Yogyakarta har et ret avanceret offentligt bustransportsystem, som er den billigste form for transport rundt i byen.
Men på grund af den relativt komplicerede linjeføring er de mobile taxa-apps Grab og GoJek stadig den mest brugte transportform.
Til fods
Yogyakarta tilbyder noget, du ikke finder i andre større byer i Indonesien - muligheden for at komme rundt i byen til fods. Faktisk er Yogya (eller Jogja), som de lokale kalder den, relativt lille, og trafikken er ikke så tæt som i det vilde Jakarta.
Fodgængertrafikken er dog god sammenlignet med andre indonesiske byer, men sammenlignet med f.eks. europæiske byer kommer Yogyakarta helt sikkert til kort.
Der er kun få fodgængerovergange, og oven i købet har fodgængere ikke forkørselsret. Man skal være meget forsigtig i lyskrydsene, for især motorcykler kører ofte over for rødt.
Under alle omstændigheder er det mest praktiske at gå rundt i Yogyakartas centrum, især i aksen Malioboro - Keraton - Taman Sari.
Book et hotel i Yogyakartas centrum
Grab, GoJek, taxa
Det er billigt og praktisk at rejse med taxa, og det er tilgængeligt overalt i byen og de omkringliggende områder.
Almindelige taxaer med taxameter, som man kan vinke til på gaden, er der ikke mange af i Yogyakarta, og de stopper som regel kun uden for dyre hoteller.
Den nemmeste måde at komme rundt på er at bruge mobilappene Grab og GoJek, som fungerer efter samme princip som for eksempel Uber eller Bolt (som ikke opererer her).
Priserne
Priserne er dynamiske og beregnes ud fra den aktuelle efterspørgsel, men du kender altid prisen, før du kører. Du behøver ikke at have kontanter med eller prutte med chaufføren - det relevante beløb trækkes automatisk på det kort, du indtaster i appen, når turen er slut.
Vi anbefaler altid at sammenligne priser på begge apps (Grab og GoJek), da de bruger forskellige algoritmer, og prisen kan variere med 20-30 %.
Eksempler på gennemsnitspriser ved brug af Grab/GoJek-apps:
- Malioboro - Taman Sari for 18.000 idr
- Malioboro - Gembira Loka Zoo / Kotagede for 30 000 idr
- Malioboro - Prambanan til 100 000 idr
- Malioboro - Borobudur for 250 000 idr
- Prambanan - Ratu Boko for 15 000 idr
- Prambanan - Borobudur for 350 000 idr
Moto-taxi
Den billigste transportform er moto-taxi (kaldet "ojek"), som igen kan bestilles via mobilappene Grab og GoJek.
Priserne er cirka en fjerdedel af, hvad det ville koste at køre i en almindelig bil, men det er betydeligt mindre komfortabelt og mindre sikkert.
Men især i centrum af Yogyakarta er det ofte to eller tre gange hurtigere at køre på motorcykel end i bil, da motorcykler har lettere ved at klemme sig gennem trafikpropper.
Hvis du bestiller en motorcykeltur via Grab- eller GoJek-appen, skal du altid få en hjelm af føreren.
Offentlig transport - TransJogja-busser
Den offentlige transport varetages af TransJogja-busser.
Busserne har aircondition, er sikre, og hele systemet er meget overskueligt med kort ved hvert stoppested og et tydeligt kort, som du kan downloade til din mobil på denne adresse: dishub.jogjaprov.go.id.
Studér kortet i forvejen, for på grund af det komplekse system af ensrettede gader er mange ruter snørklede og går derfor kun i én retning ad gangen.
Desuden er mange stoppesteder bemandede. Hvis du ikke er sikker på, hvilken linje du skal tage til din destination, vil stoppestedsbetjentene eller folk, der venter på bussen, med glæde rådgive dig.
Billetpriser - hvor kan man købe dem?
Billetpriserne er meget billige og varierer afhængigt af, om du betaler kontant eller med elektroniske kort.
- 2 700 idr - Priser betalt med elektroniske transportkort
- For linje 1A, 2A og 12 er prisen 3.600 idr.
- 3 600 idr - Billetpriser betalt kontant
- På linje 1A, 2A og 12 kan du ikke betale kontant.
Elektroniske kort
Du kan bruge følgende elektroniske transportkort i TransJogjas busser. Med undtagelse af Trans Jogja-kortet kan du også bruge kortene i de fleste andre indonesiske byer:
- Trans Jogja Card - kun gyldigt i Yogyakarta
- Kort til flere ture (KMT)
- E-penge Mandiri
- BNI Tapcash
- BRIZZI
- BCA Flazz
Hvis du kommer til Yogyakarta fra en anden indonesisk by (f.eks. Jakarta) og køber et af ovenstående kort, behøver du ikke at bekymre dig om andet end at have nok kredit på det. Det kan du altid finde ud af, når du køber din billet og fylder den op i en Indomaret- eller Alfa Mart-butik.
Hvis du ikke har et kort endnu, kan du også købe et i Indomaret- eller Alfa Mart-butikkerne. Prisen er normalt 40.000 idr, hvoraf 10.000 idr allerede kan bruges til at betale billetten.
Vi anbefaler ikke at købe Trans Jogja-kortet ved busstoppestederne, da det kun er gyldigt i Yogyakarta og ikke i andre byer.
Du kan bruge det elektroniske kort til at betale billetprisen på følgende måder:
- Bemandede busstoppesteder - du sætter kortet i læseren hos personalet ved busstoppestedet, og du behøver ikke at forholde dig til noget i bussen.
- Ubemandede stoppesteder - du sætter kortet i læseren ved konduktørens skranke.
- Linje 1A, 2A, 12 - sæt kortet i læseren ved chaufførens skranke
Billetpris i kontanter
Hvis du kun rejser lejlighedsvis, og det ikke er værd at betale 30.000 Rs for et e-kort, kan du betale den højere pris kontant.
- Busstoppesteder med personale - køb din billet ved busstoppestedet
- Ubetjente stoppesteder - køb billetten af konduktøren inde i bussen
- Linje 1A, 2A, 12 - kontanter kan ikke bruges til at købe en billet
Køreplaner
Busserne kører fra ca. kl. 5.30 til kl. 21.00. Linje 1A, 2A og 12 kører kun indtil ca. kl. 19.00.
Intervallerne varierer afhængigt af den specifikke linje og ligger mellem 10 og 35 minutter.
De travleste linjer er linje 1A, 2B eller 3A.
Stoppesteder
Busstoppestederne er forhøjede og normalt dækket af et læskur.
Ved alle busstoppesteder finder du et kort over det overordnede netværk samt et mere detaljeret rutekort over de linjer, der kører forbi stoppestedet.
Nogle linjer kører med lidt andre typer busser med en lavere etage, så de ikke kan stoppe direkte ved læskuret. Derfor skal man ned fra trapperne til gadeniveau.
Becak (trehjulet cykel)
En anden transportform er becak, et lokalt, mindre komfortabelt alternativ til tuktuk. Glem aldrig at aftale prisen for turen på forhånd med becak-chaufførerne!
Generelt vil en gennemsnitlig tur i byens centrum være lidt billigere end en taxa, omkring 10.000 idr til 15.000 idr.
Becak bruges dog normalt kun til meget korte ture i byens centrum.
De fleste af disse biler kan findes på Malioboro Street, foran togstationen eller ved de store hoteller.
Forstadsjernbane
Yogyakarta har også sit eget forstadsjernbanesystem med 3 linjer.
Selv om disse tog ikke bruges til at komme rundt i byen, er de en meget billig måde at rejse til nærliggende byer på.
Forstadstogene er meget rene og har aircondition, men de kan være ret overfyldte (men ikke så meget som f.eks. i Indien).
Ruter og priser
Alle forstadslinjer har et startpunkt på YOGYAKARTA hovedbanegård, hvor de har deres egen separate "KAI Commuter"-indgang.
De enkelte linjer er identificeret med bogstav og farve.
- Y (rød)
- Yogyakarta - Lempuyangan - Adisutjipto Lufthavn (Maguwo Station) - Brambanan - Klaten - Solo - Palur
- Prisen er 8 000 idr for 1 tur, uanset om du tager hele ruten eller kun et stop
- 12 forbindelser pr. dag
- YA (grøn)
- Yogyakarta - Wates - Yogyakarta Lufthavn YIA
- Billetpriser 50 000 idr for ekspresafgange (uden stop ved Wates station) eller 20 000 idr for almindelige afgange
- Tidsplanen følger flyoperationer (i alt 25 forbindelser om dagen)
- P (blå)
- Yogyakarta - Wates - Wojo - Kutoarjo
- Prisen er 8 000 idr for 1 tur, uanset om du tager hele ruten eller kun et stop
- 4 ture om dagen
Du kan finde de nøjagtige køreplaner i en pdf-fil sammen med et kort over alle tog- og busruter i Yogyakarta på denne adresse: dishub.jogjaprov.go.id.
Hvordan køber jeg en billet?
På Y- og P-linjerne kan du bruge de elektroniske kort Multi Trip Card (KMT), E-money Mandiri, BNI Tapcash, BRIZZI og BCA Flazz til at betale prisen.
Disse kort kan ikke bruges på lufthavnslinjen "YA". Du skal altid købe en traditionel papirbillet, som kan betales med kontanter eller kort.
Lej en motorcykel
Hvis du ønsker at komme rundt i byen og dens omgivelser på egen hånd, er det nemmeste at leje en motorcykel.
Der er meget få og dyre udlejningsbiler i Indonesien.
Du finder dog ikke nær så mange motorcykeludlejere i Jogja som på andre asiatiske destinationer (f.eks. Phuket i Thailand).
Faktisk er der kun få store motorcykeludlejningsfirmaer i Jogja, hvoraf det største og mest velrenommerede ifølge anmeldelserne er Pamitran Tours.
Information kan findes på: pamitrantours.com.
Har du erfaring med andre udlejere af scootere i Yogyakarta? Del den med os og andre rejsende fra hele verden i kommentarfeltet nederst på denne side. Vi takker for din hjælp!
Priserne
Den normale pris for at leje en motorcykel for en dag er 60 000 idr for en scooter med 110 cc. De mere kraftfulde 155 CC-cykler koster normalt 150.000 idr pr. dag.
Nødvendige dokumenter
Når du lejer en motorcykel, skal du fremvise dit nationale kørekort og dit internationale kørekort.
Et kreditkort er normalt ikke nødvendigt, når man lejer en scooter.
Anbefaler vi at leje en scooter?
Hvis du bare vil rundt i byen og besøge de mest berømte seværdigheder i området som Prambanan eller Borobudur, anbefaler vi bestemt ikke at leje en motorcykel.
Alle steder kan besøges med offentlig transport eller billige taxaer via Grab/GoJek.
Trafikken på hovedvejene er ekstremt tæt (på trods af at Jogja er en af de roligste byer i Indonesien i den henseende), og medmindre du har erfaring med at køre scooter, er det farligt at køre.
Lej en scooter, hvis du vil udforske mindre turistede steder uden for byen, hvor privat transport ofte er den billigste løsning.
Lej en bil
Der er kun to biludlejningsfirmaer i Yogyakarta, hvor du kan leje en bil uden chauffør og køre på egen hånd - AVIS og det lokale udlejningsfirma TRAC.
Priserne er ret høje, og for en 5-dages billeje betaler du i gennemsnit 300 usd.
Sammenlign priser - book en bil
Det kan kun betale sig at leje en bil, når du kører ud af byen.
Det er stressende at køre i Yogyakarta på grund af de konstante trafikpropper og det indviklede system af ensrettede gader.
Lej en bil, hvis du vil udforske den smukke, men afsidesliggende kystlinje omkring Pantai Baron eller vove dig ind i bjerglandsbyer, som er svære at nå undtagen på egen hånd.