Metro i Bangkok

Palads i Bangkok

Bangkoks metro er sammen med bådtransport et af de eneste relevante offentlige transportmidler til at komme rundt i byen. Der er ingen sporvogne, og bustrafikken er ekstremt forvirrende. For information om alle rejsemuligheder, se kapitlet om transport.

De 10 bedste hoteller i Bangkok

Men selv Bangkoks metro har detaljer, som du ikke finder i andre byer af samme størrelse.

Bangkoks metrolinjer

Byen gennemkrydses i øjeblikket af 8 metrolinjer, eller 1 linje af den klassiske underjordiske metro (der kører over jorden i kanterne), 6 linjer af den rene overjordiske, der kører på forhøjede betonkorridorer og 1 linje af det overjordiske automatiske tog.

Alligevel dækker metroen langt fra alle retninger og områder af byen, og det er svært at komme rundt i byen uden ekstra taxature.

Metroen er ikke et samlet system, men drives af 4 forskellige selskaber, som ikke anerkender hinandens billetter.

Metropolitan Rapid Transit MRT

Dette system består af tre ruter:

  • Blue Circle Line (MRTA Blue Line) - går gennem det historiske centrum og nogle områder i det moderne Bangkok, som er populære til indkvartering; den går også til Bang Sue Central Station og stopper nær Mo Chit Bus Station. Vigtige stationer:
  • Lilla linje (MRTA Purple Line) - Fra skiftestationen til den blå linje Tao Poon i den nordlige del af byen fortsætter den længere nordpå ud over Bangkok og er ikke til nogen nytte for turister.

Officiel MRT-hjemmeside: metro.bemplc.co.th

Den blå linje er overvejende underjordisk, mens den lilla og den gule linje er helt over jorden. Den blå linje er også den travleste af alle Bangkoks metrolinjer.

BTS Skytrain

Dette system har to grønne linjer - en lys og en mørk - som krydser hinanden ved Siam station.

  • Den lysegrønne linje (Sukhumvit Line) - kører nord-syd gennem Bangkok og passerer gennem centrum af Sukhumvit og Siam fra turistattraktionerne og stopper også nær Mo Chit og Ekkamai busstationer. Vigtige stationer er bl.a:
  • Den mørkegrønne linje (Silom Line) - starter i centrum af det moderne Bangkok i Siam-distriktet og fortsætter over floden til den østlige del af byen via det populære Silom-distrikt. Vigtige stationer:
    • Siam
    • Sala Daeng - Silom-distriktet
    • Chong Nonsi - Mahanakhon skyskraber
    • Krung Thon Buri - skift til den gyldne linje mod ICONSIAM
  • Den gyldne linje (Gold Line) - kort rute fra den mørkegrønne linje til det luksuriøse indkøbscenter ICONSIAM
  • Gul linje (Yellow Line) - kører i den østlige del af Bangkok og er endnu ikke særlig interessant fra et turistmæssigt synspunkt
  • Pink Line (Pink Line) - kører i den nordlige del af Bangkok og forbinder f.eks. den røde metrolinje fra Don Mueang Lufthavn med den lysegrønne eller lilla linje. Overgangen fra lufthavnslinjen til den lyserøde linje sker på Lak Si station.

Officiel hjemmeside for BTS Skytrain: www.bts.co.th/eng

Alle ruter er over jorden. De grønne linjer har karakter af klassiske metrosæt, mens guldlinjen er den såkaldte peoplemover, et automatisk førerløst tog.

Guldlinjen er også prismæssigt adskilt fra de to grønne linjer, og der skal altid købes en separat billet.

SRT-jernbanen

Den sidste transportør er Thai State Railway, som driver tre elektrificerede overjordiske linjer.

  • Suvarnabhumi City Line (Airport Rail Link) - Den forbinder det moderne centrum af Bangkok med Suvarnabhumi Lufthavn. Vigtige stationer:
    • Phaya Thai - endestation med omstigning til den lysegrønne BTS-linje
    • Makassan - nordlige kant af Sukhumvit-distriktet
  • Red Line - forbinder Bang Sue Station i den nordlige del af byen med Don Mueang Lufthavn
  • Light Red Line - kører fra Bang Sue Station mod øst til Taling Chan og har stort set ingen anvendelse for turister

Officiel hjemmeside: www.srtet.co.th

Kort over Bangkoks undergrundsbane

Da de officielle hjemmesider for de forskellige systemer ikke indeholder kort i høj opløsning, har vi lavet vores eget kort over det nuværende metronetværk i Bangkok.

Billetter til Bangkoks metro

Hvert af de tre ovennævnte systemer har deres egne billetter, plus det korte automatiske tog Golden Line, som ikke engang anerkender billetterne til de to andre linjer i det selskab, der driver det.

Hvis du skifter inden for et system (f.eks. fra den lysegrønne til den mørkegrønne linje eller fra den blå linje til den lilla linje), er det ikke nødvendigt at købe en billet igen, når du skifter. Men hvis du skifter mellem systemer, skal du altid købe en ny billet.

Hvordan køber jeg en billet?

På nogle metrolinjer kan du betale med dit eget kontaktløse VISA-kort, andre steder kan du kun købe poletter i en automat.

Billetter fra billetautomaten

Der er automater på hver metrostation, som kun tager imod kontanter (mønter og sedler op til en maksimal værdi af 100 baht). Derudover er der et servicevindue på hver station, men man kan heller ikke betale med kort. Fordelen ved kasserne er, at man også kan veksle 500- og 1.000-baht-sedler.

Maskinen skifter fra thai til engelsk i øverste højre hjørne.

Derefter vælger man den station, man er på vej til, på kortet på touchskærmen. Skærmene er gamle, så det kan ske, at du rammer en anden station første gang og må gentage processen.

I højre side af skærmen kan du se den pris, du skal betale. Det er ikke nødvendigt at betale i nøjagtig værdi, bare husk, at maskinen altid kun returnerer mønter.

Der falder en sort token (til MRT, SRT og Airport Rail Link) eller en papirbillet (til BTS Skytrain) ud af maskinen, som du skal bruge ved drejekorset. Når du går ind, skal du blot placere tokenet/billetten foran læseren. Husk at beholde token/billetten under hele rejsen. Når du går ud, sætter du billetten eller tokenet ind i drejekorset og lader den ligge der, hvorefter den udløses.

  • Dette system fungerer på alle metrolinjer

Dit eget kontaktløse kort

Kun på MRT-systemets linjer (dvs. den blå hovedcirkel og den lilla cirkel mod Nonthaburi) kan du også betale med et kontaktløst kort. I øjeblikket er det kun VISA-kort, der kan bruges til betaling.

Du skal blot sætte kortet i læseren ved drejekorset, når du går ind på stationen, og når du forlader stationen.

Billetpriser i Bangkok

Alle metrosystemer opkræves altid efter tilbagelagt distance.

Den laveste pris (normalt 1 eller 2 stop) er 15 thb, og den højeste pris er mellem 40 thb og 50 thb, men så skal du næsten hele vejen gennem byen. I gennemsnit kommer du til at betale omkring 30 thb.

Til BTS Skytrain-systemet (lys + mørkegrøn linje) findes der også dagskort, som kun gælder for en given kalenderdag. Dem køber man ikke i en automat, men kun i et billetkontor med levende personale. Igen kan disse dagsbilletter kun bruges til det pågældende system. En dagsbillet til BTS-linjer koster 140 thb.

Til MRT-systemet kan du i stedet for en dagsbillet købe et Stored Value Card til 180 thb (værdi 100 baht for billetprisen + 80 baht for billetteringen). Du kan dog genopfylde kortet med et hvilket som helst beløb (altid kun kontanter). Priserne er dog ikke billigere end med poletter, så den eneste merværdi er bekvemmeligheden ved ikke at skulle købe billet igen, hver gang man går ind i metroen.

Køreplaner og intervaller

Alle metrolinjer i Bangkok har afgang mellem kl. 5.15 og 5.30 fra endestationerne, dvs. fra centrum omkring kl. 6.00. De sidste ture er mellem 23:20 og 23:40 fra endestationerne, dvs. fra centrum omkring midnat.

Intervallerne på den blå og begge de grønne linjer er mellem 5 og 10 minutter, kortere om morgenen og om eftermiddagen, længere midt på dagen og i weekenden (men ikke mere end 10 minutter).

Når man rejser til Suvarnabhumi BKK lufthavn, er intervallet 10-15 minutter, mens det til Don Mueang DMK lufthavn er 12-20 minutter.

Metro-tog

Alle metrotog er moderne og har aircondition. Nogle gange endda over-airconditionerede, og forskellen mellem temperaturen udenfor og indenfor i toget på over 15 grader er ingen undtagelse.

Togene og stationerne er skinnende rene, og det er meget sikkert at rejse med metroen i Bangkok.

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her