Metro i London

Londons undergrundsbane er legendarisk, både for sit omfattende og effektive netværk og for at være den ældste undergrundsbane i verden.
De første damptog kørte på London Underground på Metropolitan-linjen så tidligt som i 1863.
Book et hotel i nærheden af en metrostation
Londons undergrundsbane er så populær, at den største procentdel af souvenirs og turistartikler bærer elementer af Londons undergrundsbane. Nogle af de mest berømte souvenirs omfatter det typiske Underground-emblem (en rød cirkel med en blå tværlinje med stationsnavnet) eller den ikoniske "Please Mind the Gap Between the Train and the Platform" -meddelelse, der advarer passagererne på hver station om mellemrummet mellem toget og perronen.
På engelsk er det mest anvendte udtryk The Tube, mindre hyppigt og mere formelt, London Underground.
Netværket af 11 metrolinjer suppleres af flere ruter med det automatiske DLR-tog, London Overground og almindelige tog, som også kan bruges til at rejse rundt i byen.
Undergrundslinjer og knudepunkter
Londons undergrundsbane (og i udkanten af byen overfladen) er gennemkrydset af 11 metrolinjer, som fører dig til alle seværdigheder og attraktioner.
Hvis du er ude efter hurtig transport rundt i centrum, kan du sagtens klare dig med undergrundsbanen uden brug af busser. Der er bogstaveligt talt en station på hvert hjørne i centrum.
I London er der to typer ruter: undergrundsbanen med lavere og mere trange tog og undergrundsbanen med betydeligt mere rummelige tog.
Undergrundslinjerne i London er kendetegnet ved deres farve og historiske navn:
- Bakerloo Line (brun) - krydser London fra sydøst til nordvest, løber 23 km og blev åbnet i 1906, det er en undergrundslinje. London Eye, Trafalgar Square, Piccadilly Circus, Oxford Street, Regent's Park
- Central Line (rød) - Øst-vest-retning, den næstmest trafikerede rute i London, den er 74 km lang og forgrener sig i begge ender. Det er en undergrundsrute, som har været i drift siden 1900. Seværdigheder undervejs: Oxford Street, Hyde Park, British Museum, Kensington Palace, St. Paul's Cathedral
- Circle Line (Gul) - en halvcirkelformet linje rundt om byens centrum, der løber gennem større stationer, den er 27 km lang og underjordisk og har været i drift siden 1884. Westminster Palace, Westminster Abbey , Big Ben, Downing Street, Buckingham Palace, Kensington Palace, St. Paul's Cathedral, Tower of London, Tower Bridge, London Eye, Sky Garden, Barbican
- District Line (grøn) - løber gennem det centrale London nær Themsen, deler sig i flere grene i vest, er 64 km lang og har kørt siden 1868. Det er en underjordisk rute med mere rummelige tog. Seværdigheder undervejs.
- Elizabeth Line (Lilla) - Det seneste "Crossrail"-projekt omfatter en ny undergrundslinje med det oprindelige Heathrow Airport-tog, en helt ny undergrundsforbindelse gennem det centrale London og en anden oprindelig toglinje mod øst til Shenfield og Canary Wharf-området. Seværdigheder undervejs: British Museum
- Hammersmith & City Line (Pink) - den næstmindst benyttede linje løber fra vest til øst gennem det nordlige centrum, dækker 25 km og har været i drift siden 1863. Det er en underjordisk rute. Seværdigheder undervejs: Barbican
- Jubilee Line (grå) - den nyeste undergrundslinje, der åbnede i 1979, er en undergrundslinje og strækker sig over 36 km. Greenwich, Tate Modern, The Shard, Globe Theatre, Westminster Palace, Westminster Abbey, Big Ben, Downing Street, London Eye
- Metropolitan Line (Lilla) - den ældste linje, der løber fra centrum til et godt stykke uden for London, underjordisk rute åbnet i 1863, måler 63 km, forgrener sig i den nordlige ende. Seværdigheder undervejs: Barbican
- Northern Line (Sort) - den nord-sydgående linje med de mest komplekse forgreninger er den travleste nogensinde. Det er en 58 km lang underjordisk rute, som blev åbnet i 1890. Westminster Palace, Westminster Abbey, Big Ben, Downing Street, London Eye, British Museum, Camden Market, Sky Garden, The Shard, Oxford Street
- Piccadilly Line (Mørkeblå) - Den tredje travleste og dybeste undergrundsrute i centrum, den er 71 km lang og forgrener sig mod vest. Den kører bl.a. til Heathrow Airport og åbnede i 1906. Seværdigheder undervejs: Piccadily Circus, Hyde Park, Buckingham Palace
- Victoria Line (Lyseblå) - Den næstnyeste og næstkorteste linje åbnede i 1968 og er en 21 km lang undergrundsrute. Seværdigheder undervejs: Oxford Street, Buckingham Palace
- Waterloo & City Line (Turkis) - den korteste linje er kun 2 km lang, det er en underjordisk rute og har ingen andre stationer end endestationerne Waterloo og Bank. Den har været i brug siden 1898.
Overførsler kan virke kaotiske i starten, især med de ofte trange rum på historiske undergrundsstationer og længere korridorer, der bugter sig på forskellige måder med mange trapper og rulletrapper.
Men hvis man konsekvent læser skiltene, kan man ikke fare vild.
Skiltningen er meget tydelig og fører dig præcis derhen, hvor du skal. Det er vigtigt altid at kende navnet på endestationen i den retning, du skal. Så kan du aldrig fare vild.
Billetpriser og hvordan køber man?
London og omegn er inddelt i 6 takstzoner, og prisen på din billet er også baseret på dette.
Den nemmeste og billigste måde at betale for billetter på er med dit eget kreditkort (kontaktløst).
Du går ind på hver metrostation via drejeknapper, hvor du sætter dit kort i en gul læser og går igennem. Når man forlader stationen, går man gennem drejekorset igen, hvor man igen skal sætte sit kort i læseren for at få beregnet prisen korrekt.
Systemet fungerer også, når man betaler med en mobiltelefon, et ur eller en anden enhed, der kan oplades med sit eget kort.
Systemet med dagsbilletter erstattes af den såkaldte "heldagsbillet". Daily Caps, Det maksimale beløb, der kan trækkes på dit kort pr. kalenderdag, erstattes af et maksimalt beløb pr. dag. Hvis du når denne grænse, skal du stadig holde dit kort i skranken, men der vil ikke blive trukket mere på dit kort. På grund af de høje priser på enkeltbilletter i London vil du altid nå den maksimale grænse pr. dag.
Du kan også bruge papirbilletter, men de er dyrere end at betale med kort. På den anden side gælder de samme priser, når man betaler med et Oyster Card, som ikke kan betale sig for turister, da købsværdien er 5 gbp, og der ikke er nogen fordel ved at bruge det frem for sit eget kort.
- Zone 1 eller 1+2: kontaktløs 8,90 gbp / 16,60 gbp med en papirbillet, maksimal ugentlig billetpris på 44,70 gbp
- Zone 1 til 3: kontaktløs 10,50 gbp / 16,60 gbp med papirbillet, maksimal ugentlig billetpris på 52,50 gbp
- Zone 1 til 4: kontaktløs 12,80 gbp / 16,60 gbp med papirbillet, maksimal ugentlig billetpris på 64,20 gbp
- Zone 1 til 5: kontaktløs 15,30 gbp / 23,60 gbp med papirbillet, maksimal ugentlig billetpris på 76,40 gbp
- Zone 1 til 6: kontaktløs 16,30 gbp / 23,60 gbp med papirbillet, ugentlig maksimalpris på 81,60 gbp
- Fuld prisliste: tfl.gov.uk/fares
Den ugentlige maksimumpris beregnes for hver kalenderuge fra mandag til søndag. Så hvis du f.eks. er i London fra onsdag til onsdag, vil din ugentlige grænse begynde at tælle to gange - onsdag til søndag og mandag til onsdag.
Enkeltbilletter i det centrale London er baseret på 2,50 gbp til 6 gbp.
Kort over London Underground-linjer
Vi har lavet et interaktivt kort over Tube, Elizabeth Line, DLR automatic tube og London Overground-togene her:
Officielle kort over undergrundsbanen og togene i London kan downloades fra Transport for Londons hjemmeside: tfl.gov.uk/maps/track/national-rail
Afbrydelser i undergrundsbanen og signaler
Også på grund af alderen og kompleksiteten af Londons undergrundssystem kan man forvente meget hyppige lukninger, som regel i weekenden. Der er dog også lejlighedsvise nødsituationer, og nogle gange er nogle stationer endda lukket på grund af personalemangel.
Det er altid en god idé at tjekke transportselskabets hjemmeside under afsnittet om lukninger for at se, om din metrolinje kører sin fulde rute.
Det er også en god idé at have et offline metrokort downloadet på din mobiltelefon, da der ikke er noget signal i de underjordiske dele af metroen.
DLR: Docklands Light Railway
Det østlige London i det trendy Canary Wharf-område betjenes af flere DLR-linjer med førerløse, automatiske undergrundsbaner.
Direkte DLR-linjer kører på følgende ruter:
- Bank - Limehouse - Canary Wharf - Cutty Sark - Greenwich - Lewisham
- Bank - Limehouse - Poplar - Canning Town - London City Airport - Woolwich Arsenal
- Tower Gateway - Limehouse - Poplar - Canning Town - Royal Victoria - Beckton
- Stratford International - Stratford - West Ham - Canning Town - London City Airport - Woolwich Arsenal
- Stratford - West Ham - Poplar - Canary Wharf - Cutty Sark - Greenwich - Lewisham
Billetsystemet er det samme som for undergrundsbanen. Du går til og fra stationen gennem drejeknapper med kortlæsere.
Overground- og National Rail-tog
Underground- og DLR-linjenettet suppleres af konventionelle overjordiske tog, der dels drives af London Transport (London Overground og Elizabeth Line) og dels af forskellige togselskaber, der kører fra London til andre engelske destinationer under National Rail-mærket.
Alle lokale togforbindelser inden for Londons zoner 1-9 kan benyttes til de priser, der er vist ovenfor. Det fungerer på samme måde at betale for billetter med dit eget kreditkort via de drejeknapper, du går igennem på hver station.
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...