Den offentlige transport i byen er primært repræsenteret ved de ikoniske højbroer, der snor sig gennem Chicagos centrum. Men du kan også bruge det omfattende netværk af busser og perifere jernbaner.
Metro- og busbilletter
Både metroen og busserne drives af CTA, så du kan bruge de samme betalingstyper og nogle gange billetter til begge transportformer. Hele CTA's bus- og metronetværk har kun én zone.
Enkeltbillet (2 timer)
Enkeltbilletter er altid gyldige i 2 timer, og du kan bruge i alt 3 ture inden for de 2 timer. Gratis omstigning inden for de 2 timer er dog kun muligt i busser ELLER metro.
Hvis du skifter fra metroen til en bus eller omvendt, skal du altid betale en ny pris.
Type af transport | Pris |
---|---|
Metro "L" | 2,50 usd |
Bus (kontaktløst kort eller Ventra-kort) |
2,25 usd |
Bus (Kontant - billet fra chaufføren) |
2,50 usd |
Når du betaler kontant hos chaufføren, skal du have det nøjagtige beløb.
Dagskort
Hvis du skal rejse mere end én gang rundt i Chicago, kan det betale sig at købe dagskort. Disse kort gælder til et ubegrænset antal ture med metro og CTA-busser. De gælder ikke til METRA-tog.
Denne type billet kan dog ikke betales med PAYG, et proprietært kontaktløst kort, da der ikke er nogen daglige grænser for denne betalingsform.
For at købe et dagskort skal du først købe et Ventra-kort, enten fysisk i en automat på hver metrostation eller via Ventra-mobilappen.
Det er gratis at købe kortet, hvis du lægger en billetpris på mindst 5 dollars direkte på det.
Billettens gyldighed | Pris |
---|---|
24 timer | 5 usd |
72 timer | 15 usd |
168 timer | 20 usd |
Disse billetter er ikke kun gyldige for kalenderdagen, men for hele 24, 72 eller 168 timer fra det tidspunkt, hvor de er markeret.
Hvor kan man købe billetter?
Der er 3 hovedmåder at købe en billet på.
- PAYG (Pay-as-you-go) - Det er praktisk at betale med dit eget kontaktløse kort (mobiltelefon/ur), når du bruger enkeltbilletter. Der er ikke fastsat daglige grænser, så hvis du kører oftere, kommer du til at betale betydeligt mere end 5 dollars om dagen, som er prisen for et dagskort.
- Du sætter kortet i den gule læser, når du stiger på bussen eller går ind på metroperronen.
- Ventra Card - Et klassisk chipkort, der købes i en automat på hver metrostation. Kortet er gratis, hvis du lægger mere end 5 dollars på det, og det gælder derfor kun for heldags- og flerdagskort.
- Ventra-mobilapp - Du kan købe et Ventra-kort via mobilappen for at indlæse enten et hvilket som helst beløb eller en hel dags/flere dages billet. Kortet bliver indlæst på mobiltelefonen via NFC-teknologi (som ved kontaktløs betaling).
Metro - "Chicago L"
Chicagos metrosystem er ofte kendt for bogstavet "L" fra ordet „elevated“, der betyder forhøjet lige efter brokonstruktionerne til togene i centrum.
Der er i alt 8 metrolinjer i byen, hvoraf 6 går til Downtown, centrum, hvor 4 af dem danner et loop, og 2 andre krydser loopet.
Stationerne og togene er ofte meget beskidte og trange og grusomt langsomme i centrum, men på den anden side er det stadig den hurtigste og mest effektive transportform. Stationerne er godt skiltet.
Da metroen er den mest benyttede transportform, har vi samlet detaljerede oplysninger, kort og priser i et kapitel om Chicagos metro.
CTA-busser
Et omfattende netværk af busser supplerer metroen i alle dele af byen. Busserne drives af det samme selskab som metrotogene - Chicago Transportation Authority CTA. Derfor er det også de samme billettyper, der gælder for busser og undergrundsbaner.
Overraskende nok lider Chicagos brede boulevarder ikke af trafikpropper, så busturene er relativt hurtige.
Problemet er den dårlige information ved busstoppestederne; man får som regel kun nummeret på linjen og den angivne rute. Man leder som regel forgæves efter et kort eller en detaljeret køreplan.
Så før du bruger busserne, skal du studere kortet over hele det offentlige transportnetværk på transitchicago.com og tjekke, hvilke busser der stopper ved dit hotel, og om de vil være praktiske for din tur ned i centrum.
Hvordan bruger jeg mine billetter?
Den nemmeste måde er at betale med dit eget kreditkort. Du stiger altid på gennem fordøren, hvor du sætter dit kort i den gule læser. Når du går ud, skal du ikke sætte kortet i læseren.
Du bliver opkrævet 2,25 usd pr. tur. Hvis du skifter til en anden buslinje inden for 2 timer, opkræves der ikke penge for den næste tur. Du skal dog alligevel sætte kortet i kortlæseren. Der er ingen rabat på omstigning til metroen.
I busserne kan du bruge en dagsbillet til 5 usd, som også gælder i metroen og kun kan købes i automater på metrostationer, se detaljer ovenfor.
Desværre er der ingen daglig grænse på 5 dollars, når du bruger dit eget kontaktløse kort, så hvis du skal rejse mere end to gange om dagen, kan det betale sig at købe et fysisk dagskort.
METRA-tog
Der er også forstadstog til mere afsidesliggende kvarterer, som du kan bruge til ting som at bo på et billigere hostel eller airbnb.
Togene drives af METRA og opkræver ikke en heldagsbillet til 10 usd, som du kan bruge på almindelig metro eller busser.
Du kan altid købe billetter i en billetautomat på stationen, hvor du kan betale med kort eller kontanter. Billetten bliver derefter kontrolleret af konduktøren i toget. Hvis du rejser fra en station, hvor der ikke er en automat, kan du købe din billet af konduktøren uden ekstra omkostninger, men kun med kontanter.
Envejsbilletter starter ved 4 usd og stiger alt efter afstand op til ca. 8 usd. I weekenden kan du købe en billet til 10 usd, hvormed du kan køre ubegrænset på alle METROs toglinjer på begge weekenddage.
Du kan også købe individuelle billetter til METRA-tog via Ventra-mobilappen. Du skal bare vise billetten på din mobiltelefon til konduktøren under check-in.
For mere information, besøg den officielle hjemmeside metrarail.com.
Delte cykler
I dag har måske alle moderne storbyer et cykeldelingssystem, og Chicago er ingen undtagelse.
Der er en tjeneste, der hedder Divvy Bikes, som har stationer spredt over hele byen. Ved hver station kan du betale for din cykel med et kreditkort eller via Divvy Bikes ' mobilapp, og så får du en kode til at låse låsen op.
- 1 usd for at låse din cykel op + 0,18 usd for 1 minuts kørsel
- 18,10 usd "Day Pass" - men kun gyldigt i 3 timer, derefter + 0,18 usd for 1 minuts kørsel
Taxa- og samkørselsapps
Traditionelle taxaer samt Uber- og Lyft-apps er udbredte i Chicago.
En tur med Uber eller Lyft er som regel 10-20 % billigere end en almindelig taxa, og ventetiden i centrum er meget kort.
Hvis du foretrækker at tage en klassisk taxa, skal du bare vinke til en bil på gaden. Det er meget sikkert at køre i taxa i Chicago, og du kan altid betale med kort. Det er meget sjældent, at taxachauffører svindler turister.