Metroen er den mest populære transportform i Kyoto, men den er ikke særlig praktisk for turister. Den kører kun til et meget begrænset antal seværdigheder.
Men metroen er et godt supplement til busserne, som beskrives nærmere i kapitlet om transport. Faktisk kan man købe en praktisk dagsbillet til metro + busser.
Da mange kort også viser by- og forstadsbaner som metrolinjer, vil vi også beskrive dem i dette kapitel. Der er faktisk markante forskelle mellem metroen og andre jernbaneselskaber i Kyoto, f.eks. når det gælder billettering.
Book et hotel i Kyoto på forhånd
Kort over undergrundsbaner og jernbaner
Der findes ikke klare officielle kort over alle jernbaner i Kyoto, så vi har lavet vores eget kort over Kyotos metro, JR-tog og alle private jernbaner.
Kyoto Subway
Den klassiske metro er den travleste bybane i Kyoto, men den har kun 2 linjer.
Togene kører med en frekvens på 4-7 minutter på hverdage og ca. 8-10 minutter i weekenden.
Alle metrolinjer i Kyoto kører fra ca. kl. 5.30 til 23.30.
Den officielle hjemmeside med en liste over linjer og køreplaner findes på: city.kyoto.lg.jp.
Priser
Prisen for børn mellem 6 og 11 år er altid halvdelen af voksenprisen. Børn under 6 år rejser gratis med metroen.
Prisen for enkeltbilletter beregnes efter afstand. Der hænger et kort over netværket over automaterne på hver station. Kig efter din destinationsstation, hvor det beløb, du skal betale, står.
En dagsbillet gælder for 1 kalenderdag og ikke for 24 timer.
Enkeltbilletter | 220 jpy - 300 jpy |
Hele dagen - kun metro | 800 jpy |
Hele dagen - metro + busser | 1 100 jpy |
For den nøjagtige pris på en enkeltbillet, besøg city.kyoto.lg.jp.
Hvilke andre billetter og kort er gyldige til Osaka Metro?
Kyoto Subway 1-dagskort | Ja, ja |
---|---|
JR Pass / JR-WEST Pass | nej |
Kansai Railway Pass | Ja |
Hvordan bruger man billetterne?
Du kan bruge traditionelle papirbilletter eller transportkort i Kyoto Metro.
Papirbilletter
Billetter kan købes i billetautomaterne på hver metrostation. Du kan også bruge et billetkontor med en billetkontrollør. Klassiske papirbilletter kan kun betales kontant.
Hvis du køber en enkeltbillet, skal du først finde destinationsstationen på kortet over automaten, hvor beløbet er skrevet. Derefter vælger du den på automatens skærm og betaler.
Du sætter papirbilletten ind i drejekorset på den ene side, og drejekorset giver den tilbage til dig på den anden side. Glem ikke at tage din billet med, da du skal bruge den igen, når du forlader stationen.
Hvis du bruger en enkeltbillet, beholder drejekorset den, når du går ud. Hvis det er en dagsbillet, vil drejekorset returnere den igen.
Transportkort
Du kan også bruge et af Japans 10 transportkort til at betale din billet.
- Icoca
- Pitapa
- Suica
- Pasmo
- Toica
- Manaca
- Kitaca
- Sugoca
- Nimoca
- Hayakaken
Der er ingen rabat på at betale med disse kort i Kyoto i forhold til at betale med kontanter.
Icoca-kortet sælges i Kyoto og kan købes i en automat på enhver metrostation for 500 jpy. Du vælger det beløb, du vil sætte ind på kortet.
Derefter bliver du opkrævet en pris baseret på, hvordan du kører. Du behøver ikke at tjekke prisen, når du betaler. Du skal blot placere dit kort på læseren ved drejekorset, når du går ind og ud af perronen.
Du kan bruge kortet på alle transportmidler i hele Japan.
Faciliteter på metrostationer
Alle stationer er udstyret med meget rene toiletter, som altid er gratis tilgængelige.
De fleste stationer har automater i billetområdet og nogle gange på perronen, hvor du normalt kun kan betale med kontanter.
På langt de fleste stationer finder du også automatiske bagagebokse med priser fra 400 jpy til 800 jpy for 24 timer afhængigt af bagagens størrelse.
Jernbaner i og omkring byen
Ud over metroen kører der mange forskellige jernbaneselskaber rundt i Kyoto.
JR-WEST
Det statsejede togselskabs tog giver den hurtigste service fra byens centrum til Arashiyama-området, hvor der f.eks. er den populære bambusskov, eller længere væk til Kameoka, hvor traditionelle sightseeingbåde sejler tilbage ned ad floden til Kyoto.
JR-togene er også de hurtigste til at rejse fra Kyoto Station til den berømte Fushimi Inari-helligdom.
Vælg et hotel i nærheden af Kyoto Station
JR Pass eller JR-WEST Pass er praktisk for rejsende, der har JR Pass.
Enkeltbilletter beregnes efter afstand, og priserne ligger mellem 190 jpy og 290 jpy.
Kyoto Subway 1-dagskort | Nej |
---|---|
JR Pass / JR-WEST Pass | Ja, ja |
Kansai Railway Pass | Nej |
Find forbindelser og nøjagtige billetpriser på westjr.co.jp.
Keihan-jernbanen
Keihan-jernbanen bruges til at rejse fra Osaka til den turistede østlige del af Kyoto med dens mange seværdigheder.
Men togene er også velegnede til hurtig transport fra Fushimi Inari-helligdommen til Gion-distriktet eller længere nordpå i bjergområderne, hvor man kan skifte til Eizan-jernbanen.
Billetter kan købes i automater (papirbilletter), eller du kan betale med et af Japans 10 transportkort.
Enkeltbilletter beregnes efter afstand, og priserne varierer fra 190 jpy til 290 jpy.
Kyoto Subway 1-dagskort | Nej |
---|---|
JR Pass / JR-WEST Pass | Ingen |
Kansai Railway Pass | Ja |
Officiel hjemmeside: keihan.co.jp
Eizan-jernbanen
Det lille Eizan Railway-netværk har forbindelse til Keihan-togene på Demachiyanagi Station.
Disse tog tager dig til Kurama-bjergområdet (1 skift påkrævet på Takaragaike Station) eller til svævebanerne til Mount Hiei.
Billetter kan købes i automater (papirbilletter), eller du kan betale med et af de 10 japanske transportkort.
Enkeltbilletter beregnes efter afstand, og priserne varierer fra 190 jpy til 290 jpy.
Kyoto Subway 1-dagskort | Nej |
---|---|
JR Pass / JR-WEST Pass | Ingen |
Kansai Railway Pass | Nej |
Officiel hjemmeside: keihan.co.jp
Hankyu-jernbanen
Disse tog kører fra Kyotos centrale shoppingdistrikt Kawaramachi via både den grønne og den røde metrostation til den sydvestlige del af byen og videre til Osaka.
Hankyu Railway kører også til Arashiyama Station, men togene derfra kører kun til Katsura Station og er mere bekvemme at rejse med til Osaka end til det centrale Kyoto.
Billetter kan købes i automater (papirbilletter), eller du kan betale med et af Japans 10 transportkort.
Kyoto Subway 1-dagskort | Nej |
---|---|
JR Pass / JR-WEST Pass | Nej |
Kansai Railway Pass | ja |
Officiel hjemmeside: hankyu.co.jp
Randen-sporvogn (Keifuku Railway)
Kyoto har også to Randen-sporvognslinjer, der drives af Keifuku Railway.
De kører fra turistområdet Arashiyama til den nordlige del af Kyotos centrum eller til endestationen for den røde metrolinje.
Billetprisen er flad og koster 220 jpy. Du betaler, når du står af sporvognen, i kontanter eller med et af de 10 japanske transportkort.
Kyoto Subway 1-dagskort | Nej |
---|---|
JR Pass / JR-WEST Pass | Nej |
Kansai Railway Pass | nej |
Officiel hjemmeside: keifuku.co.jp
Kintetsu-jernbanen
Du får ikke meget ud af disse tog til ren transport rundt i Kyoto.
De er velegnede til ture til nærliggende områder, især Nara.
Billetter kan købes i billetautomater (papirbilletter), eller du kan betale med et af de 10 japanske transportkort.
Kyoto Subway 1-dagskort | Nej |
---|---|
JR Pass / JR-WEST Pass | Nej |
Kansai Railway Pass | ja |
Der findes også praktiske flerdagskort, som kun gælder for Kintetsu-tognettet:
- 1 dag for 1 800 jpy (kun til linjer på aksen Osaka - Nara - Kyoto) - dette kort er kun værd at bruge til mindst 4 ture på én dag, hvilket ikke er særlig praktisk muligt.
- 2 dage for 3 000 jpy (kun for linjer på Osaka - Nara - Kyoto-aksen)
- 5 dage for 4 500 jpy (til hele Kintetsu-netværket) - en meget god billet til rejser til Nara, Yoshino, Ise-Shima og Nagoya.
For Limited Express-tog skal du altid købe en pladsreservation ud over billetprisen.
Officiel hjemmeside: kintetsu.co.jp