Byen, der ligger i det vestlige Thailand, hvor det naturlige landskab suppleret med vandfald illustrerer den berømte bro over floden Kwai, der er forbundet med den berømte historie under Anden Verdenskrig, er en af de mest populære destinationer for en- eller todages ture fra Bangkok.

Vi anbefaler også en tur til en af de nærliggende grotter og især en togrejse endnu længere mod endestationen Nam Tok, hvor den berømte Death Railway kører.

Broen over floden Kwai: fakta og myter

Byen Kanchanaburi tiltrækker op til 3 millioner turister om året, som tager hertil på grund af den ene hovedattraktion: jernbanebroen over Khwae Yai-floden.

Det var en af de strategisk vigtigste dele af jernbanen mellem Thailand og Burma under Anden Verdenskrig, da Thailand var under japansk kontrol. Efter det tabte slag om Midway i 1942 havde japanerne brug for at erstatte flådens forsyningsruter med land, og det var linjen fra Rangoon i Burma til Bangkok i Thailand, der skulle fungere som en vigtig transportåre.

Kanchanaburi-broen blev især berømt af den franske forfatter Pierre Boulle med sin roman Broen over floden Kwai, som blev filmatiseret med samme navn i 1957. Baseret på virkelige begivenheder skabte Pierre Boulle en fiktiv roman, der foregår i Kanchanaburi.

Men hvad med broen over floden Kwai i det virkelige liv?

Der blev faktisk bygget en vigtig bro i Kanchanaburi under anlæggelsen af jernbanen mellem Thailand og Burma, men den var oprindeligt af træ og stod ca. 100 meter oppe ad floden fra den nuværende bro. Der er ingen spor tilbage af den oprindelige træbro.

En ny armeret betonbro i det nuværende fodaftryk blev bygget fra 1944, men blev alvorligt beskadiget af bombardementer i 1945, og broen, som den står i dag, blev først bygget efter Anden Verdenskrig i slutningen af 1940'erne og begyndelsen af 1950'erne.

Selv om romanen foregår ved Kwai-floden, blev floden, der løber langs banen lidt længere mod syd, i 1942 omtalt som "Khwae" eller Kwai. Floden, som broen blev bygget over, blev dengang kaldt Mae Klong (ikke Mekong).

Da masser af turister begyndte at strømme til området, efter at filmen Broen over floden Kwai blev udgivet i 1957, opstod der ofte forvirring om, at broen over floden Kwai faktisk gik over Mae Klong. Derfor blev det i første halvdel af 1960'erne besluttet at omdøbe denne del af Mae Klong til Khwae Yai (Store Kildeflod) og samtidig omdøbe den oprindelige Kwai til Khwae Noi (Lille Kildeflod). Mae Klong er siden blevet omtalt som floden op til sammenløbet af de to 'Kwai'.

For at gøre ondt værre blev den berømte film slet ikke optaget i Thailand, men i nærheden af Kitulgala i Sri Lanka.

Så mens den nuværende bro over floden Kwai rent faktisk krydser floden Kwai i dag, gik den på romanens tid over Mae Klong-floden og så helt anderledes ud ...

Dødens jernbane og Tham Krasae-broen

En måske endnu større turistmagnet ligger ca. 40 minutter med tog fra broen over floden Kwai. Det var strækningen mellem Kanchanaburi og den burmesiske by Thanbyuzayat, der var den mest udfordrende at bygge.

Byggeriet af linjen blev udført af lokale arbejdere sammen med krigsfanger, og japanerne tog ingen hensyn til nogen form for sikkerhed. På grund af de umenneskelige forhold og det barske, fugtige og varme klima døde mere end 90.000 asiatiske arbejdere og op til 12.000 krigsfanger (primært briter, hollændere og australiere) under anlæggelsen af Thai-Burma-jernbanen.

Den vanskelige konstruktion illustreres bedst af Tham Krasae-broen, som er omkring 300 meter lang og følger klippen over Kwai-floden tæt. Det er Tham Krasae-broen med den nærliggende grotte, der er den største turistattraktion i området.

Der er altid et togstop i hver ende af broen. Du kan altid stå af og på ved begge stoppesteder, så du kan krydse broen med tog, derefter krydse den til fods og vende tilbage fra den anden side. Du har en time og tre kvarter fri, før toget kører fra Tham Krasae til Nam Tok og tilbage igen. I løbet af denne tid har du tid til at spise på det lokale marked, tage billeder af den nærliggende hule og eventuelt gå over sporet til den anden station.

Hvis et kort stop i et idyllisk område med skove, marker og stejle skrænter ikke er nok for dig, kan du bo på det luksuriøse Suan Sai Yok Resort **** med priser fra 44 euro eller det folkelige, fuldt møblerede Saiyok River House, hvor du kan bo fra 10 euro pr. nat.

Overnatning i Kanchanaburi

Turen fra Bangkok kan gøres ad omveje, men for nemheds skyld anbefaler vi helt klart at blive her i mindst en nat. Hvis du har lyst til at udforske de omkringliggende bjerge, er du velkommen til at blive længere.

Der er et rigtig godt udvalg af overnatningsmuligheder i byen, fra billige vandrerhjem til smukke hotelresorts. Tag et kig på vores specifikke tips:

  • Kanchanaburi City Hotel *** - et billigt og velrenommeret hostel med priser fra 26 euro pr. nat kun ca. 100 meter fra broen over floden Kwai.
  • River Kwai View Hotel *** - det eneste hotel med direkte udsigt over Kwai-broen med priser fra 44 euro pr. nat
  • Dheva Mantra Resort ***** - luksuriøst 5* resort ca. 1,5 km fra broen i en meget rolig del af byen lige ved flodbredden, rimelige priser fra 59 eur pr. nat

Transport til Kanchanaburi og togtider

Byen ligger 145 km vest for Bangkok og er let tilgængelig med bil og offentlig transport.

Tog

De fleste turister bruger toget til transport, da selve turen på Death Railway er en af de største turistoplevelser. Den mest turistede del er dog lige fra Kanchanaburi over Tham Krasae-broerne til Nam Tok.

Turen fra Bangkok til Kanchanaburi er flad og relativt begivenhedsløs, men hurtig og meget billig. Ulempen er, at der kun er to afgange om dagen på ruten Bangkok (Thon Buri) - Kanchanaburi - Nam Tok.

  • Thon Buri (Bangkok) - Kanchanaburi station: rejsen tager 2,5 timer og koster 100 thb.
  • Thon Buri Station (Bangkok) - Tham Krasae: rejsen tager 3,5 timer og koster 100 thb.
  • Thon Buri Station (Bangkok) - Nam Tok: rejsen tager 4,5 timer og koster 100 thb
  • Kanchanaburi - Tham Krasae: Rejsen tager en time og koster 100 thb.

Prisen for udlændinge er flad på denne rute og er 100 baht, uanset hvor du rejser. Billetter kan ikke bestilles på forhånd, men kan købes på stationen, hvis man stiger på i Tham Krasae, hos konduktøren. Betaling kan kun ske kontant.

  • Afgange fra Thon Buri mod Nam Tok: 7 :45 og 13:45
  • Afgange fra Kanchanaburi mod Nam Tok: 6:05, 10:30, 16:20
  • Afgange fra Nam Tok: 5:20, 12:55, 15:30 (den sidste forbindelse går kun til Nong Pladuk station og ikke hele vejen til Bangkok)
  • afgange fra Kanchanaburi til Thon Buri: 7:19, 14:48
  • afgange fra Tham Krasae mod Nam Tok: 7:35, 11:48, 17:48
  • afgange fra Tham Krasae mod Kanchanaburi: 5:57, 13:36, 16:10

De seneste køreplaner findes på de thailandske jernbaners officielle hjemmeside railway .co.th, som dog kun er tilgængelig fra thailandske IP-adresser. Tiderne ændrer sig dog kun minimalt, og hvis de gør, er det kun med et par minutter.

I Kanchanaburi standser togene på to stationer. Hovedbanegården i Kanchanaburi ligger i centrum af byen, men den mest populære station for turister er Saphan Khwae Yai, lige ved broen over floden Kwai, hvor alle tog også standser.

Bus

Betydelig mere travl transport tilbydes med bus, eller rettere i de fleste tilfælde en minibus eller varevogn. Fra Bangkok til Kanchanburi er der afgange to gange i timen hele dagen. Langt de fleste afgange i Bangkok går fra Mochit Bus Station og stopper også ved South Bus Station (se Bangkok-guiden for mere information).

I Kanchanaburi stopper den ved hovedbusstationen, som ligger i centrum af byen ca. 3,5 km fra broen over Kwai-floden(se kort for nøjagtig placering).

Det er ikke nødvendigt at tjekke køreplaner på forhånd. Busser/shuttles kører hver halve time. Den første afgang fra Kanchanaburi går kl. 4.00, den sidste kl. 19.00. Fra Bangkok går den første forbindelse kl. 5.00, den sidste omkring kl. 19.50.

Billetter til Bangkok koster 150 thb og betales kontant ved billetskranken uden for perronen.

Hvad skal man se i området?

Opdag alle de steder, du skal se i Thailand.

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her