Sådan kommer du rundt Kyoto

Kyoto

Kyotos offentlige transportnetværk er tæt og omfatter en metro, flere busselskaber, turistbusser og flere jernbaneselskaber.

Du vil for det meste bruge busserne til at komme rundt til alle seværdighederne. Forvent dog lange rejsetider og ofte meget overfyldte vogne.

Metroen giver også hurtige forbindelser, men i modsætning til busserne betjener den mere lokalbefolkningen og kører slet ikke til mange af seværdighederne.

Den hurtigste måde at komme til Arashiyama-området på er med tog.

De 10 bedste hoteller i Kyoto

Praktiske dagsbilletter

Takstsystemet er forskelligt fra transportselskab til transportselskab, og især når det gælder omstigninger eller dagsbilletter, er det svært at vide, hvilke linjer en given billet gælder til, og hvilke der ikke gør.

I Kyoto er der to grundlæggende typer dagskort + et populært kort til hele Kansai-området.

Pris Gyldighed
Metro og bus 1 dag 1 100 jpy

Kyoto undergrundsbane
Kyoto bybus
Kyoto Bus
West JR Bus *
Keihan Bus *

Subway 1 dag 800 jpy Kyoto Subway
Kansai Railway Pass 5 600 jpy - 2 dage
7 000 jpy - 3 dage
Kyoto Subway
Osaka Metro
Private jernbaner (Kansai-regionen) **
Sporvogne og nogle svævebaner

* For disse selskaber er heldagsbilletten kun gyldig på nogle linjer:

  • Kyoto Bus - gyldig på alle ruter undtagen ruterne 10, 18, 32, 34, 51, 54, 90, 95
  • West JR Bus - kun gyldig på Kyoto Station - Toganoo (Tako-Keihoku Line)
  • Keihan Bus - gælder kun på linjerne 29, 29C, 84, 901

** Kansai Railway Pass i Kyoto er ikke gyldigt på alle togselskaber:

  • JR-tog - kan ikke bruges
  • Keihan Railway - kan bruges
  • Eizan Railway - kan bruges med undtagelse af påstigning på Demachyianagi Station (så hvis du skifter fra Keihan Railway, skal du betale for en billet på den nærmeste station "Mototanaka" eller gå ca. 1 km)
  • Eizan-svævebaner - kan ikke bruges
  • Hankyu Railway - kan bruges
  • Kintetsu Railway - kan bruges
  • Randen-sporvogne (Keifuku-jernbanen) - kan ikke bruges

Metro og bus 1 dag

En heldagsbillet til begge metrolinjer og alle buslinjer i Kyoto er den bedste måde at komme rundt i byen på.

  • 1 100 jpy
  • Gælder for 1 kalenderdag og ikke 24 timer

Det kan godt betale sig at tage mere end 4 metro- eller busture på en dag, men det kan sagtens lade sig gøre, hvis man besøger 2-3 seværdigheder, der ligger længere fra hinanden.

Desuden kan individuelle billetter aldrig overføres, så du betaler en separat billet for hver bustur.

Du kan finde detaljerede oplysninger på den officielle hjemmeside city.kyoto.lg.jp.

Hvor kan man købe?

  • Automater ved hver metrostation (kun kontanter eller japanske transportkort)
  • Informationscenter ved busstationen via Kyoto Station (se kort)
    • Dagligt 7:30-7:30
  • Fra chaufføren inde i bussen, når du står af

Subway 1 dag

Et dagskort til metroen er ikke særlig praktisk for turister, da metroen kun fører dig til et begrænset antal seværdigheder.

  • 800 jpy
  • Det gælder for 1 kalenderdag og ikke 24 timer

En almindelig enkeltbillet til metroen koster omkring 260 jpy for en bytur, så en heldagsbillet er det værd for 3 eller flere metroture og højst en bustur (en enkelt dag koster 230 jpy).

Tjek den officielle hjemmeside city.kyoto.lg. jp for detaljer.

Hvor kan man købe?

  • Automater ved hver metrostation (kun kontanter eller japanske transportkort)
  • Informationscenter ved busstationen via Kyoto Station (se kort)
    • Dagligt 7:30-7:30

Kansai Railway Pass

Gælder for hele Kansai-området inklusive Osaka, Kyoto, Nara og Kobe, men er mere velegnet til jernbaneentusiaster.

For at det skal kunne betale sig, skal du tage 2 rundture hver dag på den lange rute (f.eks. Osaka - Nara / Kobe / Kyoto) eller 1 rundtur på den lange rute og flere kortere ture (mindst 4-5).

5 600 jpy 7 000 jpy
2 dage 3 dage

Billetten er gyldig i kalenderdage og ikke i 48 eller 72 timer.

Ud over de fleste private jernbaner i Osaka, Kyoto, Kobe og Nara gælder billetten også i Osakas og Kyotos undergrundsbaner. Omvendt er billetten ikke gyldig på nogen JR-tog (ikke engang JR Osaka Loop city line), og i Kyoto er den ikke gyldig på Randen-sporvognslinjerne eller Eizan-svævebanerne.

Kansai Railway Pass kan heller ikke bruges på nogen buslinjer.

Metrokortet giver også rabat på entréen til 30 udvalgte attraktioner (normalt omkring 10 %), se listen.

Hvor kan man købe det?

Når du køber online, skal du bytte voucheren til et fysisk kort på et hvilket som helst salgssted.

Finder af transport

Der findes ikke en enkelt søgemaskine til alle former for transport i Kyoto. Du kan enten søge på de enkelte transportørers hjemmesider, som er listet nedenfor, eller via Google.com/maps.

Søgning efter offentlig transport via Google fungerer godt og viser bl.a. nøjagtige priser.

Google Maps ignorerer dog forskellene mellem systemerne.

De finder altid den kortest mulige rute, men de tager ikke hensyn til, om ruterne har samme takst. Hvis ikke, skal du købe en ny billet, hver gang du skifter, hvilket gør rejsen dyrere.

Hyppige misforståelser opstår især, når man bruger Subway Bus 1-Day Pass, som ikke er gyldigt på jernbanelinjer (f.eks. JR eller Randen, når man skal til Arashiyama, Hankyu eller Keihan).

En nyttig folder med eksempler på de mest almindelige forbindelser kan findes på metroens og bybussens hjemmesider: city.kyoto.lg.jp/pdf.

Book et hotel i det centrale Kyoto

Metro og jernbane

Kyotos grundlæggende transportnetværk består af 2 metrolinjer suppleret med mange private og statslige (JR) forstadsjernbaner.

Disse jernbaner kan ofte bruges til at komme rundt i byen, men enkeltbilletter og nogle dagsbilletter er ikke kompatible med hinanden.

Se kapitlet om Kyoto Metro for detaljer.

Busser

Busser er det vigtigste transportmiddel for turister, da de kører til alle seværdighederne.

Det er meget praktisk at rejse med bus, hvis du har betalt for en dagsbillet til metro + bus til 1.100 yen.

Vær dog opmærksom på, at Kyoto er en storby med mange trafiklys, og derfor er busturen ofte meget lang.

Hvis du tager en bus fra centrum til udkanten (f.eks. til Arashiyama-området eller Kinkakuji-templet ), vil turen tage ca. 45 minutter.

På ruter til turistattraktioner (især fra/til Gion- og Higashiyama-distrikterne ) er der ofte lange køer ved busstoppestederne i 40-60 minutter.

Enkeltpris

I hele Kyoto gælder en fast pris på 230 jpy for alle busselskaber.

På de yderste dele af linje 16, 17, 18, 19, 32, 34, 52, 54, 90, 95 (Kyoto Bus), 33 (Kyoto City Bus) og alle Keihan Bus-linjer er prisen baseret på den tilbagelagte afstand.

  • Påstigning sker altid via bagdøren
    • Hvis du rejser på en rute med en fast pris på 230 yen (langt de fleste ruter), behøver du ikke en billet, når du stiger på.
    • Hvis du er på en linje med en sektionspris, skal du tage en billet ved døren og derefter betale det relevante beløb ved chaufføren i henhold til billetten, eller sætte et transportkort (Icoca, Suica osv.) i læseren ved ind- og udstigning.
  • Fast pris 230 jpy betales kun, når du står af ved chaufføren i nøjagtige kontanter eller med et af 10 japanske transportkort (Icoca, Suica og andre).
    • Hvis du ikke har det nøjagtige beløb, er der en kontantveksler ved chaufførens skranke, hvor du kan veksle en 1.000 yen-seddel til småpenge.
  • Stå altid af ved hoveddøren for at betale.
  • Der er ingen rabat på transferpriser. Du betaler altid 230 jpy pr. tur.

kortet over Kyotos busruter kan du se, at stoppesteder, der er inkluderet i den faste pris, er markeret med en hvid cirkel, og stoppesteder, der er inkluderet i sektionsprisen, er markeret med en sort firkant.

Kyoto bybus

Kyotos største selskab kører med grønne busser på mange ruter i hele byen.

Alle selskabets ruter kører kun inden for den faste takstzone til 230 jpy med undtagelse af rute 33 i retning af Katsura Station.

  • Heldagsbilletten til bus + metro gælder på alle ruter, inklusive turistruterne EX100 og EX200.

Officiel hjemmeside: city.kyoto.lg. jp

Kyoto Bus

Cremefarvede busser med en rød stribe kører fra Kyoto Station til områder som Arashiyama eller omvendt mod nordøst til Iwakura og Ohara.

De fleste ruter til turistområder er omfattet af den faste pris på 230 yen.

  • Heldagsbilletter til bus og metro gælder kun på linjerne 16, 17, 24, 26, 40, 52, 63, 65, 66, 73, 75, 76, 92 og 94.

Officiel hjemmeside: kyotobus.jp

Keihan Bus

Røde og hvide busser kører i området i den sydvestlige udkant af byen.

Priserne på alle ruter er baseret på antallet af stoppesteder og varierer fra 230 jpy til 390 jpy.

  • Dagskortet til bus + metro gælder kun på linjerne 29, 29C, 84 og 301.

Officiel hjemmeside: keihan.co.jp/buses

Vestlige JR-busser

Jernbaneselskabets busafdeling JR-WEST driver to linjer i Kyoto. Begge har faste priser på 230 jpy.

På begge linjer kan du bruge JR Pass eller den regionale variant af JR-WEST Pass.

  • Linje 205 - kører fra Kyoto Station til Ritsumeikan University og passerer ikke større turiststeder.
    • Ingen bus + metro dagskort gælder
  • Takao-keihoku Line - kører fra Kyoto Station til turistområdet Toganoo i nordvest.
    • Heldagsbillet til bus + metro gælder

Officiel hjemmeside: nishinihonjrbus.j-server.com.

Turist-sightseeingbusser

Der er to selskaber, der kører med turistbusser i Kyoto, hvor ingen af de ovennævnte billetter gælder.

Disse busser er dyre, men de har ikke de køer, der dannes til almindelige busser.

K'Loop

K'Loop kører på tre forskellige ruter. Frekvensen er dog 80 minutter, så det kræver lidt tidsplanlægning at bruge disse busser.

Busserne kører f.eks. til følgende seværdigheder: Fushimi Inari-Taisha, Nijo Slot, Kinkakuji, Toji-templet, Ginkakuji, Gion.

Billetter sælges i følgende varianter:

  • 1-dagsbillet - 1.500 jpy
  • 1 tur - 500 jpy

Besøg kloop. jp for at få flere oplysninger.

Sky Hop Bus

Selvom selskabet formelt har 3 ruter, kører de i virkeligheden alle på én rute. Den eneste forskel er antallet af stop.

Alle ruter afgår altid fra Kyoto Station.

Der kører f.eks. busser til følgende seværdigheder: Nijo Slot, Kinkakuji, Kyoto Kejserpalads, Ginkakuji, Gion.

På grund af de høje priser og det begrænsede antal attraktioner, som busserne kører til, anbefaler vi ikke denne transportform.

Billetterne sælges kun som heldags- eller 2-dagesbilletter, og man kan ikke købe en enkeltbillet til kun én tur.

  • 1-dagsbillet - 4 000 jpy
  • 2-dages billet - 6 000 jpy

Billetter kan købes i bussen (kontant- og kreditkortbetaling accepteres) eller online på skyhopbus.com/kyoto.

Taxi, Uber

Typiske sorte taxaer er et ekstremt populært transportmiddel for både lokale og turister og er bogstaveligt talt allestedsnærværende.

Du kan vinke til en taxa overalt på gaden, og officielle taxaholdepladser er meget almindelige, hvor der altid står mange taxaer og venter, ofte ved indkøbscentre, monumenter eller metrostationer.

Det er meget sikkert at køre i taxa i Kyoto, og svindel med overpriser forekommer ikke her.

Taxier kan normalt betales kontant, og mange taxier tager også imod almindelige Visa-, Mastercard- eller American Express-kort eller japanske transportkort (Icoca, Suica og andre).

Kørsel sker altid efter taxameter. Almindelige priser er som følger:

  • 660 jpy - de første 2 km
  • 80 jpy - hver yderligere 296 meter eller 1 minuts ventetid (større taxaer har en lidt højere pris)

Normalt vil du betale nogenlunde samme pris for en tur tværs over centrum. 2 000 jpy.

Drikkepenge

Det er ikke almindeligt at give drikkepenge i Kyoto, når man tager en taxa.

Du kan dog runde beløbet op til nærmeste tital. Hvis du skal betale 1.900 yen, er det i orden at give taxachaufføren 2.000 yen.

Mobil-apps

Der findes mobilapps som Uber og DiDi i Kyoto, men priserne er altid de samme som for almindelige taxaer og beregnes kun ud fra den faktiske tur (ifølge taxameteret).

Fordelen er dog, at man altid kan betale med kort, når man bruger apps.

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her