Metro i Osaka

Osaka Namba

Metroen er rygraden i Osakas transport, og med det tætte netværk af linjer har de fleste rejsende ikke brug for busser eller taxaer.

Da mange kort viser by- og forstadsjernbaner som metrolinjer, vil vi også beskrive dem i dette kapitel. Faktisk er der markante forskelle mellem metroen og andre jernbaneselskaber i Osaka, f.eks. når det gælder billettering.

Book dit hotel i Osaka på forhånd

Kort over metro og jernbaner

Der findes ikke klare officielle kort over alle jernbaner i Osaka, så vi har lavet vores eget kort over Osakas metro, JR-tog og alle private jernbaner.

Osakas metro

Den klassiske metro er den mest omfattende bybane i Osaka med 9 hyppige linjer.

Togene kører med en frekvens på 2-5 minutter på hverdage og ca. 4-8 minutter i weekenden.

Alle metrolinjer i Osaka kører fra ca. 5:30 til 0:15.

Den officielle hjemmeside med en liste over linjer og køreplaner findes på: subway.osakametro.co.jp.

Priser

Følgende billettyper er gyldige i Osakas metro.

Prisen for børn mellem 6 og 11 år er altid halvdelen af voksenprisen. Børn under 6 år rejser gratis med metroen.

Prisen for enkeltbilletter beregnes efter afstand.

En dagsbillet gælder for 1 kalenderdag og ikke for 24 timer.

Enkeltbilletter/transferbilletter 190 jpy - 300 jpy
Hele dagen - hverdage 820 jpy
Hele dagen - weekender og helligdage 620 jpy

Med en heldagsbillet får du også rabat til forskellige attraktioner, se officiel information: subway.osakametro.co.jp. Denne billet gælder også til bybusser.

For den nøjagtige pris på enkeltbilletten, besøg kensaku.osakametro.co.jp.

Hvilke andre billetter og kort er gyldige til Osakas metro?

Osaka Metro 1-dagskort Osaka Metro 1-dagskort
JR Pass / JR-WEST Pass Nej
Kansai Railway Pass Ja

Hvordan bruger man billetterne?

Du kan bruge traditionelle papirbilletter eller transportkort i Osakas metro.

Papirbilletter

Billetter kan købes i billetautomaterne på hver metrostation. Du kan også bruge et billetkontor med en billetkontrollør. Klassiske papirbilletter kan kun betales kontant.

Hvis du køber en enkeltbillet, skal du først finde destinationsstationen på kortet over automaten, hvor beløbet står. Derefter vælger du den på automatens skærm og betaler.

Du sætter papirbilletten ind i drejekorset på den ene side, og drejekorset returnerer den til dig på den anden side. Glem ikke at tage billetten med, da du skal bruge den igen, når du forlader stationen.

Hvis du bruger en enkeltbillet, beholder drejekorset den, når du går ud. Hvis det er en dagsbillet, vil drejekorset returnere den igen.

Transportkort

Du kan også bruge et af Japans 10 transportkort til at betale din billet.

  • Icoca
  • Pitapa
  • Suica
  • Pasmo
  • Toica
  • Manaca
  • Kitaca
  • Sugoca
  • Nimoca
  • Hayakaken

Der er ingen rabat på at betale med disse kort i Osaka i forhold til at betale kontant.

Icoca-kortet sælges i Osaka og kan købes i en automat på enhver metrostation for 500 jpy. Du vælger det beløb, du vil sætte ind på kortet.

Du bliver derefter opkrævet en pris baseret på, hvordan du kører. Du behøver ikke at tjekke prisen, når du betaler. Du skal blot placere dit kort på læseren ved drejekorset, når du går ind og ud af perronen.

Du kan bruge kortet på alle transportmidler i hele Japan.

Faciliteter på metrostationer

Alle stationer er udstyret med meget rene toiletter, som altid er gratis tilgængelige.

De fleste stationer har automater i billetområdet og nogle gange på perronen, hvor du normalt kun kan betale med kontanter.

På langt de fleste stationer finder du også automatiske bagagebokse med priser fra 400 jpy til 800 jpy for 24 timer afhængigt af bagagens størrelse.

Jernbaner i og omkring byen

Ud over metroen kører der mange forskellige jernbaneselskaber rundt i Osaka.

JR-WEST

Togene fra det statsejede selskab JR bruges primært til rejser uden for Osaka (inklusive nærliggende byer som Nara, Kobe og Kyoto), men også på nogle forbindelser inden for byen.

Vælg et hotel i nærheden af Osaka Station

Togene på disse linjer kører med en frekvens på 10-15 minutter.

De er praktiske for rejsende, der har et JR Pass eller JR-WEST Pass.

Enkeltbilletter beregnes efter afstand, og priserne varierer fra 190 jpy til 290 jpy.

Osaka Metro 1-dagskort Nej
JR Pass / JR-WEST Pass ja
Kansai Railway Pass nej

For Limited Express- og Haruka Express-tog skal du altid købe en sædereservation sammen med din billet, også selvom du rejser med et JR Pass eller JR-WEST Pass.

Søg efter forbindelser: westjr.co.jp

Kintetsu-jernbanen

Du får ikke meget ud af disse tog, hvis du kun vil rejse til Osaka.

De er velegnede til ture i det omkringliggende område, især til disse steder:

  • Nara
  • Yoshino nationalpark

Billetter kan købes i billetautomater (papirbilletter), eller du kan betale med et af de 10 japanske transportkort.

Osaka Metro 1-dagskort Nej
JR Pass / JR-WEST Pass Nej
Kansai Railway Pass ja

Der findes også praktiske flerdagskort, som kun gælder for Kintetsu-tognettet:

  • 1 dag for 1 800 jpy (kun til linjer på aksen Osaka - Nara - Kyoto) - dette kort er kun værd at bruge til mindst 4 ture på én dag, hvilket ikke er særlig praktisk muligt.
  • 2 dage for 3 000 jpy (kun for linjer på Osaka - Nara - Kyoto-aksen)
  • 5 dage for 4 500 jpy (til hele Kintetsu-netværket) - en meget god billet til rejser til Nara, Yoshino, Ise-Shima og Nagoya.

For Limited Express-tog skal du altid købe en pladsreservation ud over billetprisen.

Officiel hjemmeside: kintetsu.co.jp

Nankai elektriske jernbane

Dette selskab kører fra Namba Station til det sydlige Osaka og kan f.eks. bruges til at komme til Sumiyhosi-Taisha Shrine eller Kansai Airport.

Du kan også tage Nankai-jernbanen til Mount Koya-klosteret.

Billetterne kan købes i automater (papirbilletter), eller man kan betale med et af Japans 10 transportkort.

På Limited Express-tog skal du altid købe en pladsreservation sammen med din billet.

Osaka Metro 1-dagskort Nej
JR Pass / JR-WEST Pass Nej
Kansai Railway Pass ja

Officiel hjemmeside: nankai.co.jp

Hankyu-jernbanen

Disse tog kører til de nordlige forstæder til Osaka og er også et alternativ til de hurtigere JR-tog til Kobe og Kyoto.

Med Hankyu Railway kan man f.eks. køre til Minoo National Park.

Billetter kan købes i automater (papirbilletter), eller du kan betale med et af Japans 10 transportkort.

Osaka Metro 1-dagskort Nej
JR Pass / JR-WEST Pass Nej
Kansai Railway Pass ja

Der findes et dagskort til hele Hankyu- og Hanshin-tognettet til 1.600 jpy. Det kan dog kun betale sig for mere end 3 ture mellem Osaka og Kobe eller Kyoto, hvilket ikke giver meget mening.

Officiel hjemmeside: hankyu.co.jp

Hanshin elektriske jernbane

Disse tog er mest praktiske til rejser mellem det centrale Osaka (Namba) og Kobe.

Billetter kan købes i automater (papirbilletter), eller du kan betale med et af de 10 japanske transportkort.

Osaka Metro 1-dagskort Nej
JR Pass / JR-WEST Pass Nej
Kansai Railway Pass ja

Der findes et dagskort til hele Hankyu- og Hanshin-tognettet til 1.600 jpy. Det kan dog kun betale sig for mere end 3 ture mellem Osaka og Kobe, hvilket ikke giver meget mening.

Officiel hjemmeside: hanshin.co.jp

Osaka monorail

Et automatiseret tog forbinder Itami Airport med Expocity 70 Park og den nordøstlige del af Osaka, hvor det har forbindelse til Purple Line-metroen.

Billetter kan købes i automater (papirbilletter) eller betales med et af de 10 japanske transportkort.

Osaka Metro 1-dagskort Ikke noget
JR Pass / JR-WEST Pass Nej
Kansai Railway Pass ja

Officiel hjemmeside: osaka-monorail.co.jp

Keihan-jernbanen

Brug dette selskabs tog til at rejse fra det centrale distrikt, forbi Yodoyabashi Station, til de nordøstlige forstæder og videre til Kyoto, men det er hurtigere at komme dertil med Hankyu- eller JR-tog.

Billetter kan købes i automater (papirbilletter), eller du kan betale med et af Japans 10 transportkort.

Osaka Metro 1-dagskort Nej
JR Pass / JR-WEST Pass Nej
Kansai Railway Pass ja

Officiel hjemmeside: keihan.co.jp

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her