Sådan kommer du rundt London

Hvis du vil gå ærligt gennem London, er det uundgåeligt at købe en billet til offentlig transport. Ikke alene er de forskellige seværdigheder spredt ud over byen med store afstande, men overnatning i centrum er heller ikke blandt de billigste.
De 10 bedste hoteller i London
Hvordan betaler man bedst for Londons offentlige transport? Hvor meget koster dagsbilletter, og hvor kan man købe billetter til offentlig transport i London?
Billetpriser og betaling
Der er flere måder at betale sin billet på i London.
Dit eget betalingskort (kontaktløs)
Den nemmeste måde at betale for offentlig transport i London er med dit eget kontaktløse betalingskort. Det er selvfølgelig også muligt at bruge en mobiltelefon, et ur og andre enheder, der kan oplades med et betalingskort, til at betale med.
Du sætter bare kortet til sensoren, når du går gennem drejekorset eller stiger på bussen, og igen når du står af. Dette registrerer din rejse.
Systemet er sikkert og dækket af det såkaldte "card swipe". daily capsDet kan beskrives som det, der svarer til en dagsbillet. Med andre ord, selv om du bruger hele dagen på offentlig transport og sætter dit kort til læseren igen og igen, vil du ikke blive opkrævet mere end prisen for det "daglige loft" for den pågældende zone for den pågældende kalenderdag.
De daglige lofter er forskellige for:
- Tube, Rail, London Overground og DLR
- Busser og sporvogne
Hvis du kun rejser med tog (undtagen sporvogne), betaler du lidt mindre for det daglige loft, end hvis du også rejser med bus.
Hvis du kun rejser med bus, betaler du betydeligt mindre for den daglige grænse, end hvis du rejser med metro, men busser er ubrugelige til lange rejser på grund af deres langsommelighed, så du vil sandsynligvis ikke kunne undgå at tage metro.
Du kan få flere oplysninger, herunder hvordan du registrerer dit kort (som giver dig mulighed for at spore dine bevægelser rundt i byen), på London Transports officielle hjemmeside.
Hvor og hvordan kan jeg bruge mit eget kort?
Du kan bruge dit eget kort til at betale for billetter på alle transportmidler i London:
- Tube (undergrundsbanen) - læg dit kort/din mobil ved drejekorset, når du går ind og ud af stationen.
- TfL's røde busser - du behøver kun at sætte dit kort i læseren inde i bussen, når du stiger på. Det "bipper" ikke længere ved udstigning.
- DLR Docklands Light Railway (automatiseret undergrundsbane) - du sætter kortet i den blå-gule-grå læser ved ind- og udgang af stationen, du skal ikke gå gennem drejekors som på undergrundsbanen, se efter skiltet "Card reader".
- London Overground-tog
- Elizabeth Line-tog (i praksis en ny metrolinje fra 2022)
- National Rail-tog (kun i takstzoner for offentlig transport i London)
- Sporvogne - kortet sættes kun i kortlæseren inde i sporvognen, når man stiger på.
Systemet er det samme for alle togtyper. Igen har store stationer drejeknapper ved ind- og udstigning, men på små stationer i udkanten af London er der måske kun læsere på perronerne.
Oyster card
Du uploader et kreditkort til Oyster card, og mens du rejser, sætter du det på de gule læsere, og prisen trækkes fra det. Systemet fungerer derfor på nøjagtig samme måde, som når du betaler med dit eget kreditkort. Prisen er den samme, og du betaler 5 gbp for at købe et Oyster Card.
Når du køber et Oyster Card (se listen over salgssteder), fylder du kortet op med den kredit, du ønsker, og den debiteres gradvist i forhold til dine rejser.
Sammenlignet med et almindeligt kreditkort har Oyster Card ingen fordele for turisten. Tværtimod betaler du mere på grund af købsprisen på selve kortet på £5.
Travelcard (papirbillet)
Londons offentlige transport tilbyder også en konservativ mulighed for dem, der af en eller anden grund ikke ønsker at bruge deres kreditkort. Du kan købe traditionelle papirbilletter i automater på alle undergrunds- og togstationer, men de er dyrere end at betale med kredit- eller betalingskort.
Billetpriser og zoner
London og de omkringliggende områder er inddelt i i alt 9 takstzoner. Jo flere man passerer, jo dyrere bliver prisen. De fleste attraktioner ligger i zone 1 og 2, og du kommer højst til at rejse til/fra dit hotel i de højere zoner.
Da enkeltbilletter ofte er lige så dyre som dagsbilletter, er nedenstående blot et eksempel på prisen for dagsbilletten, som vil blive trukket på dit kort uanset antallet af rejser.
Daily caps for metro, DLR, jernbane
- Zone 1 eller 1+2: kontaktløs 8,90 gbp / 16,60 gbp med en papirbillet, ugentlig maksimumpris for 44,70 gbp
- Zone 1 til 3: kontaktløs 10,50 gbp / 16,60 gbp med papirbillet, maksimal ugentlig billetpris på 52,50 gbp
- Zone 1 til 4: kontaktløs 12,80 gbp / 16,60 gbp med papirbillet, maksimal ugentlig billetpris på 64,20 gbp
- Zone 1 til 5: kontaktløs 15,30 gbp / 23,60 gbp med papirbillet, maksimal ugentlig billetpris på 76,40 gbp
- Zone 1 til 6: kontaktløs 16,30 gbp / 23,60 gbp med papirbillet, ugentlig maksimalpris på 81,60 gbp
- Fuld prisliste: tfl.gov.uk/fares
Den ugentlige maksimumpris beregnes for hver kalenderuge fra mandag til søndag. Så hvis du f.eks. er i London fra onsdag til onsdag, vil dit ugentlige loft begynde at tælle to gange - onsdag til søndag og mandag til onsdag.
Individuelle priser og Daily caps for busser og sporvogne
- 1,75 gbp - billetpris for 60 minutter
- 5,25 gbp - daglig grænse
- 24,70 gbp - 7-dages grænse (tæller 7 dage fra den første rejse, ikke kun mandag til søndag som med metroen)
Rabatter til børn, studerende og ældre er ikke tilgængelige, medmindre du har et Oyster Card med lang løbetid.
Metro
Metroen og Overground er de vigtigste transportmidler til at rejse i og omkring London, og på langt de fleste rejser behøver du kun at bruge dem.
Det kan virke udfordrende at navigere i undergrundsbanen, men det er det ikke, alt er tydeligt beskrevet, og du behøver kun at kende navnet på endestationen på den linje, du vil bruge, så er du garanteret den rigtige omstigning.
Da undergrundsbanen og jernbanen er et meget komplekst system i London, har vi udarbejdet et separat kapitel om denne type transport:
Busser og dobbeltdækkere
Man kan komme rundt i hele London med en typisk rød dobbeltdækker. Busturen er langsom, men det er sightseeing med alt, hvad det indebærer. Bare tag en bus, der har ledige pladser på første række på øverste dæk, og så kan du bare nyde det.
Selvom det ikke er alle ruter, der kører med de røde dobbeltdækkerbusser, som er så typiske for London, behøver du ikke at bekymre dig om at skulle vente. Langt de fleste ruter i centrum betjenes af dobbeltdækkere, som bogstaveligt talt er allestedsnærværende.
Selv i busserne kan man klare sig med et kreditkort. Man stiger kun på gennem fordøren, hvor man "bipper" til kortlæseren. Kortet er ikke længere fastgjort til læseren, når du stiger ud.
Alle stoppesteder i London er skiltet. Hvis du venter på en bus, skal du vinke til chaufføren, men hvis du vil af, skal du i god tid trykke på en af "stop"-knapperne, som er placeret rundt omkring i vognen.
Turistlinjer at stige på:
- Bus 9 (gamle dobbeltdækkere kører her) Piccadilly Circus -> Albert Hall
- Bus 12 Parlamentet -> Piccadilly Circus
- Bus 15 (gamle dobbeltdækkere kører her ) Strand (eller Trafalgar Square) -> Tower of London
- Bus 49 Kensington Palace -> Gloucester Road Station
- Bus 74 Thurloe Place -> Baker Street
- Bus 453 Baker Street -> Trafalgar Square
Kort over busruter efter bydel findes på tfl.gov.uk/maps/bus, og køreplaner findes på tfl.gov.uk/travel-information/timetables.
Docklands Light Railway
En moderne bydel, der er opstået på tidligere havneområder i det vestlige London, betjenes af et automatisk førerløst tunnelbanesystem kaldet DLR: Docklands Light Railway.
De enkelte linjer er ikke markeret med numre eller farver, men omstigningerne er tydeligt skiltet og enkle, altid kun på én perron ad gangen uden behov for at skifte.
Systemet fungerer på samme måde som en konventionel metro. Du passerer gennem drejekors, når du går ind og ud af stationen, og du skal altid sætte et kreditkort eller en papirbillet i læseren.
Tog i London
Inden for det såkaldte "Greater London", dvs. zone 1-9, kan du også bruge alle lokaltog, der kun kører inden for London (London Overground) eller enkelte selskaber fra London til de omkringliggende byområder (National Rail) til London-takster.
Tog er en ideel form for pendling fra destinationer længere ude af centrum, hvor de altid er en betydeligt hurtigere transportform end metroen. I mellemtiden er frekvensen af togtrafikken den samme som for undergrundsbanen i de ydre forstæder, hvor den typisk kører hvert 6. til 10. minut. For mere detaljeret information, se kapitlet Tube og tog i London.
Taxi / Uber / Bolt
En stilfuld transportmulighed er den traditionelle sorte London „cabbie“ eller taxa. Den er ikke billig.
En kort tur (1 mile) koster omkring 4 til 7 gbp, og for længere afstande i byen er det omkring 3-4 gbp pr. mile. Du kan betale med kort i alle taxaer, og det er ret sjældent, at Londons taxachauffører er uærlige over for turister.
Alternative taxi-apps som Uber og Bolt er meget populære i London og fungerer på alle tider af døgnet og er som regel betydeligt billigere end traditionelle taxier. De kan endda være billigere end offentlig transport på længere ture med flere personer.
Bådtransport - flodbusser
Ud over krydstogtskibe sejler der også offentlige færger kaldet River Bus på Themsen på flere ruter. Der er ingen faste daglige priser eller daglige lofter, men også her kan billetterne betales med kort ved at trække en læser.
Priserne er opdelt efter zone og varierer fra 5,60 gbp til 9,60 gbp.
Du kan også betale for din tur via Uber-appen.
Sporvogn
Det kommer som en overraskelse for mange turister, at man også kan køre med sporvogn i London. Ganske vist kun i udkanten af byen, og i turistøjemed bruger man dem praktisk talt slet ikke, men denne information kan stadig være nyttig.
To sporvognslinjer kører fra togstationen West Croydon i Londons sydlige forstæder til Wimbledon og derefter videre sydpå til bydelene Beckenham og New Addington.
Sporvognsbilletter fungerer på samme måde som busser. Man trækker sit kort i en læser i vognen, når man stiger ind og ud. I modsætning til en bus kan man stige på gennem alle døre.
IFS Cloud svævebane
I det østlige London kan du krydse Themsen med stil i IFS Cloud-svævebanen, en svævebane, der både fungerer som en hurtig krydsning af floden og som en turistattraktion med en fantastisk udsigt.
Prisen for svævebanen er adskilt fra andre transportformer og er ikke omfattet af "Daily Caps", de maksimale daglige grænser. En tur koster 6 gbp, retur 12 gbp.
Information og køreplaner kan findes på tfl.gov.uk/london-cable-car.
Nattransport i London
Regelmæssig metro-, tog- og bustrafik i dagtimerne kører under jorden og på overfladen i London fra ca. kl. 5 om morgenen til kl. 00.15 om natten.
Om natten er der omkring 40 særlige busruter hver dag, som altid er markeret med bogstavet N og et linjenummer. De kører med intervaller på 15-30 minutter hele natten, og priserne er de samme som i dagtimerne.
Derudover er der natkørsel på metrolinjerne Central, Victoria, Jubilee, Piccadilly og Northern natten mellem fredag og lørdag og mellem lørdag og søndag. Derudover er der en London Overground-linje fra Higbury/Islington til New Cross.
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...