Metro i Paris

Paris

Det bedste og mest brugte transportmiddel er Paris' metro. Der er 2 typer jernbanetransport: den klassiske metro og RER- og Transilien-togene, som primært bruges til transport uden for byen eller til hurtige forbindelser på tværs af centrum.

Book et hotel i nærheden af en metrostation

Metro- og RER-billetter

Der findes et stort antal billetter i Paris, som er beskrevet i detaljer i kapitlet om transport.

Byen er inddelt i zoner, som bestemmer dags- og flerdagsbilletter.

  • Heldagsbillet - altid kun gyldig på en given kalenderdag og ikke i 24 timer
    • Navigo découverté, zone 1-2 pr. 8,65 eur
    • Navigo découverté, zone 1-3 til 11,60 eur
    • Navigo découverté, zone 1-4 til 14,35 euro
    • Navigo découverté, zone 1-5 til 20,60 euro
    • Paris Visite Pass, zone 1-3 til 13,95 eur
    • Paris Visite Pass, zone 1-5 til 29,25 euro
  • Weekly - Gælder kun i kalenderugen fra mandag til søndag, dette er det bedste kort til længere ophold, hvis du ankommer til Paris mandag, tirsdag eller onsdag.
    • Navigo découverté, zone 1-4 for 30,75 eur
  • Multi-day - altid kun gyldigt på kalenderdage og ikke i 48 eller 72 timer
    • Paris Visite Pass til 2 dage, zone 1-3 til 22,65 eur
    • Paris Visite Pass til 2 dage, zone 1-5 til 44,45 eur
    • Paris Visite Pass til 3 dage, zone 1-3 til 30,90 eur
    • Paris Visite Pass til 3 dage, zone 1-5 til 62,30 eur
    • Paris Visite Pass til 5 dage, zone 1-3 til 44,45 eur
    • Paris Visite Pass til 5 dage, zone 1-5 til 76,25 euro

Med Paris Visite Pass får du, i modsætning til Navigo découverté, små rabatter til nogle seværdigheder og attraktioner, se listen over dem: transilien.com.

Hvis du ikke rejser mere end 4-6 gange om dagen, kan det godt betale sig at bruge individuelle kort i form af de såkaldte "passes". ticket t+.

  • 2,15 euro for 1 billet
  • 17,35 euro - 10 billetter

T+-billetten gælder til hele metronetværket, men i RER-tog gælder den kun i zone 1.

Hver t+-billet er gyldig i 90 minutter, og du kan skifte mellem metro- og RER-linjer, så længe du ikke forlader betalingsområdet. Så det er f.eks. ikke muligt at stå af, besøge et vartegn og, hvis der stadig er en grænse tilbage fra de oprindelige 90 minutter, køre igen.

Hvor kan man købe en billet?

Der er automater på alle metro- og RER-stationer, hvor man kan betale med kort og kontanter, og der er også en billetskranke.

Alle billetter kan også købes på mobilapps:

Sådan bruger du billetten

Du skal bruge billetten, før du går ind i metroen, hvor de automatiske drejeknapper er placeret.

  • Papirbilletter - sæt dem ind i drejekorset, vent på, at billetten kommer ud af den anden sprække, og så kan du gå gennem drejekorset.
  • Navigo plastkort - du sætter dem i den lilla læser på drejekorset
  • Mobilapp - ingen grund til at åbne appen, billetterne fungerer via NFC, så du kan sætte hele din telefon til den lilla læser

I metroen bruges billetter kun til at komme ind på stationen, mens man ved udgangen bare skal gå gennem portene, som åbner af sig selv, også uden billet. Undtagelsen er stationer i zone 4, hvor du skal markere billetten, når du forlader stationen.

Der er ingen drejeknapper, når man skifter fra metro til metro.

I RER- og Transilien-tog skal man altid bruge en billet, uanset om det er en papirbillet eller en mobilbillet, når man stiger ud eller skifter tog.

Paris' metro

Den klassiske metro er markeret med bogstavet M eller ordet "Métro" over stationsindgangen. Du skal bare ikke blive forskrækket over, at nogle metrolinjer af og til kører over overfladen og udenfor, men det er i udkanten af centrum.

Kort og metrolinjer Paris

Metroen har i alt 16 linjer. Du finder masser af omstigningsstationer, hvor mere end to linjer mødes. Disse er kendetegnet ved længere omstigninger, hvor man skal gå lidt.

Du behøver dog ikke at bekymre dig om, at du ikke kan finde rundt. Linjerne adskiller sig både ved hjælp af farver og numre, så det er en god idé altid at have et metrokort med sig.

Det er vigtigt, at du vælger den rigtige perron på stationen. Linjerne er opdelt efter destinationsstation og nummer. En af de sekundære grunde til også at prøve at tage metroen er dens nogle unikke stationer og indgange, der skiller sig ud kunstnerisk og arkitektonisk.

Ulemperne ved metroen er hyppig overfyldning og en overraskende langsom tur. Metrolinjerne er gamle og bugter sig ofte i skarpe kurver, hvilket reducerer rejsens hastighed.

Interessant nok kører nogle af Paris' metrolinjer på gummihjul.

Metrokort, der kan downloades, findes på ratp.fr/en/plans.

Metrolinjerne er inddelt efter farve og nummer.

  • 1 - La Défense, Fondation Louis Vuitton, Triumfbuen, Champs-Elysées, Petit og Grand Palais, Pont Alexandre III, Concorde, Tuileries Gardens, Louvre, Chatelet, Le Marais, Bastille, Nation, Chateau Vincennes
  • 2 - hovedlinjen, der fører dig til Montmartre. Den går også til følgende steder: Triumfbuen, Bassin de la Villette, Canal Saint-Martin, Pere-Lachaise-kirkegården, Nation
  • 3 - vest-øst via République, Opera, Pere-Lachaise-kirkegården, Gare Saint-Lazare
  • 3bis - den korteste linje er ikke af turistmæssig interesse og forbinder stationerne Porte de Lilas og Gambetta i den østlige del af byen
  • 4 - Den nord-sydgående linje kan bruges til at nå følgende steder: Montmartre, Gare du Nord, Gare de l'Est, Les Halles, Cité, Latinerkvarteret, Gare Montparnasse
  • 5 - forbinder følgende steder: Place d'Italie, Gare d'Austerlitz, Bastille, République, Gare de l'Est, Gare du Nord, Bassin de la Villette, Canal Saint-Martin
  • 6 - Arc de Triomphe, Trocadéro, Eiffeltårnet, Gare Montparnasse, Place d'Italie, Gare de Bercy, Nation
  • 7 - en snoet linje, der forgrener sig i to dele i den sydlige ende og kører via for eksempel Bassin de la Villette, Canal Saint-Martin, Gare de l'Est, Opera, Louvre, Palais Royal, Chatelet, Le Marais, Rue Mouffetard, Place d'Italie
  • 7bis - den næstkorteste linje afbryder forbindelsen til linje 7 ved Louis Blanc-stationen og går til Saint-Gervais-distriktet
  • 8 - den længste linje i Paris' metro er tilgængelig for transport til disse steder: Champ de Mars, Invalides, Concorde, Madeleine, Opera, République, Bastille, Zoo
  • 9 - den lange linje, der forbinder Nation, République, Gare Saint-Lazare, Champs-Elysées, Trocadéro og Pont de Sevres
  • 10 - Gare d'Austerlitz, Latinerkvarteret, Champ de Mars, Boulogne
  • 11 - den løber ikke gennem centrum, men starter ved Chatelet-stationen og fortsætter via Pompidou, République og Belleville til de nordøstlige forstæder
  • 12 - en stor nord-sydgående rute forbinder disse steder: Porte de la Chapelle, Montmartre, Gare Saint-Lazare, Madeleine, Concorde, Musée d'Orsay, Gare Montparnasse.
  • 13 - linjen forgrener sig i to dele i nord og kan bruges til at nå f.eks. basilikaen Saint-Denis, Montmartre, Gare Saint-Lazare, Champs-Elysées, Petit og Grand Palais, Invalides, Gare Montparnasse.
  • 14 - ruten med den længste stationsafstand, der forbinder Orly Lufthavn, Gare de Bercy, Gare de Lyon, Chatelet, Palais Royal, Louvre, Madeleine, Gare Saint-Lazare

Kører metroen i Paris 24/7?

Ingen af metrolinjerne kører non-stop.

Metroen i Paris kører med samme frekvens hver dag.

  • De første tog fra endestationerne - ca. 5:30 om morgenen.
  • Sidste tog fra endestationen - ca. 1:35

Frekvensen mellem togene varierer mellem 3 og 6 minutter på hverdage og mellem 4 og 10 minutter i weekenden.

Detaljerede køreplaner og forbindelsessøgninger findes på hjemmesiden: ratp.fr/en/horaires-metro.

Faciliteter på stationen

Paris' metro er en af de ældste i verden, og stationerne er derfor ret trange og har et historisk præg. Meget lange korridorer er almindelige på omstigningsstationerne.

Hver metrostation har et billetkontor og billetautomater.

Der er som regel også automater med drikkevarer og slik på perronerne.

Du finder ikke toiletter på metrostationer.

Hvis metrolinjen er fuldautomatisk (f.eks. linje 1 eller 14), er der altid vægge med automatiske døre mellem perronen og toget.

Metro-tog

Moderne fuldautomatiske linjer har smukke og rummelige metrotog, mens de ældste linjer har meget forældede og meget trange tog.

Metroen er dog ren og generelt sikker.

På nogle af de gamle metrotyper skal man åbne dørene enten ved at trykke på en knap eller dreje på et sølvfarvet håndtag.

RER- og Transilien-tog

Det andet bybanesystem er RER-togene, som forbinder byerne omkring Paris med centrum, men som også er nyttige til at komme rundt i selve Paris.

De har også længere mellem stoppene, så de kan være hurtigere end den konventionelle metro til at komme rundt i centrum.

Generelt starter linjer, der betegnes som RER, uden for Paris, passerer gennem centrum og fortsætter ud af byen til den anden side.

RER har i alt 5 linjer (markeret med bogstaverne A, B, C, D og E og kendetegnet ved farve), og de bringer dig til de mere afsidesliggende dele af byen og til lufthavnen. Hvis du planlægger et besøg på Chateau de Versailles, vil C-linjen være dit foretrukne transportmiddel.

Transilien-tog er altså tog, der starter på en af de store parisiske stationer og kun kører i én retning ud af byen ad gangen. Som turist vil du især bruge disse ruter til at komme til Versailles (linje L og N).

Transilien er markeret med bogstaverne H, J, K, L, N, P, R og U og har som regel særlige perroner på stationerne.

Kort over RER- og Transilien-tog

For komplette køreplaner i og omkring Paris (metro, RER, Transilien og sporvogne), besøg: ratp.fr/plan-transilien.

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her