Sådan kommer du rundt Osaka

Osaka Namba

Osakas offentlige transportnet er så tæt, at der trods den enorme befolkning og det meget velhavende samfund stort set ikke er nogen trafikpropper og langt færre biler på gaderne end i tilsvarende udviklede byer andre steder i verden.

For at komme rundt i Osaka bruger du den konventionelle metro, de statsejede JR-tog, mange private jernbaner, en sporvognslinje og et omfattende netværk af bybusser.

Du vil for det meste bruge metroen til at komme til de fleste interessante steder i Osaka, undtagen måske Universal Studios og Sumyioshi-templet, som du skal tage med tog eller bus.

De 10 bedste hoteller i Osaka

Takster og billetpriser

Takstsystemet er forskelligt for de forskellige transportselskaber, og især når det gælder omstigninger eller dagsbilletter, er det ret svært at vide, hvilke linjer en given billet gælder til, og hvilke der ikke gør.

Dagsbilletter

I Osaka kan du købe følgende praktiske dags- og flerdagsbilletter.

Pris Gyldighed Rabatter - attraktioner
Osaka Amazing Pass 3 300 jpy - 1 dag
5 500 jpy - 2 dage
Osakas metro
Private jernbaner (kun i Osaka)
Bybusser (kun i Osaka)
Gratis (udvalgte attraktioner)
Osaka Metro 820 jpy - 1 dag (arbejde)
620 jpy - 1 dag (weekend)
Osaka Metro
Bybusser (kun Osaka)
Rabat på ca. 10%.
Kansai Railway Pass

5 600 jpy - 2 dage
7 000 jpy - 3 dage

Osakas metro
Private jernbaner (Kansai-regionen)
Sporvogne og nogle svævebaner
Rabat på ca. 10%.

Osaka Amazing Pass

Et rabatkort til turister, som giver dig gratis adgang til nogle seværdigheder, rabat i nogle butikker og ubegrænset kørsel i Osaka.

3 300 jpy 5 500 jpy
1 dag 2 dage

Kortet er altid kun gyldigt i en kalenderdag og ikke i 24 eller 48 timer.

Det er kun gyldigt på følgende ruter i Osaka (du kan f.eks. ikke bruge det til rejser til Nara, Kobe eller nogen af Osakas lufthavne) - se kortet.

  • Hele Osakas metronetværk
  • Alle bybusser (undtagen Universal Stuios' shuttlebus)
  • Kintetsu-jernbanen
  • Hanshin Electric Railway
  • Hankyu-jernbanen
  • Keihan elektriske jernbane
  • Nankai elektriske jernbane

Gælder ikke på JR-togruter (herunder JR Osaka Loop city line), Hankai-sporvognslinjer og Osaka monorail.

På Nankai Limited Express- og Kintetsu Limited Express-tog skal du betale et tillæg for pladsreservation.

Hvornår er Osaka Amazing Pass det værd? Når du besøger mindst tre store seværdigheder på en dag og tager 3-4 ture med offentlig transport, helst med en kombination af metroen og andre jernbaner.

Hvor kan man købe det?

  • Osaka Amazing Pass er kun tilgængeligt for smartphone-brugere og kan kun købes online.

Officiel information: osaka-amazing-pass.com.

Osaka Metro 1-dagskort

Det billigste heldagskort er velegnet, hvis du bruger metroen og bybusserne meget og ikke besøger de attraktioner, der er inkluderet i Osaka Amazing Pass, i stort omfang.

Med heldagskortet til metroen får du også rabat på entréen til 30 udvalgte attraktioner (normalt omkring 10 %), se listen.

820 jpy 620 jpy
Arbejdsdage Weekender og helligdage

Billetten er gyldig på kalenderdagen og ikke i 24 timer.

Du behøver ikke at finde ud af, hvilke dage der falder på japanske helligdage. På disse dage vil automaten kun sælge dig en rabatbillet til 620 yen.

Billetten er kun gyldig på følgende ruter:

  • Alle Osaka Metro-ruter
    • Chuo Line - gyldig indtil Nagata Station, derefter fortsætter nogle tog på den private Kintetsu-jernbanes spor.
    • Midosuji-linjen - gyldig til Esaka Station, nogle tog fortsætter på Kita-Osaka Kyukos private jernbanespor.
  • Alle bybusruter
    • Undtagelser er Universal Studios og IKEA's shuttlebusser

Hvor kan man købe?

  • Automater på alle metrostationer (kun kontanter eller japanske transportkort)
  • Billetkontorer på alle metrostationer (kortbetaling er også muligt på større stationer i centrum)

Hvis du bruger et af de 10 japanske transportkort (Icoca, PiTaPa, Suica osv.) til at betale med, er der ingen daglig grænse for rejser med metroen. Hvis du skal rejse med metroen mere end 4 gange (3 gange i weekenden), kan det altid betale sig at købe et 1-dagskort, men du kan også betale med transportkort.

Kansai Railway Pass

Det gælder for hele Kansai-området, inklusive Kyoto, Nara og Kobe, og er mere velegnet til jernbaneentusiaster.

For at det skal kunne betale sig, skal du tage 2 rundture hver dag på en lang rute (f.eks. Osaka - Nara / Kobe / Kyoto) eller 1 rundtur på en lang rute og flere kortere ture (mindst 4-5).

5 600 jpy 7 000 jpy
2 dage 3 dage

Billetten er gyldig i kalenderdage og ikke i 48 eller 72 timer.

Ud over de fleste private jernbaner i Osaka, Kyoto, Kobe og Nara gælder billetten også i Osakas metro. Omvendt er billetten ikke gyldig på nogen JR-tog (ikke engang JR Osaka Loop).

Kansai Railway Pass kan heller ikke bruges på nogen buslinjer.

Med metrokortet får du også rabat på adgang til 30 udvalgte attraktioner (normalt omkring 10%), se listen.

På Nankai Limited Express og Kintetsu Limited Express betaler du et tillæg for at reservere et sæde.

Hvor kan man købe?

Når du køber online, skal du ombytte voucheren til et fysisk kort på et hvilket som helst salgssted.

Dagsbilletter på private jernbaner

De fleste jernbaneselskaber tilbyder også deres egne dags- eller flerdagsbilletter.

Disse billetter kan aldrig betale sig, hvis man kun vil rejse rundt i Osaka, men de kan være praktiske til dagsture fra Osaka.

For priser og anvendelsesområde, se kapitlet om Osakas metro, som også beskriver togene.

De kan f.eks. være fordelagtige med følgende selskaber:

  • Kintetsu - Nara, Yoshino, Kyoto
  • Hanshin + Hankai - Kobe

JR Pass

Kan det populære JR Pass, som dækker hele Japan Railways netværk, eller dets regionale variant, JR-WEST Pass, bruges til at rejse rundt i Osaka?

JR Pass eller JR-WEST Pass gælder i Osaka udelukkende på JR's jernbanelinjer, så det har ingen praktisk betydning for at komme rundt i byen.

Book dit hotel i Osaka på forhånd

Enkeltbilletter

Disse kort er gode, når du primært vil gå rundt i de centrale bydele eller tilbringe en hel dag i forlystelsesparker som Universal Studios eller Kaiyukan Aquarium.

Metro og tog

Når man rejser med metro eller tog, beregnes prisen altid efter den tilbagelagte afstand.

På takstkortet over hver automat finder du din destination med det beløb, der skal betales, skrevet nedenunder.

Det vælger du så på automatens skærm og betaler.

Du kan også købe en omstigningsbillet til andre linjer, men altid inden for operatørens netværk. Man kan f.eks. ikke købe en enkelt omstigningsbillet mellem Osaka Metro og Kintetsu Railway eller andre selskaber.

Priserne varierer normalt mellem 190 jpy og 420 jpy, se kapitlet om Osaka Metro for detaljer.

Busser og Hankai-sporvogn

På Hankai-bussen og -sporvognen er der en fast pris på 210 jpy pr. tur.

Rabatterede omstigningspriser kan kun bruges ved omstigning til bus<->bus eller metro<->bus, se nærmere nedenfor.

Søgemaskine til transport

Der findes ikke en enkelt søgemaskine til alle former for transport i Osaka. Du kan enten søge på de enkelte transportørers hjemmesider, som er listet nedenfor, eller via Google.com/maps.

Søgning efter offentlig transport via Google fungerer godt og viser bl.a. nøjagtige priser.

Google Maps ignorerer dog forskellene mellem systemerne.

De finder altid den kortest mulige rute, men de tager ikke hensyn til, om ruterne har samme takst. Hvis ikke, skal du købe en ny billet, hver gang du skifter, hvilket gør rejsen dyrere.

Hyppige misforståelser opstår især, når man bruger Osaka Metro 1-Day Pass, som ikke er gyldigt på jernbanelinjer (såsom Kintetsu, JR Loop Line, Hansin, Nankai og andre).

Metro og jernbaner

Det grundlæggende transportnetværk i Osaka består af 9 metrolinjer suppleret med mange private og offentlige (JR) forstadsjernbaner.

Disse jernbaner kan ofte bruges til at komme rundt i byen, men enkeltbilletter og nogle dagsbilletter er ikke kompatible med hinanden.

Se kapitlet om Osakas metro for detaljerede oplysninger.

Busser

Byens omfattende netværk af busser er ideelt til at komme rundt på kortere afstande.

Selv om der ikke er mange trafikpropper i Osaka, er bustrafikken stadig ret langsom på grund af det store antal trafiklys.

Et komplet kort over busruter kan findes på: bus .osakametro.co.jp/routemap. Busserne kører normalt fra ca. kl. 5.30 til midnat, og frekvensen på hver linje er normalt 20-30 minutter.

Vi beskriver altid nyttige busruter til en bestemt attraktion i afsnittet What to See.

Stig altid på gennem den anden dør og gå ud gennem førerdøren.

Du skal altid trykke på den røde "Stop"-knap, før du stiger ud.

Sådan betaler du prisen

Der gælder faste priser på alle busruter 210 jpy.

Du kan betale kontant eller med alle 10 japanske transportkort (Icoca, Suica og andre). Almindelige kreditkort som Visa, Mastercard og andre kan ikke bruges.

Betaling sker altid ved chaufførens udgang.

Når du betaler med et kort, skal du bare holde det op til læseren. Hvis du betaler kontant, skal du lægge pengene i pengekassen, og hvis du ikke har kontanter, kan du veksle en 1.000 yen-seddel i pengeveksleren ved siden af pengekassen.

Pris for overførsel

Hvis du bruger et transportkort (Icoca, Suica osv.) til at betale, er prisen 210 jpy gyldig i 90 minutter med et vilkårligt antal Bus-Bus-transfers.

Du får altid 100 yen rabat på den almindelige pris, når du skifter fra bus til metro eller omvendt.

Hvis du betaler kontant, kan du ikke bruge den nedsatte pris.

For detaljerede oplysninger om transferpriser: subway.osakametro.co.jp/fare.

Hankai sporvogn

Der findes kun 2 klassiske sporvognslinjer i Osaka, som kører i den sydlige del af byen.

De bruges hovedsageligt til at komme til Sumiyoshi Taisha-templet fra Tennoji Station eller fra Harukas 300-skyskraberen.

Sådan betaler du prisen

Der er en fast pris på begge sporvognslinjer 210 jpy.

Du kan betale kontant eller med alle 10 japanske transportkort (Icoca, Suica og andre). Almindelige kreditkort som Visa, Mastercard og andre kan ikke bruges.

Betaling sker altid ved chaufførens udgang.

Taxa, Uber

Typiske sorte taxaer er et ekstremt populært transportmiddel for både lokale og turister og er bogstaveligt talt allestedsnærværende.

Man kan vinke til en taxa overalt på gaden, og officielle taxaholdepladser er også meget almindelige, hvor der altid står mange taxaer og venter, ofte ved indkøbscentre, monumenter eller metrostationer.

Det er meget sikkert at køre i taxa i Osaka, og der er ingen svindel med overpriser.

Taxier kan normalt betales kontant, og mange taxier tager også imod almindelige Visa-, Mastercad- eller American Express-kort eller japanske transportkort (Icoca, Suica og andre).

Kørsel sker altid efter taxameter. Almindelige priser er som følger:

  • 660 jpy - de første 2 km
  • 80 jpy - hver yderligere 296 meter eller 1 minuts ventetid (større taxaer har en lidt højere pris)

Normalt vil du betale nogenlunde samme pris for en tur tværs over centrum. 2 000 jpy.

Drikkepenge

Det er ikke almindeligt at give drikkepenge i Osaka, når man tager en taxa.

Du kan dog runde beløbet op til nærmeste tital. Hvis du skal betale 1.900 yen, er det i orden at lægge 2.000 yen til taxachaufføren.

Mobil-apps

Der findes mobilapps som Uber og DiDi i Osaka, men priserne er altid de samme som for almindelige taxaer og beregnes kun ud fra den faktiske tur (i henhold til taxameteret).

Fordelen er dog, at man altid kan betale med kort, når man bruger apps.

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her