Metroen er den bedste og i de fleste tilfælde den eneste måde at rejse rundt i New York City på. Det er den eneste måde at komme til stort set alle turistattraktioner på, og det tætte netværk strækker sig så langt som til Brooklyn, Queens og Bronx. Ideelt set skal du vælge en bolig, der ligger i gåafstand fra metroen - så er du klar, og det bliver en leg at komme rundt i New York.
På amerikansk engelsk bruges udtrykket Subway hovedsageligt om undergrundsbanen.
- Den billigste indkvartering i New York
- Tilbud på flybilletter til New York City
Med en samlet netværkslængde på over 380 km rangerer New Yorks undergrundsbane som nummer 12 i verden. De første tog begyndte at køre i 1904, hvilket gør New Yorks undergrundsbane til den 8. ældste undergrundsbane i verden.
Selvom det kan virke kompliceret at tage metroen i New York City i starten, får du hurtigt styr på det, og efter et par ture vil du køre som en indfødt newyorker. Stationerne er tydeligt skiltet, og det samme er alle skift.
Her er nogle tips til problemfri subway-rejser i New York.
Kort over New Yorks undergrundsbane
Nøglen til at komme nemt rundt i New York City er altid at have et kort over metrolinjerne med sig. Der er kort i alle vogne og på alle stationer, men det er en god idé at have et kort downloadet på din telefon, så du kan planlægge din tur. Metrokortet kan findes og downloades på web.mta.info/maps.
Et live-kort, der viser den aktuelle netværksstatus, er nu også tilgængeligt på mta.info. Klik f.eks. bare på et stationsnavn, og du vil se de nærmeste togafgange i alle retninger.
Priser på Metro Card / OMNY-billetter
I New Yorks undergrundsbane kan du vælge mellem to måder at betale din billet på:
- OMNY kontaktløs betaling med dit debet/kreditkort (mobil, ur, ...).
- Klassisk metrokort af papir
Priserne for begge muligheder er de samme, men ikke helt...
Billetpriser for 2,90 usd
Hver metro- eller bybustur i New York City koster 2,90 usd uanset rejsetid eller afstand.
Den beregnes fra første gang, du stiger ind i metroen, til du stiger ud igen, og du kan stige om, hvis du ikke går gennem en drejekryds inden for det pågældende omstigningssted (ikke altid muligt).
Hvis du betaler kontaktløst med dit kort, din mobiltelefon eller dit ur, bliver der kun opkrævet 2,90 dollars. Sæt dit kort/mobil i læseren ved drejekrydset, når du går ind og ud af stationen.
Når du betaler med Metro Card , betaler du altid 1 usd ekstra for selve billetten, som ikke kan genindlæses i tilfælde af enkeltbilletter. Desuden kan man kun købe en billet med to registrerede rejser. I alt er den laveste pris for et enkelt Metro Card 5,80 usd, hvor $1 er gebyret for kortet og $2 x $2,90 for to Metro- eller busture.
Hvis du ved, at du kun skal køre én tur og ikke vil bruge kontaktløs betaling, kan en enkeltbillet købes for 3 usd.
7-dages kort til 34 usd
Der er ingen 24-timers eller 3-dages billet i New York City, den laveste tidsperiode er kun 7 dage. Den koster 34 dollars og er gyldig til ubegrænsede ture overalt i metroen, busserne og kabelbanerne til Roosevelt Island.
Kontaktløs betaling: fungerer ved at opkræve 2,90 dollars efter hver enkelt tur, op til maksimalt 12 gange i alt, hvilket giver et slutbeløb på 34 dollars. Fra den 13. tur og fremefter trækkes der ikke noget beløb, selvom du stadig skal sætte dit kort/mobil/ur fast på læserne.
Metro Card: Med denne version betaler du virkelig for de fulde 7 dage, uanset om du begynder at bruge Metro mandag eller måske torsdag. Gebyret for kortet er igen 1 usd ekstra, men i modsætning til enkeltbilletter kan flerdages Metro Card genoplades. Så du kan beholde billetten til dit næste besøg i New York eller give den videre til en, du kender, som skal besøge byen.
Hvor kan man købe billetter?
Du kan købe billetter til New Yorks undergrundsbane i billetautomaterne på hver station. Du kan betale med kontanter eller kort.
Hvordan bruger jeg mine billetter?
Du skal igennem drejekryds, når du går ind og ud af stationen. For kontaktløs betaling skal du bare holde dit kort/mobil/ur hen til læseren mærket OMNY og gå gennem drejekrydset. Proceduren gentages, når du forlader stationen.
Hvis du bruger et traditionelt Metro Card af papir, kan du trække din billet gennem et par sølvskinner, hvorefter drejekrydset frigives. Igen skal den samme procedure gentages, når du forlader stationen.
Man går ikke gennem drejekrydsene, når man skifter tog.
Lokale vs. ekspresforbindelser
Den måske mest almindelige forvirring blandt turister opstår i forbindelse med dette vanskelige aspekt af New Yorks metrosystem. Du kigger på et kort, ser, at de blå metrolinjer kører gennem den nærmeste station, og så er du klar til at tage af sted! Men du venter forgæves på netop din forbindelse, der er konstant stop på den anden linje, som du ikke behøver at tage, og nu og da suser den metro, du vil tage, forbi perronen på det tredje spor.
Dobbelttjek altid præcis, hvor metroen kører hen, så du ikke misser dit stop og venter for længe på den næste forbindelse. På metrokortet er stationerne vist i sort eller hvid og med bogstavet for den linje, der stopper ved stationen.
- Hvide stationer - alle tog stopper her
- Sorte stationer - kun lokale tjenester stopper her
Hvis der kører et eksprestog, stopper det ikke ved de sorte stationer, men kører bare igennem dem.
For eksempel kører linjerne A, C, B og D tilsyneladende på vestsiden af Central Park, men alle stationerne har sorte linjer, hvilket betyder, at kun lokaltog stopper ved dem. I dette tilfælde er det altid kun B- og C-linjerne.
Køreplaner, forbindelsessøgning
Du kan nemt finde den hurtigste forbindelse mellem to stoppesteder på transportselskabets officielle hjemmeside mta.info.
Inden for byens centrum kører metrotogene i gennemsnit hvert 2-3. minut på hverdage og ca. hvert 4-7. minut i weekenden. Jo længere væk fra centrum man er, jo længere bliver intervallerne logisk nok, men de overstiger sjældent 10 minutter på de større stationer.
Kun i de meget perifere dele af metropolen, hvor du sandsynligvis ikke engang kommer, og også om natten, kan intervallet variere mellem 15-20 minutter.
Nogle linjer kører 24 timer i døgnet, mens andre kun holder pause om natten.
Linjer, der kører hele natten: 1, 2, 3, 4, 6, 7, A, D, E, F, G, J, L, M, N, Q, R, Staten Island Railway
Ca. 6:00-22:15 på linjerne B, C, W
Ca. 5:10-23:30 Spis linje: 5
Det er også en god idé at holde øje med informationen ved stoppestederne på grund af de ret hyppige lukninger, når nogle stationer er utilgængelige, eller en del af ruten erstattes af alternative busser. Oplysningerne plejer dog at være meget klare og lette at forstå.
Skiftestationer og stoppestedsnavne
Nogle omstigningsstationer er ikke omstigningsstationer. Du er nødt til at forlade metroen og gå gennem drejekrydset igen. Hvis du har en 7-dages billet, behøver du ikke at bekymre dig om dette, men hvis du har en enkeltbillet, skal du bruge to.
Men grundlæggende er de fleste stationer, hvor flere linjer mødes og overlapper hinanden med en enkelt cirkel eller er forbundet med en sort linje på kortet, omstigningsstationer. Der er ingen grund til at gå gennem svingdøre, bare følg skiltene og anvisningerne til omstigningsstederne konsekvent. Stop gerne op et øjeblik, find ud af, hvor du skal hen, og hvilken linje du skal bruge, og fortsæt så.
Vær også opmærksom på navnene på stationerne. For eksempel optræder "Canal Street" 3 gange på 3 forskellige linjer, men stationerne ligger 2 km fra hinanden og er slet ikke omstigningsstationer.
Uptown eller Downtown?
De fleste stationer har separate indgange for hver retning. Hver indgang er altid markeret med et bogstav eller linjenummer og en endestation. For at gøre det lettere at navigere på Manhattan, tilføjer de også en angivelse af, om stationen ligger i retningen "Uptown" eller "Downtown", så du ikke behøver at slå op, hvor endestationen ligger. Men hvad betyder det?
- Uptown - nordgående tog
- Downtown - sydgående tog
Farver eller tal/bogstaver?
Metrolinjer i New York City er identificeret med både en farve og et bogstav/nummer. Mens lokale normalt orienterer sig efter farve, anbefaler vi, at du især kigger på det bogstav eller nummer, der identificerer linjen.
Farven er nyttig på det centrale Manhattan, hvor flere linjer ofte løber sammen til én meget travl linje. I udkanten af byen går de derimod ofte i forskellige retninger, eller nogle linjer ender på en tidligere station.
Sikkerhed i New Yorks undergrundsbane
Glem alt, hvad du kender fra tv-serier og film et øjeblik. Ja, New Yorks undergrundsbane er fuld af vagabonder, dansende og rappende sorte, kunstnere og hjemløse, men det er almindelige mennesker også. Det er kun ved at tage sig tid til at observere, hvad der foregår omkring dig, at du vil bemærke selv de mindste detaljer og se, hvor farverige folk i denne metropol er. Metroen er dog på ingen måde farlig.
Der er kameraer og sikkerhedspersonale ved hvert stop og endda i selve vognene.
Det kan tage et stykke tid at vænne sig til mangfoldigheden af passagerer, men du behøver bestemt ikke at bekymre dig om din sikkerhed.
Wifi på alle metrostationer
I New Yorks metro kan du finde wifi på alle metrostationer, hvor du kan bruge den gratis internetforbindelse.