Sådan kommer du rundt Cairo

Cairo

Selv om Cairos jungle byder på anstændig offentlig transport efter afrikanske standarder, er den mest effektive måde at komme rundt i byen på til fods eller med taxi.

Find skjulte tilbud på de bedste hoteller på booking.com

Til fods

Ved første øjekast er Kairo alt andet end en fodgængervenlig by. Men faktum er, at gang er den mest effektive transportform, i hvert fald i centrum og i det historiske islamiske Kairo, som er de vigtigste turistområder.

Før du begiver dig ud i Kairos gader, er det en god idé at forberede sig på et par ting:

  • Lad dine nye sko blive hjemme... Kairos gader er ekstremt støvede, og markedspladserne smider en masse skrald direkte på fortovene.
  • Forvent ikke fodgængerovergange. At krydse gaderne er en meget vild disciplin i Kairo, og du skal være frygtløs, se selvsikker ud og holde øje med trafikken hele tiden. Når der opstår et smuthul, skal du bare bane dig vej gennem bilerne, så tilpasser de deres kørsel.

Cairo er et relativt sikkert sted, og der er ingen større fare end lommetyverier i centrum eller turistområderne. Vær dog ekstra forsigtig, da du især på markedspladserne bogstaveligt talt vil være krop mod krop gennem menneskemængder. Under sådanne forhold er det meget nemt helt at overse et tyveri.

Taxa og Uber i Kairo

Taxier er det mest relevante transportmiddel, hvis man ikke er villig til at gå. Metroen bringer dig langt fra til alle attraktionerne, og busser er ekstremt upraktiske for en turist.

Taxier og Uber-chauffører er allestedsnærværende i Kairo, hvor som helst og når som helst på dagen eller natten.

Uber

At bruge Ubers mobilapp er den mest bekvemme måde at komme rundt i byen på i Kairo. Ulempen er indlysende: Du skal have internetadgang. Du kan enten få et lokalt datasimkort i lufthavnen eller købe et e-simkort hjemmefra på forhånd via vores populære airalo.com.

Uber fungerer her, som det gør i alle andre byer i verden. Du vælger din rute i appen, den forbinder dig automatisk med den nærmeste chauffør og viser dig den pris, du skal betale. Når turen er slut, bliver prisen trukket på dit kort, som du skal indtaste i appen på forhånd.

Du skal ikke betale ekstra, du skal ikke prutte om prisen, du skal ikke forhandle, du ved præcis, hvor meget du skal betale. Hvis du skal være i Kairo i længere tid, anbefaler vi helt klart, at du køber et datasimkort bare for at bruge Uber, som virkelig er langt det mest bekvemme transportmiddel i Kairo.

Når man bruger Uber, er det meget nyttigt at kende de østarabiske tal, der bruges i Egypten, som er meget forskellige fra de klassiske arabiske tal, vi kender. Når du bestiller en Uber, vil appen vise dig bilens nummerplade, men med de velkendte arabiske tal. Disse bruges dog ikke på rigtige nummerplader, og du er nødt til at oversætte de arabiske tal til østarabisk i dit hoved:

  • 1 = ١
  • 2 = ٢
  • 3 = ٣
  • 4 = ٤
  • 5 = ٥
  • 6 = ٦
  • 7 = ٧
  • 8 = ٨
  • 9 = ٩

Eksempler på Uber-priser

  • Centrum (Tahrir) - Pyramiderne: ca. 90 egp
  • CAI lufthavn - centrum (Tahrir): ca. 120 egp til 140 egp
  • Centrum (Tahrir) - Saladin Citadellet: ca. 40 kr.

Få data e-sim på airalo.com

Klassiske taxaer

Officielle taxier er hvide med en diskret sort skravering på dørene. Der er ingen taxametre i Cairo, og prisen afhænger helt af dine forhandlingsevner. Hvis du er i nærheden af en turistattraktion, vil det være meget svært at forhandle sig frem til en taxa til den pris, en lokal ville køre. Taxachaufføren ved, at han før eller siden vil fange en anden turist og køre til en pris, han selv sætter.

Hvis du har mulighed for det, så gå lidt længere væk fra turistattraktionen (mindst 500 meter) og tag en taxa. Det gælder også i Cairo lufthavn, hvor der er taxachauffører på første række lige ved udgangen, som er meget svære at forhandle med, men hvis du går ned ad trapperne til parkeringspladsen, øges dine chancer.

Det er en anden regel. En stående taxa er mindre tilbøjelig til at forhandle en god pris.

Det er en god idé at lære i det mindste de arabiske tal, selvom de fleste taxachauffører i Cairo forstår engelske priser.

Metro

Cairos metro har i øjeblikket 3 linjer, og en fjerde mod pyramiderne er under opførelse og vil sandsynligvis ikke være færdig før 2028. Metroen er fantastisk til at komme fra de fjerntliggende bebyggelser i udkanten af Cairo til centrum, men for turister er dens brug ærlig talt ret begrænset.

Bortset fra det koptiske kvarter og det nye centrum af Cairo, kører metroen uden om de fleste turistattraktioner. Men du kan nemt komme til togstationen og om kort tid (2024-2025) forhåbentlig endelig til lufthavnen.

Læs mere på vores separate side om Kairos metro.

Busser i Kairo

For udlændinge er bustrafikken et uoverskueligt rod. Man kan komme til absolut alle hjørner af Cairo med bus, men at finde ud af hvilken er en kunst, som er svær at mestre uden arabisk.

Der er to busoperatører i Kairo:

  • Mwasalat Misr - et privat selskab med mere moderne busser og en hjemmeside på engelsk: mwasalatmisr.com
  • CTA - et kommunalt transportselskab uden hjemmeside.

Du kan kun finde et kort over busruter hos Mwasalat Misr, ellers finder du ikke et omfattende kort over hele netværket nogen steder på internettet.

Kun Google Transit, som kender begge transportører og viser de fleste stoppesteder korrekt på kortet, kan hjælpe dig med at planlægge din transport.

Bus- og stoppestedsmarkeringer

Det første problem opstår, når du leder efter et busstoppested og den rigtige rute, som du måske har fundet på Google. Placeringen af de busstoppesteder, der er markeret på Google maps, svarer til en nøjagtighed på +- 100 meter. De er ikke markeret på nogen måde, hvilket også er en fordel. Selvom du ikke står lige ved busstoppestedet, kan du bare vinke eftertrykkeligt til bussen, så stopper den.

Tryk altid på stopknappen, når du går ind.

Mwasalat Misrs busskiltning (grøn-blå-hvid) er tydelig. De har digitale tavler, og linjenummermarkeringerne er altid i de klassiske arabertal, som vi kender her.

På den anden side er markeringerne på de blå CTA-busser meget uklare. Skiltene er kun på arabisk, og de tal, der bruges, er østarabiske tal, som er meget forskellige fra de klassiske arabiske. Undtagelsen er turistlinjen fra 2002, som kører fra centrum via metrostationen i Giza til pyramiderne. Der bruges også mere moderne busser med de velkendte arabiske tal.

Billetter: priser og hvor man kan købe dem

Busbilletter kan kun købes inde i bilen og kun med kontanter. Ideelt set skal du have så små sedler som muligt.

I de blå CTA-busser (linjerne er kun markeret med numre) køber man sin billet hos konduktøren, som enten står ved den første dør eller aktivt går gennem vognen. Billetten koster 7,50 egp.

Til de hvid-grøn-blå Mwasalat Misr-busser (linjer markeret med bogstavet M og et nummer) kan du købe en billet af chaufføren for 10 egp.

Varevogne og minibusser

Ud over de almindelige busser kører et stort antal varevogne og minibusser af forskellig alder og levetid rundt i hovedgaderne. Det er nemt at køre en minibus, bare vink til en minibus, og den vil stoppe for dig, hvis den ikke er fuld.

Når du vil ud, skal du bare sige det til chaufføren. Betaling sker altid til chaufføren umiddelbart efter påstigning. Du får ikke nogen papirbillet som med busser, du skal bare have betalt.

Billetpriserne varierer mellem 1 egp og 8 egp afhængigt af den tilbagelagte afstand.

Minibusserne er ikke nummereret efter linje, men det er ikke så svært at navigere i systemet. Normalt kører busserne langs en bestemt gade fra den ene ende af gaden til den anden.

Tuk-tuk

Ud over taxaer kører der også et stort antal trehjulede køretøjer med to sæder rundt i Cairos gader. De kendes især fra Asien som tuk-tuks. Ligesom med taxaer er prisen noget, man forhandler sig frem til, og den er som regel den samme som for en taxi.

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her