. Der er nogle få undtagelser til denne kompensation.
Den første er, at forsinkelsestiden beregnes i destinationslufthavnen. Det er forskellen mellem den planlagte ankomst og den faktiske ankomst. Ankomst defineres som, at flyet er parkeret på asfalten, og at dørene åbnes, så passagererne kan gå fra borde.
Der udbetales ikke økonomisk kompensation, hvis flyselskabet ikke kunne have påvirket forsinkelsen, f.eks:
- dårligt vejr
- bird strike
- strejke blandt lufthavnspersonale eller flyveledere
- krig og politiske uroligheder
Et flynedbrud eller en strejke blandt flyselskabets personale er dog ikke nødsituationer.
Størrelsen af den økonomiske kompensation, som hver passager på en forsinket flyvning skal modtage, bestemmes af flyvningens afstand som følger:
- 250 eur / 220 eur for flyvninger op til 1.500 km
- 400 eur / 348 eur for flyvninger mellem 1 500 km og 3 500 km
- 600 eur / 531 eur for flyvninger over 3 500 km
For flyvninger over 3.500 km, hvis der er en forsinkelse på 3-4 timer, har flyselskabet ret til at reducere kompensationen med 50 %, dvs. med 300 euro.
Kræv gratis økonomisk kompensation for flyforsinkelser
Sådan kræver du økonomisk kompensation for flyforsinkelser
Når det gælder økonomisk kompensation for flyforsinkelser, er teorien mere end noget andet sted helt i modstrid med virkeligheden. Vær tålmodig og selvsikker, når du fremsætter dit krav. Flyselskaberne kommer gerne med undskyldninger for hvad som helst, og de kan oven i købet ignorere dig fuldstændigt.
For at ansøge skal du bruge
- en elektronisk billet (bekræftelse på køb af billet eller tur i en e-mail)
- boardingkort
- bekræftelse på flyforsinkelse
Formularen for forsinket flyvning udleveres af luftfartsselskabet i lufthavnen, eller et foto af ankomsttavlen med dit forsinkede fly på er tilstrækkeligt, eller tag et print fra Flightradar24's hjemmeside.
Udfyld derefter formularen eller send den til flyselskabets kundeservice og vent. I e-mailen skal du skrive direkte, at du anmoder om en kompensation på XX euro for en forsinkelse på mere end 3 timer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004. Glem ikke at inkludere dine bankkontooplysninger, herunder IBAN- og SWIFT-formater.
Hvor kan man søge om kompensation hos udvalgte flyselskaber?
- Smartwings - kontaktformular smartwings.com/contact-form
- Ryanair - ansøgningsformular onlineform.ryanair.com/en/en/eu-261
- Wizzair - kravformular wizzair.com/cs-en/complaint-about-compensation
Vi siger med det samme, at det er urealistisk for enkeltpersoner at få kompensation fra flyselskaber som Smartwings (Travel Service), Ryanair, Wizz Air, easyJet og andre.
Ansøg gennem et bureau
Hvis du vil spare tid og besvær, eller hvis processen er for kompliceret for dig, skal du blot ansøge om kompensation hos et specialiseret bureau.
Ansøg om gratis økonomisk kompensation for et forsinket fly
Når dit krav om kompensation er blevet verificeret, skal du blot underskrive en fuldmagt til advokaten, og så er det bare at vente på, at kompensationen bliver udbetalt. Bureauet opkræver kun en provision på en femtedel af det inddrevne beløb. Du betaler ikke noget på forhånd, selv om din sag i sidste ende bliver afvist.
Du kan indgive et krav op til 3 år bagud, men ideelt set bør du afvikle sagen med det samme på grund af beviserne for forsinkelse.
Konklusion
Ingen rejsende kan undgå et forsinket fly før eller siden. Hvis du står over for en langvarig forsinkelse på flere timer, ved du, hvad du har ret til, og hvordan du kan få kompensation fra flyselskabet.
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...
6 kommentarer

Hej. Hej,
Jeg havde en forsinkelse på 25 timer med Skyline Express fra Prag til Marsa Alam, normalt ville jeg sige, at jeg har ret til 400,- kompensation, men dette selskab er baseret i Ukraine, så gælder det for det, når det opererer EU-flyvninger eller ej?)
tak Jirka
Var det en EU-flyvning? Det var det.

kun at de ikke svarer direkte gennem flyselskabet ... så jeg prøvede gennem inkassobureauet, og de sagde nej.
Jeg mener, at jeg er berettiget, så jeg er lidt forvirret over, at de på trods af deres interesse i min andel stadig hævder, at jeg ikke er berettiget...:)
Jeg gætter på, at de ikke ønsker det, eller at de mener, at kravet ikke skyldes forsinkelsen (hvad var det?). Bare fordi det er et ukrainsk flyselskab, udløber kravet ikke automatisk. https://evropskyspotrebitel.gov....a-doprava/ Prøv at kontakte ECC:
Og at de ikke svarer? Det gør Smartwings heller ikke. Betyder det noget? Ja - at de ikke ønsker at betale. 😆

https://tn.nova.cz/zpravodajstvi...s-24-hodin Forsinkelsen skyldtes en funktionsfejl i flyet - se:
Det er interessant, at håndhæverne ikke ønsker at gøre dette, når det er deres indtægtskilde. Så jeg blev lidt irriteret:)
Jeg forstår godt, at flyselskabet ikke reagerer, det er jeg enig i:)
Du betaler ikke en krone for at kontakte de statslige myndigheder, så det bliver ikke værre. 😉
Jeg kan se, at reklamepisken stadig er der: "Vi siger også, at det er urealistisk for enkeltpersoner at få kompensation fra flyselskaber som Smartwings (Travel Service), Ryanair, Wizz Air, easyJet og andre."
Jeg vil sige, at Ryanair laver problemer meget sjældnere end Wizzair, men det kan udfordres, f.eks. med hjælp fra apf, hvis billetten var til eller fra Østrig. Travel Service, det er en anden historie.
Hej. Hej.
Jeg er i tvivl om, hvilken forsinkelse der er berettiget til en kompensation på 250 EUR / 6 000 CZK for flyvninger på op til 1 500 km.
Der står fra mere end 3 timer, men jeg kan ikke finde noget lignende i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004. Der står der to timer eller mere for flyvninger på 1.500 kilometer eller derunder.
Så hvad er sandheden?
Det er en ret forvirrende tekst. Retten til pleje, som det hedder i direktivet, kaldes kompensation; retten til kompensation (udtrykket fra direktivet) kaldes økonomisk kompensation. https://en.wikipedia.org/wiki/Ai...Regulation Sidstnævnte er korrekt angivet for flyforsinkelser på 3 timer eller mere, selvom direktivet ikke nævner dette, fordi det er retspraksis, se .
Hej, vi skulle flyve med Iberia til New York fra Prag med en forbindelse i Barcelona. Da vi landede i Barcelona, fik vi at vide, at flyet var aflyst på grund af vejrudsigten i New York (også flyet til Boston). Efterfølgende kom der en e-mail om, at det næste fly var planlagt til kl. 9.00 næste dag. En time senere ankom det først kl. 18.45, 24 timer efter vores planlagte afgang ... Da vi efter planen skulle ankomme til NYC, var 19 fly landet, og 7 var aflyst. Hvis vi havde taget flyet kl. 9 næste dag, var de dårlige forhold ikke længere fremherskende, og de flyttede det stadig til kl. 18.45. Har vi ret til kompensation for ikke at komme af sted kl. 9, som var det tidspunkt, hvor det oprindelige fly blev flyttet? Eller er det stadig vejret? Tak for svaret

Du skal have fløjet med Vueling og Level, ikke Iberia.
På den måde kan ingen se, om du kvalificerer dig eller ej. Du har en flad udsigt. Men du kan skrive to e-mails til flyselskabet. Den ene vil næsten helt sikkert være negativ, og du vil se den anden. I den anden skriver du, at du vil tage retslige skridt bla bla bla.
Hvis de også svarer dårligt på den anden e-mail, er der nok ikke rigtig noget krav, men du kan sende det videre til et bureau efter eget valg. Det koster ikke noget.
Hej. Hej,
Jeg har et spørgsmål. Søndag den 29.9.2024 skulle vi flyve med airBaltic fra VNO til PRG via RIX. 3 timer før afgang fik jeg en sms om, at de aflyste det første segment og vil sende os en alternativ flyvning snart. Den bestod i, at afgangen skulle være samme dag kl. 15:00 fra VNO via RIX, AMS og til Prag. I lufthavnen ændrede de vores fly til et 15:00-fly med SAS via ARN og CPH til Prag, som vi kun delvist benyttede. Vi nåede ikke flyet fra CPH til PRG på grund af en forsinket afgang fra ARN til CPH, og det endte med, at vi måtte flyve via WAW til Prag næste dag. Mit spørgsmål er, om vi har ret til kompensation for både det aflyste fly 3 timer før afgang med airBaltic og det fly, vi gik glip af i CPH på grund af flyselskabet? (der var ikke dårligt vejr, bird strike, strejke eller krig og politiske uroligheder) Tak Filip

Nej :) Du gør stadig kun krav på 1 rejse.
Tak for svaret. Jeg ansøgte både airBaltic og SAS, og begge selskaber accepterede kompensationen og sendte efterfølgende beløbet til min konto.
Hej, er der nogen, der har erfaring med at behandle en klage over manglende kompensation via den tyske civile luftfartsmyndighed (mistet tilslutningsfly på grund af forsinket første segment), hvor lang tid tager det dem osv.