Sådan kommer du rundt Jakarta

Parkér omkring Monas-monumentet

Selv om den offentlige transport i Jakarta udvikler sig hurtigt med opførelsen af to metrolinjer, er den stadig ret kompliceret og uoverskuelig.

Ikke desto mindre er det praktisk for turister at komme til nogle steder, og frem for alt er den offentlige transport meget billig og sikker.

De mest brugte og bekvemme transportformer er mobilappene Grab og Gojek.

De 10 bedste hoteller i Jakarta

Offentlig transport

I Jakarta kan man komme rundt i byen med tog, metro, letbane LRT (som egentlig bare er en forhøjet metro), BRT-ekspresbusser, almindelige busser og minibusser.

Busser og minibusser er dækket af TransJakarta-systemet.

Det gode er, at man kan bruge de samme elektroniske transportkort til alle transportformer. Desuden er nogle af dem gyldige i andre byer i Indonesien.

Priser - JakLingko-kort og meget mere

Når du rejser med en hvilken som helst form for offentlig transport i Jakarta, skal du købe et elektronisk kort for at oplade det beløb, du vælger.

Dette opkræves gradvist i forhold til, hvor meget du kører. Ubrugt kredit kan ikke refunderes.

Du kan betale og fylde dit kort op med kontanter, men selve prisen trækkes altid kun fra kortet, og der findes ingen traditionelle papirbilletter i Jakarta.

Kort, der udstedes på salgssteder i Jakarta, kaldes under ét JakLingko, men de udstedes altid af en bank, og i praksis kan du se disse former for kort:

  • JakLingko - kun gyldige i Jakarta og omegn
    • Købes i automater på TransJakartas bus- og pendlertogstationer
    • Koster 30.000 idr, hvoraf 20.000 idr er prisen på selve kortet, og 10.000 idr er den mindste kredit, der kan bruges til billetpriser.
  • BNI Tapcash - gyldigt i andre indonesiske byer (f.eks. Yogyakarta, Bandung, Medan, Surabaya)
    • Købes i billetkontoret på lufthavnens togstationer (kun Manggarai og Sudirman/BNI City stationer) eller i Indomaret og Alfa Mart/Alfa Express minimarkeder.
    • Pris 40.000 idr, hvoraf 20.000 idr er prisen for selve kortet og 10.000 idr er den mindste kredit, der kan bruges til billetter.
  • E-money Mandiri - gælder også i andre indonesiske byer (f.eks. Yogyakarta, Bandung, Medan, Surabaya)
    • Købes i billetkontoret på lufthavnens togstationer (kun Manggarai og Sudirman/BNI City stationer) eller i Indomaret og Alfa Mart/Alfa Express minimarkeder.
    • Pris 40.000 idr, hvoraf 20.000 idr er prisen for selve kortet og 10.000 idr er den mindste kredit, der kan bruges til billetter.
  • BRIZZI - gælder også i andre indonesiske byer (f.eks. Yogyakarta, Bandung, Medan, Surabaya)
    • Køb i Indomaret og Alfa Mart / Alfa Express minimarkeder
    • Pris 40.000 idr, hvoraf 20.000 idr er prisen for selve kortet og 10.000 idr er den mindste kredit, der kan bruges til billetter.
  • BCA Flazz - gyldigt i andre indonesiske byer (f.eks. Yogyakarta, Bandung, Medan, Surabaya)
    • Køb i Indomaret og Alfa Mart / Alfa Express minimarkeder
    • Pris 40.000 idr, hvoraf 20.000 idr er prisen for selve kortet, og 10.000 idr er den mindste kredit, der kan bruges til billetter.

Hvordan optankes kreditten på kortet?

Du kan fylde dit JakLingko-kort op i alle automater på TransJakartas tog- og busstationer. Du kan kun betale med kort.

De andre kort (E-money, BNI Tapcash, BRIZZI, BCA Flazz) kan kun tankes op i Alfa Mart og Indomaret minimarkeder, men de står bogstaveligt talt på hvert gadehjørne. I dette tilfælde kan du betale med kontanter og kort.

Du kan tanke disse kort op i alle byer i Indonesien, ikke kun i Jakarta.

TransJakarta-busser

Busser er indtil videre den vigtigste transportform, og nogle af dem kører ad særlige korridorer, der er adskilt fra biler. Metroer og pendlertog betjener endnu ikke alle turistattraktioner.

TransJakarta har tre typer busruter.

Billetprisen for alle linjer (BRT, almindelige busser og minibusser) er den samme. 3 500 idr for én tur.

Hvis du skifter mellem to BRT-linjer og ikke forlader stationen (dvs. ikke går gennem drejekorset), betaler du kun prisen på Rs 3.500 én gang. Men hvis du skifter mellem stationer eller mellem bustyper, skal du altid betale igen.

Driftstiden for de fleste linjer er ca. 5:00 til 22:00.

BRT

Bus Rapid Transit undgår delvist trafikpropper, men busserne kan ikke undgå at stå i lyskryds ved vejkryds.

BRT-linjerne betjenes af store blå og hvide busser, og der er kun adgang til stoppestederne ved at passere gennem drejekors. Man sætter et elektronisk kort i drejekorset, når man går ind og ud af stationen.

De mest nyttige korridorer for turister er følgende:

  • Rute 1 - forbinder den gamle bydel i Kota Tua med Monas-monumentet og derefter sydpå mod blok M.
  • Rute 2, 2A, 5C - forbinder Senen Sentral med Monas-monumentet til Gambir togstation
  • Rute 5, 5D - går fra den østlige del af centrum (Senen Sentral, Pasar Baru) til forlystelsesparken Ancol.
  • Rute 6A, 6B - går til Ragunan Zoo

Busserne på hovedkorridorerne kører meget hyppigt, i gennemsnit hvert 5-10. minut, men f.eks. rute 1 eller 6 kører ca. hvert 2. minut.

Nogle busser har tendens til at være overfyldte, men du kan som regel bare vente på den næste bus, som vil være betydeligt mere tom.

Det er sikkert at rejse med BRT-busser, men det er tilrådeligt at have en rygsæk eller håndtaske lige ved hånden (ikke på ryggen), da der kan være lommetyve til stede.

Nogle busser har et forreste afsnit kun for kvinder!

BRT-busser er indtegnet på TransJakartas transportkort sammen med tog og metro.

Almindelige busser

Som et supplement til lokal transport over kortere afstande kører orange og hvide busser på almindelige gader ved siden af biler med deres stoppesteder i kanten af gaden på fortovet.

Der findes dog ikke noget kort over disse bussers ruter, men stoppestederne og rutenummeret vises f.eks. på Google Maps.

Moovit-appen viser ofte forkerte rutekort for disse linjer.

Når du er steget på, skal du sætte det elektroniske kort i læseren på førersiden. Lidt ulogisk skal man også sætte kortet i, når man står af bussen (prisen 3.500 idr er fast for en tur, uanset hvor langt man kører).

Kortlæseren er kun placeret ved førerdøren og ikke ved den anden dør, så man skal også bruge den første dør, når man stiger ud.

Minibusser (angkot)

Små mikrobusser i Indonesien, kendt som "angkot", plejede at være en ekstremt populær og også ekstremt forvirrende transportform, især i udkanten af Jakarta.

Men der er sket en konsolidering i TransJakarta-systemet, og nu har alle mikrobusser et linjenummer (altid med bogstaverne "JAK", f.eks. JAK89) og faste ruter.

Stoppestederne på disse ruter kan også findes på Google Maps.

Ved ind- og udstigning er det nødvendigt at sætte et elektronisk billetkort i læseren.

S-tog

S-tog er det vigtigste jernbanenetværk, når man skal rundt i byen. Togenes driftstid er ca. 5:00 til 22:00, og nogle afgange på B- og C-linjerne kører indtil 23:00.

Priserne beregnes lidt anderledes end for busser og afhænger altid af den tilbagelagte afstand. Priserne er dog meget lave.

  • 3 000 idr - Pris overalt i Jakarta, f.eks. fra byens centrum til den gamle bydel i Kota Tua
  • til 6 000 idr - den højeste pris til de fjerneste destinationer

Når man går ind og ud af perronen, passerer man altid gennem et drejekors med et elektronisk transportkort.

Alternativt kan du købe kortet på alle togstationer.

I Jakarta kan du bruge følgende toglinjer.

  • A (Airport Rail Link) - Linjen går fra centrum til Jakarta CGKAirportog har en særpris på 70.000 idr, som ikke kan betales med elektroniske kort. Du skal købe en almindelig papirbillet i billetautomaten.
    • Frekvens 30 minutter
  • B - hyppig linje, der forbinder Jakarta Kota Station (den gamle bydel Kota Tua) med byens centrum (Juanda Station - moskéen og katedralen) og videre sydpå til Bogor.
    • Frekvens 8-15 minutter
  • C - hyppig linje, der forbinder Cikarang og Bekasi med byens centrum, hvor toget kører en bred cirkelrute rundt om centrum
    • Frekvens 8-15 minutter
  • TP - kort linje, der kører fra Jakarta Kota Station (den gamle bydel Kota Tua) via Ancol forlystelsespark til Tanjung Priok-kajen
    • Frekvens 30 minutter
  • T - kører fra Duri station i den vestlige udkant af byens centrum til Tangerang og bruges kun af få turister
  • R - kører fra Tanah Abang station til Rangkasbitung by, hvor LM-forstadslinjen har forbindelse til Merak by (færger til øen Sumatra)
    • Frekvens på R-linjen ca. 15-30 minutter
    • LM-linjens frekvens ca. 6 gange om dagen

Officiel hjemmeside for nærbanen: commuterline.id. Flere linjer mangler dog i køreplanerne på denne hjemmeside, selv om de normalt er i drift.

Afgangstiderne vises dog nøjagtigt af Google Maps, når du klikker på et bestemt stationsikon.

MRT-metro + LRT over jorden

Det konventionelle metronetværk har indtil videre kun 3 linjer.

  • MRT - den klassiske metro har indtil videre kun den røde linje, den kører delvist under jorden (i centrum) og uden for centrum over jorden
    • Dukuh Atas (skift til BNI City / Sudirman station) - Blok M - Lebak Bulus
  • LRT - overjordisk metro opdelt i to linjer
    • Grøn linje "BK" - kører fra Dukuh Atas station via Cikoko, Cawang og Halim stationer (skift til højhastighedstog) til Jati Mulya
    • Blå linje "CB" - kører fra Dukuh Atas via Cikoko, Cawang og TMII stationer (skift til højhastighedstog) til Haryamukti

Frekvensen for alle linjer er ca. 8 minutter, og driftstiden er fra kl. 5.00 til 22.30.

Priserne er relativt høje sammenlignet med andre transportformer og beregnes ud fra den tilbagelagte afstand.

For MRT varierer priserne fra 5.000 idr til 13.000 idr.

For LRT-linjer er prisen 5.000 idr for de første 23 km og 700 idr for hver yderligere 1 km.

Grab / Gojek

For turister er taxaer via Grab- eller Gojek-mobilapps den mest overskuelige og bekvemme transportform.

Det er altid værd at sammenligne priserne på begge platforme, da de kan variere med titusindvis af procent.

Du kan vælge mellem biler og betydeligt billigere motorcykler, men med hensyn til sikkerhed, ikke-åndbare dampe og generel komfort er biler, der næsten altid har aircondition, den bedste transportform på trods af de allestedsnærværende trafikpropper.

Normale priser for kørsel i Jakarta (f.eks. fra centrum til den gamle bydel Kota Tua) er omkring 30.000 idr.

Sammenlignet med konventionelle taxaer er det en betydelig besparelse, og du kan spore bilens placering på appen i det øjeblik, den ankommer, og ringe eller sms'e til den, hvis den farer vild og kører den forkerte vej, hvilket sker meget ofte.

Betaling af bompenge

Jakartas motorvejsnet er opdelt i betalingsveje og gratis gader.

En chauffør vil ofte spørge dig, om du vil tage "betalingsvejen" eller ej, når du kører længere ud af centrum. Vi anbefaler altid, at man siger ja, da man kan spare op til 30 minutters kørsel.

Vejafgiften koster normalt 10.000 idr, og appen vil automatisk inkludere den i den endelige pris, der trækkes på dit kort. Betal ikke kontanter til chaufføren.

Almindelige taxaer

Taxier i Jakarta drives af flere selskaber, hvoraf det største er Bluebird.

Du møder deres lyseblå eller grå taxaer på hvert gadehjørne, og du kan vinke til dem med et enkelt vink.

Taxaer i Jakarta skal køre efter taxameteret. Eventuelle vejafgifter er ikke inkluderet i taxameteret og betales ud over prisen.

Taxachauffører tager kun imod kontant betaling, og priserne er normalt 15-20 % højere end i Grab/Gojek-mobilappene.

Til fods

Jakarta er en af de værste storbyer i verden at gå i.

Selv om der er fortove langs gaderne i byens centrum, har fodgængere ikke forkørselsret over biler ved fodgængerovergange, og kryds med trafiklys gør livet ubehageligt med meget lange intervaller.

Selv i lyskrydsene skal man være yderst forsigtig, for især motorcykler kører rutinemæssigt over for rødt.

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her