Metro i Stockholm

Stockholm

Stockholms metro giver effektiv, hurtig og overskuelig transport i hele byens centrum og til udkanten.

På længere strækninger uden for centrum suppleres metroen af Pendeltåg og lokaltog, som beskrives mere detaljeret i kapitlet Transport.

Vælg et hotel i det centrale Stockholm

Stockholms metro drives af transportselskabet SL, som også er ansvarlig for alle tog, sporvogne, busser og nogle færger (linje 80-89). Officiel information, køreplaner og forbindelsessøgninger kan findes på sl.se.

Metrokort og linjer

Stockholms metronetværk har i alt 105 km linjer og 3 linjer, der forgrener sig i kanterne og danner i alt 7 forskelligt nummererede ruter.

Det officielle metrokort kan findes på: sl.se/reseplaneringspartrafikkartor.

Metrolinjerne er inddelt efter farve og rutenummer.

Alle metrolinjer krydser hinanden på stationen T-Centralen, som ligger lige i centrum ved hovedbanegården og busstationen.

  • Blå - linjen kører fra centrum (Kungsträdgården og T-Centralen) mod nordøst, hvor den deler sig i to grene ved Västra skogen station.
    • Linje 10 - kører fra centrum gennem Sundbyberg-kvarteret til Hjulsta endestation.
    • Linje 11 - kører fra centrum via Solna til Akalla.
    • Hver linje har et interval på 10 minutter, og i den centrale del, hvor begge linjer kører sammen, er frekvensen derfor 5 minutter.
  • Rød - ruten kører nord-syd gennem centrum og deler sig i to grene i hver ende. De to linjer kører sammen gennem centrum på strækningen Östermalmstorg - Liljeholmen.
    • Linje 13 - kører fra Ropsten station via Gärdet (fjernfærgeterminal), centrum og Södermalm mod sydvest til Norsborg station.
    • Linje 14 - kører fra Mörby Centrum station via centrum og Södermalm til Fruängen station.
    • Hver linje har et interval på 10 minutter, og i den centrale del, hvor begge linjer kører sammen, er frekvensen derfor 5 minutter.
  • Grøn - ruten forbinder de vestlige og sydlige forstæder i Stockholm. Den deler sig i tre forskellige grene ved Gullmarsplan station i den sydlige del af byen.
    • Linje 17 - kører fra Skarpnäck station gennem centrum til Hässelby endestation. Nogle tog ender på Gamla Stan station, hvor du kan skifte til linje 18 og 19, som fortsætter ad samme rute.
    • Linje 18 - kører fra Farsta station gennem centrum til Hässelby endestation. Nogle tog ender på Gamla Stan station, hvor du kan skifte til linje 17 og 19, som følger samme rute.
    • Linje 19 - kører altid hele ruten fra Hagsätra station til Hässelby endestation.
    • I den fælles sektion er det resulterende interval 5 minutter, og på hver af de tre grene i den sydlige del af byen varierer frekvensen mellem 10 og 15 minutter.

Da Stockholms metro i høj grad suppleres af tog og sporvogne, vedhæfter vi nedenfor et komplet kort over jernbanetransport i Stockholm.

Metro-billetter

Der gælder de samme priser på metroen som på sporvogne, busser, tog og færger.

Du kan foretage et hvilket som helst antal skift mellem alle transportmidler på én billet.

Billet type Gyldighed Pris (voksne) Pris (over 65 år og under 20 år)
Enkelt rejse 75 minutter 42 sek 26 sek
En dag 24 timer 175 sek 110 sek
3 dage 72 timer 350 sek 220 sek
7 dage Fra kl. 0.00 den første dag til kl. 4.30 den anden dag
efter 7-dages perioden
455 sek 290 sek

For aktuelle priser, besøg venligst den officielle hjemmeside: sl.se/fares--tickets.

Hvordan køber man en billet?

Du kan købe billetter på tre måder.

SL's mobil-app

Den billigste og nemmeste måde er at installere SL's mobilapp. Der kræves ingen kompliceret registrering.

Når du har købt din billet, skal du aktivere den med et enkelt klik og have din telefon ved hånden under rejsen. Billetten vises i form af en QR-kode, som du skal scanne ved vendepælen, når du går ind i metroen.

QR-koden bliver kun scannet, når du går ombord.

Smart Card

Du kan også bruge en fysisk billet i form af et kort. Du kan genindlæse forskellige billetter på dette kort. Der kan dog kun være én billet på kortet ad gangen.

Ligesom din telefon, når du bruger mobilappen, skal du altid placere kortet ved drejekrydset, når du går ind i metroen.

Ulempen ved kortet er det ekstra gebyr på 20 kr. for at udstede det.

SL Smart Card kan kun købes ved billetskrankerne på hver metrostation eller i Pressbyråns kiosker. Der findes ikke billetautomater nogen steder.

Betal med dit eget kontaktløse kort

I Stockholm kan du også betale med dit eget kort på samme måde som med SL Smart Card. Du sætter altid kortet fast på drejekrydset, når du går ind på stationen.

Du kan dog kun betale med dit eget kort for en enkeltbillet på 75 minutter til 42 sek.

I Stockholm fungerer heldagsgrænser desværre ikke med denne betalingsform, som de gør i mange andre byer. Hvis du rejser meget, kan du betale betydeligt mere pr. dag end 175 sek, som er prisen for en dagsbillet købt på mobilappen eller Smart Card.

Køreplaner - kører metroen 24/7?

Metroen kører med samme frekvens hver dag, og hver linje kører 10-15 minutter afhængigt af tidspunktet på dagen.

I det centrale område kører flere linjer dog altid sammen, hvilket reducerer det sidste interval til 5 minutter.

Metroen kører kun uafbrudt hele natten fra fredag til lørdag og fra lørdag til søndag.

På de andre dage kører de første tog fra endestationerne mellem kl. 4.50 og 5.00, og de sidste tog kører normalt mellem kl. 0.30 og 0.45, så de sidste tog kører fra centrum mod udkanten af byen omkring kl. 1.00 til 1.15.

Detaljerede køreplaner kan ses på dette link: sl.linjetidtabeller.se.

Hvordan er stationerne udstyret?

På nogle metrostationer finder du automater med drikkevarer og slik, og i langt de fleste tilfælde også Pressbyrån-kiosker, 7-Eleven-minimarkeder eller små caféer og bagerier.

Disse butikker er altid placeret i lobbyerne, før du overhovedet kommer ind på perronen.

Offentlige toiletter på stationerne er ikke standard (undtagen på den store omstigningsstation T-Centralen).

Indgangene til metrostationerne er markeret med et blåt bogstav T, som kommer fra det svenske navn for metroen - Tunnelbana.

Kunsten i Stockholms metro

Stockholms metro er unik i designet af nogle af sine stationer, som tiltrækker opmærksomhed fra turister fra hele verden.

De forskellige stationer er dekoreret med forskellige motiver, der refererer til svensk eller stockholmsk historie og kultur.

De farverige stationer med deres unikke arkitektur er i sig selv dels et kunstværk og dels en påmindelse om de barske naturforhold, som metroen blev bygget under: stationerne har ofte kun groft bearbejdede vægge, hvilket giver passagererne udsigt til de klippefyldte klipper.

Sammenlign priser på flyrejser til Stockholm

De 8 bedste metrostationer i Stockholm

Hvor finder man de smukkeste og mest interessante stationer? Tjek det unikke kort, fotos og beskrivelser af hver station.

T-Centralen (blå linje)

Den mest tilgængelige interessante station er T-Centralen. Mens T-Centralens stationsområder på den røde og grønne linje er konventionelt utilitaristiske, er stationen på den blå linje et kunstværk.

Stationen er holdt i beroligende lyseblå og hvide toner, og motiverne forestiller klatreplanter. I den øverste vestibule viser væggene silhuetter af arbejdere, der arbejder på metrobyggeriet.

Stationens gulv er designet, så det ser ud som 3D-kuber i brunt, hvidt, sort og grønt, når man ser det tæt på.

Udseendet på en af Stockholms travleste stationer er bevidst skabt i rolige farver som kontrast til hverdagens endeløse stress og jag.

Solna Centrum

Det er uden tvivl den mest berømte station, og det dristige røde og grønne farveskema skildrer aspekter af det svenske landskab. Solna centrum ligger også på den blå linje.

Den grønne farve repræsenterer de endeløse skove, mens den røde farve repræsenterer den nedgående sol over horisonten. Dertil kommer malerier, der viser typiske landlige scener som at plukke tranebær eller arbejde i marken.

Men malerierne har også en sociopolitisk kontekst og skildrer de presserende problemer på landet i Sverige i 1970'erne, da stationen blev skabt. Du vil bemærke afbildninger af drastisk skovrydning eller affolkning af landskabet.

Et af stationens ikoniske symboler er skulpturen af en elg i en glasmontre.

Kungsträdgården

Endestationen på den blå linje lige i centrum er en af de mest unikke med et ret vildt design.

Dele af væggene er efterladt helt ubearbejdede og viser den oprindelige klippe, som Stockholms metro blev gravet ned i.

Det meste af stationen er dog dekoreret med en vild kombination af farver og kopier af statuer. Farverne og skulpturerne minder om farverne i den oprindelige barokhave Kungsträdgården, som lå i området over den nuværende station.

Under byggeriet af metroen fandt man mange arkæologiske elementer, som skulpturerne refererer til.

Rådhuset

Rådhuset station ligger også på den blå linje. Ved første øjekast har stationen et rent og enkelt design og er pakket ind i en meget blød lyserød nuance.

Men hvis man kigger nærmere på stationens vægge, finder man mange detaljer, der minder om historiske levn fra området lige over stationen.

I loftet i den centrale del af perronerne finder du for eksempel skulpturer af to håndværkeres sko eller mange kurve fra Hantverkargatan, som tidligere var et center for håndværkere og ligger lige over stationen.

Ved udgangen til rulletrapperne understøttes loftet af bunden af en fabriksskorsten, som var meget udbredt i dette område i det 19. og 20. århundrede.

Stadion

Hver sommer er Östramalms IP stadion, som stationen "Stadion" på den røde linje ligger i nærheden af, rammen om Stockholm Pride-festivalen.

Lofterne på denne lyseblå station er derfor dekoreret med en regnbue, et typisk emblem for LGBT-samfundet.

Tekniska Högskolan

Stationen på den røde linje nær det berømte KTH-universitet er en hyldest til videnskabelige opdagelser.

Det mest slående træk ved stationen er de fem hængende polyedre, der repræsenterer Platons fem slags materielle legemer: ild, vand, luft, jord og æter.

Tensta

Næsten for enden af en af grenene på den blå linje (rute nummer 10) kan du besøge stationen Tensta, som er udsmykket med malerier af mælkebøtteblade og dyr kombineret med små dyrestatuer.

Kunstnerne har bevidst afbildet dyrearter fra hele verden på stationens vægge, da indvandrere fra forskellige lande flyttede til Tensta-bebyggelsen under opførelsen af metroen i slutningen af 1960'erne og begyndelsen af 1970'erne.

Mörby Centrum

Endestationen for en af de nordlige grene af den røde linje (nummer 14) ligner mere en slikbutik end en metrostation med sine farver og regnbuefarvede keramikdekorationer.

Farverne er diskrete og domineres hovedsageligt af lyse toner af pink og hvid. Men hvis man ser godt efter, skifter væggene og lofterne en smule farve, afhængigt af hvor man ser dem fra. Fra den ene side ser de grå ud med et strejf af rosa, mens de fra den anden side ser hvide ud med grågrønne elementer.

Denne illusion skal symbolisere det skiftende landskab, når man rejser med tog (den sydlige del af den røde linje ligger ovenover).

Kort over interessante stationer

For at få en bedre idé om, hvor Stockholms mest interessante stationer ligger, har vi lavet et modificeret kort over Stockholms metro.

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her