Billeje i Albanien

Albanien

At rejse i bil i Albanien er absolut den mest fleksible transportform. Albaniens veje er blevet betydeligt bedre siden det første årti af det tredje årtusinde, og man kan nu køre på asfalterede veje næsten overalt.

Det er ikke noget problem at leje en bil i Albanien, hvilket også er en praktisk mulighed for at komme rundt i Albanien i betragtning af det store antal billige flyvninger fra hele Europa.

Hvordan booker man en bil i Albanien?

Albanien er ikke et usædvanligt land i global sammenhæng, og de fleste af de store biludlejningsfirmaer som Sixt, Alamo, Europcar og snesevis af andre opererer her.

På grund af det store antal udlejningsfirmaer anbefaler vi at bruge den klassiske sammenligningsmotor booking.com/cars, som sorterer alle tilgængelige biler efter pris, størrelse eller andre kriterier, som du vælger.

På booking .com kan du booke en bil direkte til samme eller nogle gange endda lavere priser end direkte gennem biludlejningshjemmesiderne.

Du vil normalt leje en bil i byer med en international lufthavn eller i turistcentre. Langt de fleste biludlejningsfirmaer opererer dog i Tirana lufthavn, hvor priserne er lavest takket være konkurrencen.

Du kan også booke en bil i Kukës lufthavn, i Sarandë, hvor færgerne ankommer fra Korfu, eller i Durrës, den største havneby. Priserne på disse steder kan dog være op til 2 gange højere end i Tirana.

Priser på biludlejning i Albanien

Billeje i Albanien er relativt billigt i lavsæsonen og relativt dyrt i sommersæsonen fra omkring midten af juni til slutningen af august.

I denne periode tager store mængder turister til Albanien, især til kysten, men de lejer ofte en bil til ture ind i landet.

Priserne varierer også alt efter lejemålets længde; jo længere det er, jo lavere er det daglige lejebeløb.

Internationalt kørekort og andre dokumenter

Du behøver ikke formelt et internationalt kørekort for at køre i Albanien, og i praksis vil du sandsynligvis ikke blive bedt om det. Albanien anerkender kørekort fra alle EU-lande.

Hvis du vil have et internationalt kørekort for en sikkerheds skyld, anerkender Albanien begge de eksisterende typer (Genève og Wien).

Biludlejningsfirmaer kræver normalt et kreditkort, men hvis du betaler ekstra for forsikring, er et betalingskort tilstrækkeligt.

Benzinpriser i Albanien

På grund af hyppige prisændringer er der ingen grund til at skrive specifikke beløb her, men generelt er benzin i Albanien ret dyrt, og af de omkringliggende lande er det kun Grækenland, der har en højere pris.

Normalt betaler du mellem 1,60 og 1,80 euro for en liter benzin eller diesel.

Tankstationer er alligevel baseret på selvbetjening, og deres tæthed er også god. Du kan bogstaveligt talt finde tankstationer overalt, selv i de mere afsidesliggende bjergbyer.

Benzinpriserne er altid angivet pr. liter.

Færdselsregler i Albanien

Færdselsreglerne i Albanien er meget lig dem i resten af Europa, om ikke andet så fordi Albanien er et kandidatland til EU.

Det er således obligatorisk at bruge sikkerhedssele, man må ikke tale i telefon under kørslen, og reglerne for kørsel i rundkørsler er de samme som her, dvs. at den bil, der kører i rundkørslen, altid har forkørselsret, og man skal give blinklys, når man forlader rundkørslen.

Hastighedsgrænserne er dog forskellige:

  • kommune/byområde - 40 km/t
  • uden for landsbyer - 80 km/t
  • motortrafikvej (skilt på blå baggrund) - 90 km/t
  • motorvej (skilt på grøn baggrund) - 110 km/t

Bøderne i Albanien er ikke særlig høje, men politiet går ofte efter biler med udenlandske nummerplader, så vi anbefaler bestemt, at man overholder reglerne, især hastighedsgrænsen i landsbyen.

Sammenlign priser på biludlejning

Trafik og andre tips

Både viljen til at overholde reglerne og respekten for politiet er helt ukendte begreber blandt mange albanske bilister.

Albanske bilister er meget dygtige til at bryde reglerne og skal være meget opmærksomme på den lokale trafik for at undgå ulykker.

Hvad er de største fejl hos bilister i Albanien?

  • blinklys - her gives blinklys helt tilfældigt og for eksempel ved vognbaneskift praktisk talt slet ikke
  • hastighedsoverskridelser - især uden for landsbyerne ses det sjældent
  • overhaling - nok den farligste vane. Albanerne overhaler absolut overalt, også på snoede bjergveje, hvor man ikke kan se 100 meter frem. På de bredere veje kan du blive overhalet fra højre af en vognbane.
  • forkørselsret - især i byerne er den juridiske forkørselsret ofte erstattet af "først til mølle"-princippet.

Og bare så du ved det, så elsker albanerne tyske biler, især Mercedes. Der er nok ikke noget land i verden med en større koncentration af Mercedes end Albanien.

Kvaliteten af vejene i Albanien

Kvaliteten af vejene er blevet markant bedre. Selv i det første årti af det tredje årtusinde var det stadig almindeligt, at selv relativt store byer i afsidesliggende områder kun havde grusveje. Det er nu kun tilfældet i små bjerglandsbyer, men langt størstedelen af landet kan nås ad almindelige veje.

Deres kvalitet er dog til tider lidt dårligere, så du skal regne med, at der af og til er et hul i vejen, men medmindre du skal til turistmål, der ligger helt uden for alfarvej, har du ikke brug for en stor firehjulstrækker.

Motorveje i Albanien: vejafgift eller vignet?

Motorvejsnettet i Albanien er langt fra komplet, og især i hovedretningen Tirana - Shköder - grænsen til Montenegro er der en mærkbar mangel på motorveje. Trafikken er meget tæt i denne del, og der er ofte lange, langsomt kørende bilkøer.

Du møder kun en rigtig motorvej mellem Tirana og det nordlige Albanien på den 20 km lange strækning mellem Tirana og Skadar.

Albaniens længste motorvej , A1, løber uafbrudt i ca. 80 km over udfordrende bjergterræn mod byen Kukës og videre ind i Kosovo. Denne motorvej har forkortet rejsen fra Tirana til Kukës eller Kosovo fra ca. 7 timer til kun 2 timer.

Motorvej A3 forbinder Tirana med byen Elbasan ca. 45 km mod syd.

Den sidste motorvej A4 er ca. 30 km lang og forbinder feriestedet Vlorë med Fier inde i landet. Den efterfølges af en firesporet motortrafikvej, som fører til Tirana via Dürres/Drac.

Der bruges ikkemotorvejsfrimærker.

Der betales kunvejafgift for den længste A1-motorvej eller for den 5,5 km lange Kalimash-tunnel, som ikke er farbar. Du kan kun betale kontant ved betalingsanlægget med 600 all eller 5 eur. Du kan også betale i euro.

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her