Sådan kommer du rundt Paris

Paris

Paris er en stor by, men med et ret kompakt centrum, så mange af seværdighederne kan udforskes til fods i løbet af dagen. Men du vil nok alligevel ikke kunne undgå offentlig transport.

Book et hotel i det centrale Paris

Den offentlige transport i Paris varetages af RATP, som driver metro, RER-tog, Transilien-tog, busser, sporvogne og kabelbanen til Montmartre.

Detaljerede oplysninger findes på den officielle hjemmeside ratp.fr.

Billetter til offentlig transport

Den samme pris gælder for alle transportformer, dvs. metro, tog, busser, sporvogne og svævebanen til Montmartre, men betingelserne for brug kan variere en smule i detaljer, f.eks. for RER-tog.

Udvalget af billetter er ret stort, og når man køber dem, skal man tænke lidt over, hvor mange gange man vil bruge den offentlige transport i Paris, og hvor man vil hen. Den samme pris gælder for alle transportmidler, dvs. metro, tog, busser, sporvogne og svævebanen til Montmartre, men detaljerne kan variere lidt med hensyn til betingelserne for brug af for eksempel RER-tog.

For at rejse rundt i Paris er det først nødvendigt at forklare zonesystemet.

Zoner for offentlig transport i Paris

Paris og omegn er inddelt i 5 zoner, og jo højere zonen er, jo mere skal du betale for din billet.

  • Zone 1 - den historiske kerne af Paris og byens administrative grænser
  • Zone 2 - Paris' umiddelbare omgivelser (f.eks. Stade de France, Vincennes, Saint-Ouen, Boulogne, Issy, Ivry)
  • Zone 3 - det større område omkring Paris (f.eks. La Défense, Saint-Denis, Antony, Viroflay, Villejuif, Choisy)
  • Zone 4 - steder længere væk fra centrum (f.eks. Orly Lufthavn, Chateau de Versailles, Le Bourget Air Museum)
  • Zone 5 - steder længst væk fra centrum (f.eks. CDG-lufthavnen, Chateau Fontainebleau, Disneyland Paris)
  • Kort over zoner for offentlig transport i Paris

Enkelt- og flerdagsbilletter

For besøgende i Paris er der 4 varianter af dags- eller flerdagsbilletter, hver med sine egne fordele og ulemper, og du bør altid på forhånd beregne, hvor du vil hen, og hvor ofte du vil rejse rundt i Paris.

Navigo-pas

Selv om Navigo-passet primært er til de lokale, hvor alle personlige oplysninger skal udfyldes, findes der en "lettere version" , Navigo Découverte , som også er tilgængelig for besøgende og turister.

Priser og varianter

To prisvarianter kan købes på Navigo Découverte-kortet eller i mobilappen.

  • Hele dagen - gælder kun på en given kalenderdag indtil kl. 24.00.
    • 8,65 eur - for 2 zoner (f.eks. 1-2, 2-3 osv.)
    • 11,60 eur - for 3 zoner
    • 14,35 eur - for 4 zoner (praktisk for rejser til Versailles eller Orly Lufthavn)
    • 20,60 eur - for 5 zoner (praktisk for rejser til Disneyland eller CDG-lufthavnen)
  • Ugekort - gælder altid for kalenderugen fra mandag til søndag. Et ugekort kan senest købes torsdag, men det er kun gyldigt til den følgende søndag.
    • 30,75 eur - til 5 zoner
    • Muligheden for det lavere antal zoner med Paris centrum sælges ikke
  • Weekend for personer under 26 år, kaldet Navigo Jeunes - gælder kun for kalenderdøgnet fra 0:00 til 24:00 på lørdage, søndage og helligdage.
    • 4,70 eur - for zoner 1-3
    • 10,35 eur - for zoner 1-5

Hvordan køber man?

  • Fysisk kort til 5 eur (kan genindlæses) med dit eget foto
  • Via mobilappen Île-de-France Mobilités (Google Play / App Store)

Medbring dit eget foto hjemmefra, eller få taget et foto i en af de mange fotoautomater på stationerne. Billederne behøver ikke at have bestemte mål. Personalet ved skranken vil klippe billedet til, så det passer til kortet.

Du kan kun købe et fysisk kort på SNCF Transilien-kontorer på større stationer og på nogle RATP-filialer, typisk i CDG-lufthavnen eller på større stationer (ikke på almindelige metrostationer).

I mobilappen skal du registrere dig, udfylde dine personlige oplysninger og acceptere at bruge billetten via NFC-teknologi.

Når billetten er købt og indlæst på din telefon, behøver du ikke åbne appen hver gang, men skal bare holde telefonen op til NFC-læseren på nøjagtig samme måde, som når du betaler med kort.

Hvor gælder billetten?

Al offentlig transport i Paris og Île-de-France-regionen i henhold til de købte zoner.

Hvem får gavn af billetten?

Navigo Découverté hele ugen er den mest fordelagtige billet, hvis du f.eks. rejser til Versailles, Disneyland eller med tog til CDG-lufthavnen og ankommer til Paris mandag, tirsdag eller onsdag.

Den daglige version er den mest fordelagtige, hvis du foretager mere end 4 rejser med offentlig transport på en kalenderdag.

Officiel information om Navigo Découverte: iledefrance-mobilites.fr/navigo-decouverte.

Paris Visite Pass

Disse billetter er de mest brugte.

Ud over ubegrænset rejse med alle typer parisisk offentlig transport i en given zone giver Paris Visite-passet også interessante rabatter på adgang til visse monumenter (for en detaljeret liste over rabatter, se f.eks. denne hjemmeside: transilien.com).

Paris Visite er værd at købe, hvis du planlægger at bruge offentlig transport så meget som muligt og ikke bryder dig om at gå lange afstande.

Priser og muligheder

Børn under 11 år får 50% rabat, og børn under 4 år rejser gratis.

Zoner 1 dag 2 dage 3 dage 5 dage
1-3 13,95 euro 22,65 euro 30,90 euro 44,45 euro
1-5 29,25 eur 44,45 eur 62,30 eur 76,25 euro

I lighed med Navigo er Paris Visite Pass kun gyldigt i sammenhængende kalenderdage, dvs. fra 0:00 til 24:00.

Så hvis du f.eks. køber et 1-dagskort kl. 22.00, er det kun gyldigt indtil næste midnat, dvs. kun i 2 dage. Hvis du køber en 3-dages billet kl. 20.00 om mandagen, er den kun gyldig til kl. 24.00 om onsdagen, ikke 72 timer.

Hvordan køber man?

  • Papirbillet - den har en magnetstribe, så opbevar den ikke i samme rum som dine kreditkort i din pung.
  • Via Bonjour RATP-mobilappen (Google Play / App Store)

Du kan købe Paris Visite-billetter i alle automater ved metro-, tog-, sporvogns- og større busstoppesteder. Du skal skrive dit navn og de datoer, du vil bruge billetten, med kuglepen på billetten.

I mobilappen skal du acceptere at bruge billetten via NFC-teknologi.

Når billetten er købt og indlæst på din telefon, behøver du ikke åbne appen hver gang, du skal bare sætte din telefon til NFC-læseren på samme måde, som når du betaler med kort.

Hvor er billetten gyldig?

Al offentlig transport i Paris og Île-de-France-regionen i henhold til de købte zoner.

Hvem har gavn af billetten?

Brug kun Paris Visite Pass, hvis du rejser meget. For at det skal kunne betale sig, skal du foretage mere end 6 rejser på én dag.

5-zoners passet kan kun betale sig i forhold til Navigo Découverte, hvis du ankommer til Paris en fredag, lørdag eller søndag, hvor Navigo Découverte ikke længere er til salg i den pågældende uge.

Officiel information om Paris Visite Pass: ratp.fr/paris-visite-travel-pass.

Engangsbilletter ticket t+

Engangsbilletter til offentlig transport kaldes ticket t+.

Priser og varianter

Der er kun 1 billetvariant til voksne og børn fra 4 år og opefter. Børn under 4 år rejser gratis.

  • 2,15 eur - 1 billet
  • 17,35 eur - Carnet med 10 billetter (kan kun købes via mobilapp)

Hvor er billetten gyldig?

Al offentlig transport i Paris og Île-de-France-regionen i henhold til følgende regler:

  • Metro - alle ruter uanset zoner
  • RER-tog - kun i zone 1
  • Busser og sporvogne - alle ruter i hele Île-de-France-regionen uanset zoner
    • Ikke gyldigt på OrlyBus og RoissyBus
    • Gælder ikke på sporvognslinjerne T11, T12 og T13
  • Montmartre svævebane - gælder for 1 tur
  • Transilien-tog (linje H, J, K, L, N, R, U) - billetten er ikke gyldig her

Hver transportform har sin egen gyldighedsperiode. Med ticket t+ kan du frit skifte tog, men kun mellem bestemte transportmidler:

  • Gyldighed 90 minutter - transfer metro-metro, metro-RER, RER-RER
  • Gyldighed 90 minutter - bus-bus, sporvogn-sporvogn, bus-sporvogn

Med billetten er det ikke muligt at skifte mellem metro/RER-tog og overfladetransport (bus/sporvogn). I så fald skal du altid købe en ny t+-billet.

Hvordan køber man?

  • Papirbillet - den har en magnetstribe, så opbevar den ikke i samme rum som kreditkort i din pung.
  • Via Bonour RATP's mobilapp (Google Play / App Store)

I mobilappen skal du acceptere at bruge billetten via NFC-teknologi.

Når billetten er købt og indlæst på din telefon, behøver du ikke at åbne appen hver gang, men skal bare sætte din telefon til NFC-læseren på samme måde, som når du betaler med kort.

Hvem har fordel af billetten?

Ticket t+ De er fordelagtige, hvis du foretager 4 eller færre rejser i Paris på 1 dag. Hvis du køber et carnet med 10 billetter, er det mere fordelagtigt at rejse med en t+-billet end med dagsbilletter, selv hvis du foretager 5 rejser på en dag.

Officiel information om billet t+: ratp.fr/ticket-t.

Punkt-til-punkt-billetter

Disse billetter er tilgængelige på RER- og Transilien-tog.

De er klassiske punkt-til-punkt-billetter uden specifik tidsgyldighed og kan kun bruges til en given rute på en given dag. Du behøver dog ikke at bruge toget på et bestemt tidspunkt.

Du kan bruge denne pris, hvis du rejser rundt i Paris med en t+-billet eller et dagskort til zone 1-3, og du vil tage en tur uden for bygrænsen i en dag (f.eks. til Versailles).

Priserne vises f.eks. i søgemaskinen ratp.fr.

Billetterne kan købes i Transiliens billetautomater.

Søgemaskiner og apps til forbindelser

Find nemt din rute fra et bestemt stoppested til din destination uden komplicerede søgninger på kort og i køreplaner. Du kan bruge flere hjemmesider til at søge efter forbindelser.

Metro og RER

Metroen, suppleret med de hurtigere RER-tog, er den hurtigste og mest benyttede transportform. Mange rejsende bruger aldrig en bus eller sporvogn under deres ophold, simpelthen fordi metroen eller toget kan bringe dig absolut overalt. Det er hurtigt og ganske nemt.

Book et hotel i nærheden af en metrostation

Da metroen er langt det vigtigste transportmiddel i Paris, har vi samlet detaljerede oplysninger i et særskilt kapitel om metroen i Paris.

Busser

Busser er et overset transportmiddel. Metroen er trods alt mere ligetil, og det er lettere at finde ud af, hvor en bestemt linje går.

Desværre mangler busstoppesteder og hjemmesider tydelige kort over busnettet.

Ikke desto mindre er busser ofte en god måde at komme rundt på og sparer en masse tid i forhold til metroen. Metrolinjer er ofte ret snoede, og indgange til stationer eller omstigninger sker gennem meget lange korridorer. I modsætning hertil finder du altid busstoppestedet tydeligt markeret lige på gaden.

I detaljerne om steder at se i Paris beskriver vi derfor nyttige buslinjer, som du nemt kan bruge som turist.

Ruter og køreplaner

Køreplaner for en specifik linje samt et forenklet rutekort kan findes på ratp.fr/da/horaires-bus.

Normale daglige afgange kører fra ca. 5:30 til 12:30.

Frekvensen er normalt mellem 5 og 10 minutter, men kan være op til 30 minutter i weekenden og på marginale ruter.

Hvis et busrutenummer er diagonalt overstreget, betyder det, at bussen ikke kører hele ruten.

Hjemmesiden ratp.fr/plan-bus viser et kort over busruter i byens centrum, men det er kun højfrekvente ruter (4-7 minutter), der er indtegnet, og mange andre nyttige ruter mangler.

Busstoppesteder og påstigning

Ved busstoppestederne finder du altid køreplaner og en digital skærm med angivelse af, hvornår linjen ankommer.

I almindelige busser stiger man kun på gennem fordøren, hvor man markerer sin billet i validatoren (eller holder sin telefon hen til læseren).

På nogle linjer er der ledbusser - her kan man stige på gennem alle døre, og der er altid læsere og validatorer ved alle døre.

Alle stoppesteder er med signal, så man skal vinke til chaufføren, før man stiger på, og trykke på stopknappen i god tid, før man står af ved stoppestedet.

Sporvogne

Et andet mindre brugt transportmiddel er sporvognene, der kører rundt i centrum af Paris og i forstæderne.

De har kun 13 linjer med betegnelsen T1-T13.

Du skal markere din billet, når du stiger ind i sporvognen, og du kan stige på gennem alle døre. Alle sporvognsstoppesteder er udstyret med billetautomater.

App til deling af cykler

Et rigtig godt alternativ til at komme rundt i byen ud over at gå og bruge offentlig transport er cyklen.

En stor fordel i denne retning er, at Paris (bortset fra Montmartre og Latinerkvarteret) er en flad by og desuden har en god cykelinfrastruktur.

De fleste seværdigheder og attraktioner ligger i det flade landskab, og cykelstien langs Seinen er meget populær blandt de lokale. Der findes i alt flere cykeldelingsfirmaer.

Vélib er et af de mest populære på grund af dets overkommelige pris. Du finder cykelstativer over hele byen, mest ved metrostationer og turiststeder. Du kan købe en lejecykel på stedet i en automat ved hjælp af et kreditkort eller en mobilapp.

Der er 2 store cykeldelingsapps i Paris med stationer spredt over hele byen:

Velib's priser er fastsat som følger for dem, der ikke er abonnenter:

  • 0-30 minutters ture: 1 euro
  • 30-60 minutters kørsel: + 1 euro ekstra
  • Hver yderligere 30 minutters kørsel: + 1 eur ekstra

Montmartre svævebane

En populær turistattraktion er den korte svævebane i Montmartre-kvarteret, som fører op til den berømte Sacré-Coeur-basilika. Svævebanen er kun 108 meter lang og overvinder undervejs en højdeforskel på 36 meter. To kabiner kører på skinner langs ruten.

Svævebanen kører dagligt fra kl. 6.00 til kl. 12.45 og kører med ca. 5 til 10 minutters mellemrum.

Priserne er de samme som på alle andre RATP-køretøjer, og alle de billettyper, der er beskrevet ovenfor, gælder.

For information om kabelbanen til Sacré-Coeur: parisjetaime.com//funiculaire-de-montmartre.

Transport om natten

Paris indbyder til romantiske nattevandringer, til at sidde længe på en bar, eller også skal du bare være i lufthavnen så tidligt, at de almindelige linjer i dagtimerne ikke kører endnu.

Paris' nattransport varetages af Noctilien-netværket af buslinjer med bogstavet 'N' og et nummer. Hver linje kører med ca. 20 til 30 minutters mellemrum, og netværket er meget tæt i centrum.

Natbusserne har heldags- og flerdagsbilletter samt t+-billetter, men på en lidt anden måde end i dagtimerne.

Hvis du rejser med natbus inden for zone 1-2, skal du kun bruge 1 t+-billet til 90 minutter (du kan skifte linje, som du vil). Hvis du krydser grænsen til en anden zone, skal du bruge en ny billet t+.

Så hvis du tager en natbus fra f.eks. byens centrum til CDG-lufthavnen i zone 5, skal du bruge 4 gange billet t+.

Køreplaner for natbusser: ratp.fr/en/horaires-noctilien.

Taxa, Uber, Bolt

Tusindvis af taxaer kører rundt i Paris' gader, men de bør være det sidste valg, når det gælder transport.

Trafikken i centrum er meget tæt, og i langt de fleste tilfælde kommer du hurtigere og væsentligt billigere frem med metro eller RER-tog.

Startprisen for klassiske taxaer er 2,75 euro, og du betaler omkring 0,90 euro pr. kilometer om dagen og 1,20 euro om natten. Hvis du sidder fast i trafikken, kan timeprisen (ca. 30 euro) også være gældende.

De alternative taxitjenester Uber og Bolt fungerer også godt i Paris og har som regel betydeligt lavere priser end konventionelle taxier. Download deres apps og praj en bil når som helst og hvor som helst:

Transport til lufthavnen

For detaljeret information om transport til Paris' lufthavne, se vores særlige guides til lufthavne rundt om i verden.

Se de billigste og hurtigste forbindelsesmuligheder, hvor lang tid det tager at komme til lufthavnen, og andre praktiske oplysninger om antallet af terminaler og flyselskabernes placering i hver bygning.

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her