Metro i Cairo

Cairo

Kairo fik sin første afrikanske by i 1987: Den blev den første by på kontinentet med en fuldt udbygget metro, og den er stadig kun en af tre afrikanske byer med metro (de andre er Algier og Lagos).

Find hoteller nær metrostationer

Kairos metro er nu en uundværlig del af det offentlige transportsystem, der dagligt transporterer titusindvis af mennesker fra fjerntliggende bebyggelser til byens centrum og tilbage igen. Besøgende og turister bruger også metroen, selvom den ikke kører til alle turistattraktionerne og derfor mere er et supplement til taxaer, Uber eller gåture.

Metrolinjer i Cairo

Der er tre metrolinjer i Kairo, og en fjerde er under opførelse, ligesom der er store dele af den tredje linje.

  • Linje 1 (officielt markeret med blåt, men også rødt på forskellige hjemmesider) - kører nord-syd og kan f.eks. bruges til at komme fra centrum til det koptiske kvarter eller til hovedbanegården (Al-Shohadaa-stationen). Den kører også gennem den centrale Tahrir-plads (Sadat-stationen).
  • Linje 2 (officielt markeret med rød, også gul eller orange på forskellige steder) - kører fra de nordlige forstæder gennem centrum til Giza. Du kan bruge den til at tage til hovedbanegården (Al-Shohadaa station), Tahrir-pladsen (Sadat station), mod pyramiderne (Giza station, hvor du skal skifte til en bus eller minibus og tage den yderligere ca. 15 km) eller til Cairo Tower.
  • Linje 3 (officielt markeret med grønt, på forskellige steder også med turkis) - kører øst-vest og er stadig under opbygning. Den er ikke særlig attraktiv for turister endnu, højst for kortere ture inden for centrum, til det moderne Heliopolis-distrikt eller til Zamalek-øen. I fremtiden vil den også føre til Cairos hovedlufthavn.

Kort over Kairos metro

Den officielle hjemmeside for Cairo Metro giver et vejledende kort over metroen, men det viser også sektioner, der endnu ikke er bygget, og nogle af dem er kun med i planerne og ikke engang under opførelse endnu. Det kan derfor være mere forvirrende end nyttigt.

Vi har derfor lavet vores eget kort over det nuværende metronetværk i Cairo.

Metro-billetter

Hvor meget koster en metrobillet i Kairo? Hvor sælges billetterne? Læs i dette kapitel.

Der er ingen tids- eller dagsbilletter i Kairo. Du betaler altid for én tur, og du skal ikke betale igen, når du skifter tog. Billetter sælges kun på billetkontorer, som der er flere af på hver metrostation.

Billetpriserne er opdelt i tre niveauer:

  • 1 til 9 stationer - 6 egp
  • 10 til 16 stationer - 8 egp
  • 16 og flere stationer 12 egp

På hver station finder du et kort, der med farver viser, hvilken billet du skal bruge for at komme til din destination.

Når du rejser rundt i Kairo, kan du i langt de fleste tilfælde klare dig med en billet til 5 pund.

I billetkontoret får du en gul billet med en magnetstribe, som du sætter ind i drejekrydset, når du går ind i metroen, og tager ud igen (den kommer ud af drejekrydset efter cirka et sekund). Når du forlader stationen, skal du indsætte billetten i drejekrydset igen, hvor den bliver siddende.

Du behøver ikke at betale det nøjagtige beløb ved billetkontoret, operatøren veksler det også til større sedler. Sig navnet på den station, du skal til. Du kan også købe lagerbilletter på en station, de behøver ikke at blive brugt med det samme.

Køreplaner og intervaller

Alle metrolinjer kører fra ca. kl. 5.15 til 1.00, men under ramadanen starter de først mellem 5.45 og 6.00 og slutter kl. 2.00.

Intervallerne varierer mellem 4 og 10 minutter i løbet af dagen, altid kortere om morgenen og eftermiddagen, længere sent om aftenen.

Metrostationer og tog

I den centrale del af Cairo er metroen underjordisk; i udkanten af byen kommer den op til overfladen som en højbane. Metrostationerne er markeret med et rødt M og har normalt ingen ekstra services som toiletter eller butikker.

Hver metrostation har et billetkontor og en sikkerhedsramme, som man skal igennem for at komme ind. Der er dog ingen grund til at tage bælter og metalting af som i lufthavne, du skal bare passere gennem rammen.

Metrotogene er rene og rummelige og har også aircondition.

Vogne til kvinder

Der er særlige vogne kun for kvinder i hvert togsæt, og de står altid det samme sted. Derfor kan et lyserødt skilt på perronen med ordene "Ladies" angive det nøjagtige område, hvor vognen kun for kvinder standser.

To vogne kun for kvinder står altid på række. Den ene har røde (eller snarere lyserøde) klistermærker over døren, som indikerer, at den er reserveret til kvinder på alle tidspunkter, hvor metroen kører. Den anden vogn har grønne klistermærker, der indikerer, at mænd kan bruge denne vogn efter kl. 20.00.

Mens mænd ikke har adgang til disse vogne, har kvinder frie hænder til at vælge deres vogn. De kan rejse i de vogne, der kun er for kvinder, såvel som i alle andre vogne sammen med mænd.

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her