Seoul er en kæmpestor by, hvor andre byer hober sig op og danner et byområde med 25 millioner indbyggere. Derfor er transport i Seoul et emne, som alle besøgende i byen skal forholde sig til, selv på korte ture på et par timer, når de skifter i Incheon Lufthavn.
Hvad er den bedste måde at komme rundt i Seoul på? Hvad koster metro- eller busbilletter, og hvor kan man købe dem? Læs videre i dette kapitel.
Billetter, T-money Card, Wowpass og Mpass
Der er lavet særlige transportkort, Wowpass, Tmoney og Cashbee, til hele det offentlige transportsystem i Seoul og andre byer.
Tmoney-kortet (undertiden skrevet som T-money) blev oprindeligt skabt til Seoul, mens Cashbee blev skabt til den næststørste by, Busan. Med tiden er begge korts gyldighed dog blevet udvidet til at omfatte stort set alle offentlige transportsystemer i Korea.
Et Tmoney-kort købt i Seoul kan således bruges til at rejse og oplade i alle koreanske byer, ligesom et Cashbee-kort købt i Busan kan bruges til at rejse rundt i Seoul.
Du kan betale for metro- og busbilletter på følgende måder:
- Med transportkort (Wowpass, T-money eller Cashbee).
- Mpass-kort
- Kontanter
- Discover Seoul Pass
- Med kreditkort (i øjeblikket findes denne mulighed kun for kort udstedt i Korea)
Wowpass
Wowpass-multifunktionskortet er et genopladeligt betalingskort, som du oplader med kredit og derefter kan betale med i alle butikker og tjenester i Korea.
Det kan være en stor lettelse, da mange tjenester accepterer koreanske, men ikke udenlandske kreditkort.
Derudover kan du også indlæse T-Money-transportkredit på dit Wowpass-kort og behøver ikke længere købe T-Money/Cashbee-kortet nedenfor separat.
Når du genoplader dit kort, genoplader du to saldi - til almindelige betalinger og T-Money til at betale for transport på tværs af landet.
Standardkortet koster 5 000 krw og kan bestilles online, før du rejser til Korea, på wowpass.io/purchase.
Du kan derefter hente kortet på et sted efter eget valg - alle internationale lufthavne eller havne.
Du kan fylde dit kort op i Wowpass-kiosker på de fleste metrostationer eller togstationer eller mere bekvemt via mobilappen (Google Play / App Store).
T-money-kort
Den mest almindelige og i de fleste tilfælde mest bekvemme måde at betale for billetter på er T-money-kortet. Hvis du kommer til Seoul fra Busan eller Sydkorea, kan du også bruge det lokale Cashbee-kort på nøjagtig samme betingelser.
Officiel information om Korea Tour Card: koreatourcard.kr
Hvor kan man købe T-money-kortet, og hvad koster det?
Selve T-money-kortet koster 4 000 krw.
I Incheon lufthavn skal du bruge den maskine, der hedder "Korea Tour Card". Denne pris kan ikke refunderes og inkluderer ikke nogen billetpris. Du skal fylde det op i en separat automat og derefter i en hvilken som helst automat på alle metrostationer i hele Korea samt i alle dagligvarebutikker i hele landet (f.eks. 7-Eleven og emart24).
T-money eller Korea Tour Card er ikke kun et transportkort, men giver også rabatter i mange butikker over hele landet, se listen over fordele.
Opladning og køb af T-money Card i automaten er kun muligt med kontanter, men i 7-Eleven eller emart24-butikker og andre forhandlere kan du betale for opladningen med dit kreditkort.
Hvordan fungerer Tmoney-kortet?
Når du har købt kortet, skal du fylde en kredit op i maskinen, som kan bruges til rejser. Beløbet er helt op til dig, og du kan fylde kreditten op på et hvilket som helst af de ovennævnte steder. Hvis du kun skal rejse rundt i Seoul, bør omkring 5.000 til 8.000 krw pr. dag være nok. På rejsedagen til/fra lufthavnen skal du dog betale mere, da AREX-metrostationen alene koster 4.750 krw.
Fra da af skal du bare sætte kortet på drejeknapper i metrostationer (ved ind- og udstigning) eller læsere i busser (ved ind- og udstigning).
Især når man rejser med bus, er det vigtigt at huske at sætte kortet i kortlæseren, når man stiger af bussen. Det er den eneste måde at beregne den korrekte billetpris på.
Hvis du skifter mellem metro og busser, beregnes den næste rejse med en betydelig rabat. Skift betyder rejser på mindre end 15 minutter.
Hvor meget koster en rejse med T-money?
Priser med T-money er altid 100 til 200 won billigere, end hvis du betalte med kontanter.
En enkelt tur med metroen i Seouls centrum koster 1 250 krw med T-money, og jo længere du kører, jo mere betaler du (maks. omkring 3 500 krw, derefter 4 750 krw) til Incheon lufthavn.
En tur med offentlig bus koster afhængigt af bustype fra 900 krw til 1 200 krw.
Hvor betaler jeg med T-money?
Det korte svar er, at du kan bruge Tmoney (eller Cashbee) Card til at betale i alle transportmiljøer i hele Korea. Undtagelserne er langdistancebusser og eksprestog, hvor T-money ikke er gyldigt. Du kan heller ikke bruge kortet i eksprestoget til/fra Incheon Lufthavn, men du kan bruge det i AREX-metroen.
Mpass
Dette kort fungerer som et heldags- og flerdagskort, uden at man behøver at beregne den faktiske pris for rejsen. Det giver mulighed for maksimalt 20 ture om dagen, hvilket man som almindelig turist stort set ikke har nogen chance for at opbruge.
Kortet er kun gyldigt i kalenderdage fra første brug. Så hvis du f.eks. bruger Mpass kl. 00.30, er det kun gyldigt indtil midnat på kalenderdagen og ikke indtil kl. 00.30 næste dag.
- 1 dag - 15.000 krw (5.000 i depositum + 10.000 i forsendelseskredit)
- 2 dage - 23.000 krw (5.000 depositum + 18.000 fragtkredit)
- 3 dage - 30 500 krw (5 000 kr. i depositum + 25 500 kr. i forsendelseskredit)
- 5 dage - 47 500 krw (5 000 depositum + 42 500 forsendelseskredit)
Prisen inkluderer et depositum på 5.000 won. Når du returnerer kortet, får du 4 500 krw tilbage. Mpass kan også købes med kreditkort.
Du kan kun købe Mpass-kortet på 4 steder i Seoul:
- Incheon Lufthavn - Terminal 1 (7:00-22:00): Lufthavnsinformation i ankomsthallen (offentligt område) ved gate 5 og gate 10.
- Seoul Central Station (kun kl. 9.00-18.00 på hverdage): i Tmoney Town-butikken ved gate 10.
- Turistinformationscenter Myeongdong, visumkort (9:00-20:00)
Mpasset kan bruges i hele Seouls undergrundsnet, på AREX-lufthavnstogene (dvs. selv på strækninger langt uden for Seoul) og i blå/grønne/gule busser (ikke dobbeltdækker-turistbusser). Gælder ikke på røde/hvide/røde ekspresbusser og på eksprestoget til/fra lufthavnen. Mpass kan kun bruges i Seoul.
Officiel information om Mpass: www.t-money.co.kr
Individuelle kontantbilletter
Du kan selvfølgelig også købe individuelle billetter til alle transportformer. Men man kan altid kun betale kontant og endda kun det nøjagtige beløb, når man rejser med bus, hvilket er en væsentlig ulempe.
Billetpriserne er kun 100 kr. dyrere end at bruge et Tmoney-kort, så økonomisk set kan det nok betale sig for alle at køre på enkeltbilletter. I betragtning af, at et Tmoney-kort koster 4.000 won, skal man have mere end 40 ture, før det kan betale sig.
Oplev Seoul Pass
Den sidste mulighed er at købe byens turistkort, Seoul Discovery Pass. Men uanset hvordan man regner, kan det kun betale sig for de færreste at købe det.
Ud over transport kan du også få gratis adgang til Seouls største seværdigheder, men du skal stadig besøge mindst syv seværdigheder på en dag og konstant pendle mellem dem i metroen eller busserne.
Et dagspas koster 50.000 kr.
Officiel information: discoverseoulpass.com
Hvad er det bedste tilbud?
Der er mange muligheder, og mange af jer er måske forvirrede over, hvad der faktisk er den bedste løsning. Desværre er det aldrig muligt at sige med sikkerhed, hvilken mulighed der vil være den bedste for dig, da det hele afhænger af, hvor mange samlede transportrejser du foretager under dit ophold. Det er meget svært at vurdere.
Vi har udarbejdet 3 grundlæggende modeller for rejsende:
1. Jeg vil besøge Korea i mere end 3 dage og planlægger at rejse uden for Seoul.
Efter vores mening er det klart den bedste løsning at købe et Tmoney (eller Korea Tour) Card. På grund af købsprisen på 4.000 krw er det måske ikke prisen værd sammenlignet med individuelle billetter, men det er absolut den mest praktiske løsning.
Med T-money-kortet behøver du ikke at lede efter byttepenge, hver gang du rejser, du behøver ikke at beregne det nøjagtige kontantbeløb til busture, og du behøver ikke at bekymre dig om, hvor og hvordan du skal købe lokale billetter, når du rejser til andre byer. T-money gælder overalt og kan fyldes op på bogstaveligt talt hvert eneste gadehjørne...
2. Jeg planlægger i det mindste at bruge offentlig transport
Hvis du på forhånd ved, at du højst vil tage metroen 3-4 gange i Seoul og derefter måske leje en bil og køre væk, er det nok værd at betale for individuelle billetter hver gang.
Den store ulempe er, at man ikke kan betale med kort, men kun med kontanter.
3. Jeg har en lang mellemlanding i Incheon lufthavn og besøger Seoul en dag
Hvis din rejse gennem Seoul foregår på den måde, at du ankommer om morgenen og rejser sent om aftenen eller tidligt næste morgen, og du har planer om at tage på sightseeing, er det helt sikkert værd at købe et Mpass. Det gælder selv i den relativt dyre lufthavnsmetro (tog med alle stop), og hvis du kan nå det på en kalenderdag, er det helt sikkert prisen værd sammenlignet med T-money og kontanter...
Metro og tog
Hele Seouls hovedstadsområde har et samlet system af undergrundsbaner, tog eller automatiske tog, som tilsammen kaldes Seouls undergrundsbane. Det hele hænger sammen, der er samme pris på alle ruter, man kan frit skifte mellem alle linjer, og alt kan findes på en enkelt officiel hjemmeside , seoulmetro.co.kr.
På grund af hele systemets kompleksitet har vi lavet et separat kapitel om denne transportform, Seoul Subway.
Busser til offentlig transport i Seoul
Bussystemet i Seoul er rigtig godt, og du kan bogstaveligt talt komme til alle hjørner af byen med bus. Busserne kører meget ofte, har aircondition og er, hvor det er muligt, hurtige. Faktisk har de særlige baner på lange strækninger i centrum og på motorvejene.
Busserne i Seoul har dog én (men ganske væsentlig) ulempe: Som turist har du stort set ingen mulighed for at vide, hvor en bestemt bus vil køre dig hen.
Der er ingen kort over busruter i Seoul, og du finder heller ikke nogen ved busstoppestederne. Ved hvert busstoppested er der en rute for en bestemt linje, men kun på koreansk. På engelsk står der dog i det mindste de metrostationer, som linjen kører igennem.
Det er dog muligt at planlægge sin busrute i det mindste på forhånd, helst ved hjælp af Google Transit, som kender de fleste busruter i Seoul.
Typer af busser
Der er fire typer buslinjer i Seoul, og i praksis adskiller de sig kun ved prisen og antallet af stoppesteder:
- Blå busser - de fleste linjer i Seoul, mellemlange ruter stopper ved de fleste stationer undervejs. Priser for 1 300 krw / med T-money Card for 1 200 krw.
- Grønne busser (4-cifret linje) - kortere strækninger, stopper ved alle stationer. Billetpris 1.300 kr / med T-money Card 1.200 kr.
- Grønne busser (2-cifret linje) - lokale kortdistancelinjer, stopper ved alle stoppesteder. Priser for 1 000 krw / med T-money Card for 900 krw.
- Gule busser - cirkulære linjer for det meste i byens centrum, stopper ved alle stoppesteder. Priser for 1 200 krw / med T-money Card for 1 100 krw. Må ikke forveksles med de gule turistbusser med dobbeltdækker, som ikke er en del af den offentlige transport.
- Røde eller hvid-røde busser - langdistanceekspreslinjer, der kun stopper ved større stationer. Priser for 2 400 krw / med T-money Card for 2 300 krw.
Hvordan køber jeg en billet?
Hvis du bruger et T-money-, Cashbee- eller Mpass-transportkort, skal du bare sætte dit kort i kortlæseren, når du stiger på. Den vil vise, hvor mange penge du skal betale for din tur. Du kan kun stige på alle busser gennem fordøren.
Når du står af (kun bagdøren), skal du sætte kortet i kortlæseren igen. Saldoen på dit kort vil blive vist. Det er vigtigt også at sætte kortet i ved udstigning, så prisen beregnes korrekt.
Hvis du vil betale kontant, skal du lægge det nøjagtige beløb i pengekassen ved chaufførens skranke.
Stoppesteder og intervaller
Alle busstoppesteder i Seoul er tydeligt markeret, desværre kun på koreansk. Som turist kan man dog i det mindste læse, hvilke linjer der kører forbi et givet stoppested.
Hvert stoppested er markeret med et skilt. Hvis du står ved et busstoppested og venter på en bus, skal den alligevel stoppe, men det er bedre at signalere med armen, at du er ved at stige på. Hvis du vil af, skal du trykke på "STOP"-knappen på dørhåndtagene eller på stolpen mellem vinduerne, når det næste stop annonceres (annoncerne er også på engelsk).
De fleste stoppesteder har elektroniske tavler, der viser, hvor lang tid det vil tage for en bestemt linje at ankomme.
Busserne i Seoul har meget korte intervaller. De blå og grønne linjer kører i gennemsnit hvert 5.-10. minut, mens de gule og røde linjer kører mellem 10 og 20 minutter.
Taxi i Seoul
Taxaer er en meget populær og relativt billig transportform i byen. Det er ikke noget problem at få fat i en taxa i stort set alle kvarterer i Seoul, du kan som regel bare holde ind på en hvilken som helst hovedgade, og i løbet af 10 minutter vil du kunne få fat i en taxa i de yderste områder af Seoul. Så behøver du som regel ikke vente et minut i centrum.
Alle taxaer i Seoul bruger et taxameter, og urimelig praksis er ret sjælden her. Priserne varierer alt efter køretøjstype, men de fleste hedder Regular Taxi og har en grundpris.
Den grundlæggende pris er 3.800 krw og beregnes yderligere med 100 krw for hver 132 meter, der køres, eller 100 krw for hvert 31. sekund, man står op. Så det nøjagtige beløb kan aldrig beregnes fuldt ud på forhånd.
Der findes også Uber- eller Grab-apps i Seoul, men i virkeligheden ringer de kun efter en almindelig taxa til en almindelig pris.
Du kan betale i taxaen med kontanter, kreditkort og T-money-kort.
Transport til lufthavnen
Seoul har to internationale lufthavne, som begge er tilgængelige med metro og mange busruter. Detaljerede oplysninger, ikke kun om transport, men også om service i terminalerne, findes på separate sider: