Smartwings i en nøddeskal

Smartwings (tidligere Travel Service) er det største tjekkiske flyselskab med base i Prags PRG-lufthavn.
Flyselskabet flyver primært for rejsebureauer fra hele Europa, hovedsageligt fra Tjekkiet, Slovakiet, Polen og Ungarn, men leaser lejlighedsvis sine fly til hele verden.
Smartwings har også flere ruteflyvninger.
Flyselskabet har cirka 40 Boeing 737-800, Boeing 737 MAX 8 eller Boeing 737-700 fly i sin flåde.
Siden oktober 2024 har brandet CSA Czech Airlines også været integreret i Smartwings' aktiviteter og opererer Airbus A220- eller Airbus A320-fly i sin egen bemaling. Smartwing og Czech Airlines er dog i realiteten én virksomhed.

Få flere tips til at flyve med Smartwings
Uanset om du flyver med Smartwings for første gang eller gentagne gange, så tjek vores praktiske tips og anbefalinger:
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...
2 kommentarer

Smartwings-piloter overtrådte reglerne, ulykke forhindret af automatisk system...
Selvfølgelig gør sladderbladene en sensation ud af det igen, men de 100 meter er høje, så det var ikke så slemt. Under alle omstændigheder er det den anden overtrædelse af reglerne, og endnu en gang er en højtstående Smartwings-pilot involveret.

Jeg ville ikke bagatellisere hændelsen for meget. På hjemmesiden Zdopravy.cz, som ikke ligefrem er en tabloidavis, er der et par insidere, der diskuterer det, og de synes bestemt ikke, at det er ubetydeligt:
Det er selvfølgelig ikke ubetydeligt, men jeg ser det som en fejl, at Smartwings som sædvanlig forsøgte at dække over det, og det virkede ikke. På den anden side er overskrifterne som et fuldt fly sekunder efter styrtet også helt ude i hampen.
Zdopravy.cz er bestemt ikke en tabloidavis. Det er svært at sige, hvad der er mest skræmmende: den yderst problematiske sikkerhedskultur hos Smartwings (for at illustrere: den enmotorede tosse Veselý flyver fortsat for QS) eller Jagrs og resten af CAA's passivitet.

@floodland: jeg satte et link til Zdopravy , så jeg forstår ikke rigtig, hvorfor du skriver om tabloider. Medmindre du betragter Zdopravy som en tabloid - så ville dit indlæg give mening ...

@floodland - det ser bare virkelig ud til, at de ikke havde meget tid til at håndtere det ifølge loggen på FR24, fyren Nevole reagerede bare på en kritisk GPWS-advarsel. Og forresten skriver folk (angiveligt fra Smartwings) i diskussionen om ham, at der er brug for en mere selvcentreret og arrogant person i virksomheden, og at kun få førsteofficerer i cockpittet turde modsige ham. Jeg indrømmer dog, at dette kan være en upassende bagvaskelse...

Nå ja, Smartwings. De har ikke nok folk, de kan ikke konkurrere med lowcost, de skal spare penge, så de ansætter vikarer ved siden af, og det er sådan, det fungerer.
@Vlk.7 Det er tilfældigvis det, som den endelige rapport om Vesely-hændelsen med én motor handler om:
- Han ignorerede F/O's legitime anmodning om en hurtigere nedstigning på grund af flyets faldende hastighed, efter at motoranlægget var blevet udløst, og fik som følge heraf besætningens stress til at eskalere ,
- udførte NNC-procedurer på en usædvanlig hurtig kommunikationsmåde, hvilket reducerede F/O's mulighed for effektivt at krydstjekke korrektheden af deres udførelse ,
- undlod at drøfte de sikkerhedsmæssige overvejelser, der opstod som følge af situationens art, med F/O, og gjorde det dermed ikke muligt for besætningen at udvikle en realistisk og fælles strategi for sikker gennemførelse af flyvningen,
- undlod at følge CRM-principperne for effektivt at løse tekniske og ikke-tekniske problemer,
- kommunikerede sine egne beslutninger til F/O med en høj kommandogradient som fakta ,

@Petr76 - det er virkelig stærk kaffe at læse. Det er som taget ud af et afsnit af Air Disasters om servile asiatiske besætninger:)

Faktum er, at de ikke har tabt noget i lang tid. Lad os se, om balancen holder.

Forespørgsel vedrørende den nylige hændelse på et fly til Egypten, hvor en beruset passager blev sat af i Athen. Fortabes returbilletten i dette tilfælde eller ej? Det er trods alt et segment, der ikke flyves, ikke sandt? Eller sætter denne hændelse automatisk passageren på den sorte liste og ikke længere hos selskabet?
Det var helt sikkert nogen, der købte den gennem en CK, og så gælder CK-betingelserne.
Men realistisk set gav det nok ikke engang mening at flyve med den, fordi billetten direkte til Egypten, som passageren selv skulle have købt for at kunne bruge returflyvningen, ville have kostet mere end det, han betalte for hele rejsen.
Udelukket fra transport, mister returrejse, sortlistet, plus betaler en bøde svarende til tabet på mellemlandingen.