Metroen i Sofia er rygraden i den lokale offentlige transport og den mest pålidelige rejseform. Sofias metronetværk blev udvidet og moderniseret betydeligt mellem 2003 og 2020.

Sofias metro er meget effektiv og sikker, og stationerne og vognene er rene og moderne.

Find ud af, hvor meget metrobilletter koster, hvor ofte togene kører, og hvor du kan finde officiel information.

Find et hotel i nærheden af en metrostation

For en oversigt over den officielle hjemmeside, besøg metrosofia.com.

Kort og metrolinjer i Sofia

Sofias metronetværk har i alt 52 km strækninger og 4 linjer. Linjerne M2 og M4 er dog forbundet med hinanden og kan nås uden at skifte fra den ene ende af M2-linjen til den anden ende af M4-linjen.

Linje M1 deler det meste af sin rute med linje M4 og adskiller sig kun fra den ved de sidste 3 stationer.

Metroen er pålidelig, hyppig og hurtig.

Det officielle metrokort kan findes på: metrosofia.com/da/maps.

Metrolinjerne er inddelt efter farve og nummer.

  • M1 - Den røde linje giver hurtig transport fra de afsidesliggende boligområder i den nordvestlige og sydøstlige del af byen til byens centrum.
  • M2 - Den blå linje går i nord-sydlig retning og kan bruges til at rejse til Vitosha station, hvor linje 66-bussen kører til bjergene, samt til de vigtigste tog- og busstationer. Togene på linje M2 skifter til linje M4 på Obelya station og fortsætter mod lufthavnen.
  • M3 - Den grønne linje er den nyeste, og dens rute løber langs den sydlige kant af centrum mod øst. Ved Krasno Selo station fortsætter bus 63 op i bjergene.
  • M4 - Den gule linje kører fra Sofia SOF lufthavn til centrum og derefter sammen med den røde linje mod nordvest til Obelya station, hvor toget skifter til linje M2 uden at skulle skifte og fortsætter mod Vitosha.

Metro-billetter

Der gælder de samme priser for metroen som for sporvogne og busser.

Takstsystemet er beskrevet mere detaljeret i kapitlet om transport.

Hvor meget koster metroen?

Takstsystemet er ikke kompliceret. Hele metro-, bus- og sporvognsnettet ligger i én zone.

  • 1,60 bgn - En omstigningsbillet til 30 minutter
  • 2,20 bgn - 30-minutters omstigningsbillet
  • 4 bgn - heldagsbillet, der kun gælder for kalenderdagen
  • 6 bgn - 24-timers billet, der er gyldig i hele 24 timer fra markeringstidspunktet
  • 15 bgn - 72-timers billet gyldig i hele 72 timer fra markeringstidspunktet

Hvor kan man købe billetter?

Du kan købe en enkelt 30-minutters billet til 1,60 lv. i billetautomaterne på hver metrostation. Du kan kun betale kontant.

Alle andre billetter kan kun købes ved billetskrankerne, som også findes på alle metrostationer. Billetter kan også købes på overfladen i kiosker markeret med det blå bogstav "C".

I alle tilfælde kan du kun betale med kontanter.

En mere bekvem måde at betale på er med dit eget kontaktløse kort. Du kan selvfølgelig også betale med mobiltelefon eller ur.

Hvis du betaler med dit eget kontaktløse kort, gælder der en daglig grænse på 4 leva. Transportselskabet trækker pengene fra din konto ved udgangen af hver kalenderdag.

Hvordan bruger man billetter?

Der er adgang til alle metrostationer gennem drejeknapper.

Sæt en papirbillet eller dit eget kontaktløse kort (telefon/ur) i den blå læser, så åbner drejekorset.

Du behøver ikke at bruge din billet for at forlade stationen. Drejespillet åbner automatisk, når det registrerer bevægelse.

Er metroen i Sofia i drift 24/7?

Ingen af metrolinjerne kører døgnet rundt.

Hver dag starter metroen omkring kl. 5.00 (afgang fra endestationerne) og slutter mellem kl. 23.30 og 00.00.

Intervallerne mellem togene er 4 til 5 minutter i løbet af dagen på hverdage. Tidlig morgen, sen aften og i weekenden kan intervallet være 6 til 10 minutter.

Detaljerede køreplaner og forbindelsessøgninger findes på hjemmesiden: metrosofia.com/da/schedule.

De 10 bedste hoteller i Sofia

Hvordan ser stationerne og togene ud?

Metrostationerne er moderne og meget rene. Hver station er udstyret med en billetautomat og et bemandet kontor.

Der er normalt ingen toiletter på metrostationerne, og der er ingen butikker direkte i metrolobbyerne.

På linjerne M1, M2 og M4 er der renoverede gamle vogne fra sovjettiden, som er meget rummelige og rene.

Linje M3 betjenes af helt nye Siemens-vogne.

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her