Sådan kommer du rundt Milano

Milano

Som enhver anden europæisk metropol har Milano et tæt offentligt transportnet af høj kvalitet, som omfatter metro, busser, trolleybusser, sporvogne og S-tog.

Det offentlige transportsystem er sammenkoblet, og du behøver kun 1 billet.

Milano er en af de få europæiske hovedstæder med et virkelig omfattende sporvognsnet, som er meget mere praktisk for turister end f.eks. busser.

De 10 bedste hoteller i Milano

Alle linjer drives af ATM, mens togene på "S"-linjen drives af Trenord.

  • Officiel information på hjemmesiden atm.it

Billetter til offentlig transport

Billetterne er ens for alle transportformer, der drives af ATM, dvs. metro, sporvogne og grønne, hvide eller orange busser eller trolleybusser. De gælder også på alle jernbanelinjer rundt om Milano, der er markeret med bogstavet "S" og linjenummeret, og som drives af Trenord.

Hele byen ligger i én zone, Mi1-Mi3 (faktisk tre uadskillelige zoner), hvor kun dele af de røde og grønne metrolinjer krydser denne zone, men ikke fører til turistmål. Så nedenfor er kun billetpriserne for Milano-zonen.

Billetpriser i Milano

Priserne er de samme for alle transportmidler i Milano. Vi viser billetpriserne for zone 1-3, som dækker hele byen. Hvis du pendler til hotellet i andre zoner, vil priserne stige, se den komplette prisliste på hjemmesiden: nuovosistematariffario.atm.it.

90 minutter 2,20 euro
24 timer 7,60 euro
72 timer 15,50 euro

For alle billetter gælder det, at du frit kan skifte mellem alle transportmidler inden for deres gyldighedsperiode.

Hvor kan man købe billetter?

Der er 3 muligheder for billetkøb i Milano.

  • Med dit eget kontaktløse kort (også muligt med NFC-teknologi, dvs. med din mobiltelefon eller dit ur)
    • Den nemmeste måde
    • Du holder kortet (mobiltelefonen/uret) hen til drejekorset, når du går ind og ud af metroen/togstationen.
    • Når du rejser med sporvogn, bus eller trolleybus, sættes kortet kun i læseren inde i vognen, når du stiger på. Du skal ikke sætte kortet i kortlæseren, når du stiger ud.
    • Billetprisen trækkes altid efter 24 timer, hvor det maksimale beløb, der kan trækkes fra dit kort, er 7,60 euro.
    • Hvis du gerne vil bruge en 72-timers billet, er det bedst at købe en papirformular eller via mobilappen.
    • Officiel information: atm.it//contactless_cards
  • Papirbilletter
    • kan købes i automater på alle metrostationer og udvalgte bus- og sporvognsstoppesteder (betaling med kort og kontanter er mulig) og i alle kiosker ("Tabacchi")
    • papirbilletten er billigere end kontaktløs betaling i sin 72-timers version, ellers er priserne for 90 minutter og 24 timer de samme
    • du markerer billetten i validatorerne inde i bussen og sporvognen (indsæt den indeni), i metroen indsætter du billetten i drejekorset, når du går ind og ud af stationen
  • ATM-mobilapp (Google Play / App Store)
    • For at købe billetter skal du først registrere dig og logge ind
    • du skal validere hver billet før ombordstigning, som vil vise en QR-kode. Denne sættes på QR-kodelæseren, når du går ind i metroen (alle drejeknapper er udstyret med dem), mens du i sporvogne eller busser ikke behøver at sætte den på noget sted, kun når kontrolløren tjekker.

Forbindelsesfinder og linjekort

Den bedste måde at søge efter forbindelser mellem specifikke stationer er ATM-mobilappen (tilgængelig på: Google Play / App Store), og på din computer kan du søge via det officielle Giromilano.it-websted.

Sporvogns- og buskort i .pdf-format findes ikke længere i de nuværende versioner. Du kan dog finde et kort over en bestemt linje (og du er velkommen til at sætte kryds ved dem alle for at få et omfattende overblik) på giromilano. it i afsnittet "Find Lines".

Metroen

Rygraden i Milanos hurtige transport er de 5 metrolinjer, som gør det nemt og behageligt at rejse over længere afstande, især fra stationen til centrum, som i sig selv er relativt kompakt og nemt at gå igennem.

Da metroen er det mest benyttede offentlige transportmiddel, har vi skrevet detaljerede oplysninger om den i et separat kapitel Metro i Milano.

Sporvogne

Milanos sporvognsnet er et af de mest omfattende i Europa og er næsten på niveau med for eksempel Prag, når det gælder antal kilometer spor. Derudover er det også en populær turistoplevelse at køre med sporvogn i Milano, da historiske sporvogne fra 1920'erne og 1930'erne kører på mange linjer hver dag.

Disse sporvogne findes på mange linjer i hele Milano, og man behøver ikke på forhånd at finde ud af, hvor de kører, man skal bare vente ved stoppestedet.

Men der er helt sikkert en større koncentration af historiske sporvogne lige i Milanos historiske centrum. De gamle sporvogne er i perfekt stand til at være i regelmæssig brug, og det er en uforglemmelig oplevelse at køre med dem. Da de er en del af de normale linjer, er der ingen særlig pris for at køre med disse historiske sporvogne, men almindelige billetter til offentlig transport gælder.

Du markerer dine billetter i sporvognen ved at sætte dem ind i den orange validator, når du stiger på. Hvis der er tale om 24-timers- eller flerdagsbilletter, skal du markere dem ved hver rejse.

Du må ikke markere billetten under udstigningen!

Du kan stige på og af ved alle døre.

Der er forskellige validatorer i sporvognene til papirbilletter og til betaling med kontaktløst kort.

Busser

Busser er allestedsnærværende i Milanos centrum og udkant, men det kan nogle gange være lidt vanskeligt at finde ud af ved busstoppestederne, hvor en bestemt linje rent faktisk kører. Busser er især nyttige til regelmæssig pendling, f.eks. fra fjernere hoteller, eller til tilfældige rejser, hvor du tror, at bussen kører i den retning, du har brug for.

Du markerer dine billetter i bussen ved at sætte dem ind i den orange validator.

Hvis der er tale om 24-timers- eller flerdagsbilletter, skal du markere dem ved hver rejse.

Du må ikke markere billetten under udstigningen!

Du kan stige på og af bussen gennem alle døre.

Der er forskellige validatorer i busserne til papirbilletter og til betaling med kontaktløst kort.

Tog på "S"-linjen

Som mange andre europæiske hovedstæder har Milano et netværk af forstadstog, der er markeret med det tyske bogstav "S" efterfulgt af nummeret på den specifikke linje. Selv om disse tjenester primært er beregnet til pendling fra byen og landsbyerne uden for Milano, kan du sagtens bruge disse tog på almindelige billetter inden for byzonen Mi1-Mi3.

Du vil dog ikke få meget ud af togene i byens centrum, men især i diagonalen, der løber fra nordvest til sydøst i den nordlige del af det større centrum, hvor flere linjer passerer igennem, som tilsammen kører lige så hyppigt som metroen.

S3- og S4-linjerne kører fra den nordlige del af Milano ind til centrum ved Cadorna-stationen, som du kan bruge til at pendle fra hoteller, hvis du kan finde billigere indkvartering i udkanten af Milano.

Transport om natten

Metroen og daglinjerne kører fra ca. kl. 6.00-0.30. Hvis du planlægger at flytte hjem efter midnat, skal du benytte dig af natbusserne, som erstatter metroen og flere andre linjer, der kører for at dække så meget af byen som muligt.

Både 24-timers og 3-dages billetter er gyldige på natlinjerne, men enkeltbilletter er af en anden type her. De koster 1,50 euro og gælder hele natten med ubegrænset antal omstigninger. Lidt utraditionelt køber man ikke disse natbilletter i automater i den offentlige transport, men i parkeringsautomater, der bogstaveligt talt står med få meters mellemrum på alle gader i hele byen.

Taxa

Der kører masser af taxaer rundt i byen, og de er alle let genkendelige på deres hvide farve. Det koster flere gange mere at tage en taxa end offentlig transport, så vi anbefaler kun at bruge taxachauffører til den første transport til dit hotel.

Startpriserne varierer fra 3,50 euro til 7 euro. Du kommer til at grave dybest i lommerne om natten og, logisk nok, på store helligdage. I gennemsnit tager taxachaufførerne 1 euro for hver kørt kilometer. Hvis du overvejer at tage en taxa fra lufthavnen til byens centrum, skal du ikke regne med ovenstående priser. Lufthavnen og dens omgivelser falder i en højere priskategori, og du skal betale omkring 95 euro for en tur fra Malpensa til byens centrum.

Taxachaufførerne bruger altid taxameter, og du vil næppe opleve svindel med turister her.

Uber

Et billigere alternativ til taxa er Uber. Hvordan får man fat i det? Du skal blot downloade appen på din smartphone og nyde en problemfri tur. Prisen fra hovedbanegården til byens centrum vil koste dig ca. 15 til 20 euro.

Transport til lufthavnen

Alle Milanos tre lufthavne ligger relativt langt fra byens centrum. Kun Linate Lufthavn betjenes af regelmæssig offentlig transport, men det er den mindste og har ingen direkte forbindelse til det centraleuropæiske område.

De to andre store lufthavne ligger ca. 60 km fra Milano, og du kan finde detaljerede transportoplysninger i vores guider, bare klik på titlen nedenfor:

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her