Osaka er et af de vigtigste internationale og indenlandske transportknudepunkter i Japan og har den næstmest travle internationale lufthavn efter Tokyo.

Book dit hotel i Osaka på forhånd

Hurtigt overblik over transportmuligheder

Til at begynde med giver vi dig en hurtig sammenligning af de mest populære transportformer til Osaka. Vi gennemgår alt i detaljer nedenfor.

Transport Tokyo - Osaka

Pris Rejsetid JR-pas
Fly Fra 8 000 jpy* 1 time x
Shinkansen fra 13 870 jpy 2,5 timer ✔**
Motorvejsbus fra 4 500 jpy 9 timer x

Transport Kyoto - Osaka

Pris Rejsetid JR-pas Kansai Railway Pass
Shinkansen Fra 1 420 jpy 13 minutter ✔*** x
JR Express/Lokal 580 jpy 29 minutter x
Keihan Jernbane Fra 420 jpy 50-75 minutter x
Hankyu-jernbanen 410 jpy 43 minutter x

Det regionale JR-WEST Pass er også gyldigt på denne rute.

Transport Nara - Osaka

Pris Rejsetid JR-pas Kansai Railway Pass
JR Express/Lokal 580 jpy 40-55 minutter x
Kintetsu Jernbane 680 jpy 35 minutter x

Det regionale JR-WEST Pass er også gyldigt på denne rute.

Transport Kobe - Osaka

Pris Rejsetid JR-pas Kansai Railway Pass
Shinkansen Fra 1 530 jpy 13 minutter ✔** x
JR Express/Lokal 460 jpy 26 minutter x
Hanshin-jernbanen 420 jpy 43 minutter x
Hankyu-jernbanen 330 jpy 33 minutter x

Det regionale JR-WEST Pass er også gyldigt på denne rute.

Transport Nagoya - Osaka

Pris Rejsetid JR-pas
Shinkansen Fra 5 940 kr. 1 time ✔**
Kintetsu Jernbane 2 860 jpy 2,5 timer x
Motorvejsbus Fra 2 400 jpy 3,5 timer x

* Uden indchecket bagage og køb mindst 3 måneder før afrejse. Med indchecket bagage fra 11 000 jpy.

** Nozomi- eller Mizuho-tog mod ekstra betaling.

*** Shinkansen med JR-WEST regionalpas kan ikke bruges på Osaka-Kyoto-ruten.

Vi har udarbejdet et kort over jernbaneforbindelser til Osaka med alle transportører indtegnet her:

Med fly til Osaka

Der er tre store lufthavne i byområdet Osaka-Kyoto-Kobe, og Osaka er en af de byer i Japan, der er lettest at komme til med fly.

Detaljerede oplysninger om, hvordan man kommer fra Osaka til lufthavnene, terminalerne eller tjenesterne, kan findes på nedenstående link.

  • Kansai KIX - Osakas vigtigste internationale knudepunkt og det næststørste i Japan
  • Itami ITM - en stor lufthavn med meget travle indenrigsforbindelser
  • Kobe UKB - mindre sekundære lufthavne til indenrigsflyvninger

Internationale flyvninger

Alle direkte internationale flyvninger lander i Kansai KIX og omfatter meget hyppige forbindelser rundt i Østasien samt direkte langdistanceflyvninger fra Osaka fra destinationer som Mellemøsten (Abu Dhabi, Dubai, Doha), USA og Canada, Europa eller Australien.

Mange internationale flyvninger fra Europa, Amerika, Australien eller Afrika har forbindelse til Tokyo, Kina eller Sydkorea.

Søg efter fly til Osaka

Indenrigsflyvninger

Indenrigsflyvninger i Japan betjenes af alle de lufthavne, der er nævnt ovenfor.

De fleste flyvninger med de store flyselskaber ANA og JAL går til Itami ITM-lufthavnen, med flyvninger fra Tokyo og Saporro, for eksempel, op til flere gange i timen.

Den gennemsnitlige enkeltbillet er normalt billigere end en shinkansen-billet, når den købes mindst 3 måneder i forvejen, og en billet med ANA eller JAL inkluderer også indchecket bagage.

Normalt koster disse billetter omkring 11.000 jpy, når man rejser til Tokyo.

Flyselskaber som Jetstar, Skymark eller Peach tilbyder priser på op til det halve, men inkluderer ikke indchecket bagage.

Shinkansen og almindelige tog

Osaka kan nås med shinkansen-højhastighedstog fra Tokyo, Nagoya, Hiroshima, Fukuoka og andre steder langs kysten.

Derudover kan du også bruge mange af de almindelige lokalbaner.

Alle tog kan betales med et af Japans 10 transportkort (såsom Icoca, Suica og andre) ud over kontanter.

Du kan også bruge det særlige Kansai Railway Pass, som er beskrevet nærmere i kapitlet om transport, til at rejse til Osaka fra nogle af de nærliggende byer som Kyoto, Kobe, Nara og andre.

Shinkansen højhastighedstog

Japans vigtigste højhastighedslinje, kendt som Tokaido Shinkansen (for strækningen Tokyo - Nagoya - Kyoto - Osaka) og San'yo Shinkansen (for strækningen Osaka - Okayama - Hiroshima - Fukuoka), passerer gennem Osaka.

Alle eksprestog standser kun på én station i Osaka, som kan findes i billetautomater og online-søgemaskiner under navnet Shin-Osaka. For at komme til byens centrum fra Shin-Osaka station skal du bruge følgende metoder:

  • Lokale og ekspres JR-tog - kun på Osaka Station (Umeda)
    • Du kan bruge JR Pass til disse tjenester, men du kan ikke bruge Osaka Metro Day Pass til dem.
  • Med "Midosuji Line" metro - retning Umeda, centrum (Shinsaibashi og Dotonbori, Namba, Tennoji)
    • Du kan bruge et dagskort til metroen (se detaljeret info), men du kan ikke bruge JR Pass.
    • Rejsetid til centrum ca. 15 minutter
  • Hoteller i nærheden af Shin-Osaka station

Shinkansen kan bruges fra Osaka på følgende ruter. Du skal enten tilføje en specifik sædereservation til grundprisen eller en billigere reservation i en bil uden sædegaranti (Non-reserved.

Hvis du bruger JR Pass eller dets regionale varianter, skal du altid reservere en plads i bilen ved billetautomaten eller billetkontoret eller online). Denne reservation er gratis for JR Pass-indehavere.

På Nozomi- eller Mizuho-hurtigtog skal du dog altid betale et gebyr ud over JR Pass, som er ca. halvdelen af den almindelige billetpris. For detaljerede oplysninger om, hvordan du bruger JR Pass, se artiklen Transport i Japan.

Online billetbestilling og nøjagtige køreplaner findes på westjr.co.jpl/en.

Shinkansen kører meget hyppigt på alle ruter, i gennemsnit hvert 6.-15. minut.

Destinationer Grundlæggende pris Reserved Non-reserved Rejsetid
Tokyo 8 910 jpy 6 010 jpy 4 960 jpy 2,5-3 timer
Kyoto 580 jpy 2 700 jpy 870 jpy 15 minutter
Hiroshima 5 720 jpy 5 430 jpy 4 170 jpy 1,5 time
Nagoya 3 410 jpy 3 470 jpy 2 530 jpy 48 minutter
Himeji 1 520 jpy 2 810 jpy 1 760 jpy 35 minutter
Okayama 3 080 jpy 3 260 jpy 2 530 jpy 50 minutter
Hakata
(Fukuoka)
9 790 jpy 5 690 jpy 4 960 jpy 2,5 timer

Nogle tog starter deres rejse i Osaka. På disse tog er der en god chance for, at du kan finde en ledig plads, når du køber en "ikke-reserveret" billet.

Men hvis du køber en "ikke-reserveret" billet til et tog, der allerede ankommer til Osaka fra en anden station, er chancen for at finde et ledigt sæde betydeligt mindre. Du kan finde ud af, om et tog starter i Osaka ved at søge efter køreplaner på hjemmesiden westjr.co.jp. Hvis det er tilfældet, er toget markeret med "Train originating from this Station".

Lokal- og eksprestog

Hvis du skal rejse over kortere afstande, er der mange togstrækninger til rådighed fra flere forskellige selskaber.

Hvert selskab kører fra en anden station, og du kan ikke bruge JR Pass og dets lokale muligheder på de fleste af dem.

Hvor kan man købe billetter, og hvor finder man officielle oplysninger?

JR-VEST

Japan Railways' lokal- og eksprestog omkring Osaka drives af den regionale afdeling af JR-WEST (samt shinkansen).

Online billetbestilling og nøjagtige køreplaner kan derfor findes på samme hjemmeside som for shinkansen: westjr.co.jpl/en.

Hovedstationen for JR-WEST-tog er Osaka Station i Umeda, hvorfra der afgår tog i følgende retninger:

  • Kobe - Himeji
  • Kyoto - Tsuruga
  • Kyoto - Maibara
  • Wakayama - Kushimoto - Shingu
  • Fukuchiyama - Toyooka - Kinosaki Onsen
  • Tottori - Kurayoshi

For at komme til Nara skal du bruge JR-Namba eller Kitashinchi, Osakatemmangu, Ebie eller Kyobashi stationer.

  • JR Pass - ja
  • Kansai Railway Pass - kan ikke bruges

Top 10 hoteller i nærheden af Osaka-Umeda station

Kintetsu Jernbane

Dette selskabs tog bringer dig hurtigst til Nara fra Osaka-Namba undergrundsstation lige i byens centrum. For detaljerede oplysninger om at rejse mellem Osaka og Nara, se Sådan kommer du til Nara.

JR Pass er dog ikke gyldigt her, så hvis du har købt et, skal du bruge de lidt langsommere JR-West-tog fra andre stationer (se ovenfor).

Kintetsu Railway tager dig også til Yoshino Mountain National Park, Ise-Shime Coastal National Park og tilbyder en billigere, men mere end dobbelt så lang forbindelse til Nagoya sammenlignet med shinkansen.

Officiel hjemmeside: kintetsu.co.jp

  • JR Pass - kan ikke bruges
  • Kansai Railway Pass - ja

Keihan-jernbanen

Denne jernbane er den mest bekvemme måde at nå den berømte Fushimi Inari-taisha-helligdom i Kyoto på.

Togene fra Osakas centrum (Yodoyabashi Station og sjældnere Nakanoshima Station) kører direkte uden skift til Fushimi-Inari Station kun 2 minutters gang fra helligdommen. Bemærk dog, at kun "Local"-, "Sub-Express"- og "Express"-tog standser på Fushimi-Inari station. "Limited", "RAKU RAKU" eller "Rapid Express"-tog standser ikke på stationen.

JR Pass er dog ikke gyldigt her, så hvis du har købt et, kan du bruge de hurtige shinkansen- eller JR-ekspresstog, men de kører til det centrale Kyoto og ikke direkte til helligdommen.

For detaljerede oplysninger om at rejse mellem Osaka og Kyoto, se artiklen Sådan kommer du til Kyoto.

Officiel hjemmeside: keihan.co.jp/da.

  • JR Pass - kan ikke bruges
  • Kansai Railway Pass - ja

Hankyu-jernbanen

Endnu en privat jernbane, som er ideel til rejser til det centrale Kyoto eller bambusskoven i det vestlige Kyoto. For at komme til bambusskoven skal du skifte til den næste Hankyu-linje på Katsura Station i retning af "Arashiyama".

JR-passet er dog ikke gyldigt her, så hvis du har købt et, kan du bruge de hurtige shinkansen- eller JR-ekspresstog, men de kører til det centrale Kyoto og ikke direkte til helligdommen.

For detaljerede oplysninger om at rejse mellem Osaka og Kyoto, se artiklen Sådan kommer du til Kyoto.

Den anden linje går til Kobe, men på denne rute er der generelt hurtigere JR-tog, som standser i Osaka på samme station.

Hankyu-tog kører fra Osaka-Umeda station.

Officiel hjemmeside: hankyu.co.jp

  • JR Pass - kan ikke bruges
  • Kansai Railway Pass - ja

Hanshin-jernbanen

Denne jernbane bruges hovedsageligt til at rejse fra Kobe by til Osakas centrum (Namba undergrundsstation).

Selv om der kører tog hele vejen fra Himeji, kan man alligevel komme meget hurtigere til Osaka med ekspres- eller JR-tog. Rejsen fra Kobe er dog allerede lige så lang, og hvis du skal i nærheden af Namba Station (f.eks. Dotonbori ), vil Hanshin-togene være de hurtigste.

Officiel hjemmeside: hanshin.co.jp

  • JR Pass - kan ikke bruges
  • Kansai Railway Pass - ja

Nankai elektriske jernbane

Dette selskabs tog kører fra Namba Station i byens centrum (den forhøjede strækning markeret med "Namba-Nankai").

Brug det primært til transport til Koyasan Mountain Temple, hvor det er den eneste form for transport.

Nankai Railway er også en langsommere transportmulighed fra Wakayama City, hvor du også kan bruge JR-tog.

For "Limited Express"-togene skal man betale et særligt tillæg. Så hvis du bruger et japansk transportkort til at betale med, er det ikke nok bare at gå gennem drejekorset, men du skal købe et særligt tillæg ved en automat eller et billetkontor.

Officiel hjemmeside: nankai.co.jp

  • JR Pass - kan ikke bruges
  • Kansai Railway Pass - ja

JR Pass - hvor kan man købe det, og hvilket skal man bruge?

JR Pass er en populær netværksbillet til de japanske jernbaners JR-tog, herunder shinkansen.

Du bestiller og betaler for passet online, før du rejser til Japan, og bytter den kode, du får tilsendt via e-mail, ud med den faktiske billet, når du ankommer til landet.

Regn altid på det for at sikre, at dine dyre JR-pas er det værd. Generelt kan de kun betale sig, hvis du ofte kører med shinkansen.

Du kan bruge følgende JR Pass til rejser til/fra Osaka. Klik på linket for at se et kort over passets gyldighed:

  • JR Pass til hele Japan - japanrailpass.net
    • 7 dage for 50 000 jpy
    • 14 dage for 80.000 jpy
    • 21 dage for 100.000 jpy
  • JR-WEST All Area Pass - westjr.co.jp/all
    • 7 dage for 26 000 jpy
    • JR-WEST All Area Pass
    • Inkluderer byer som Kyoto, Osaka, Kobe, Nara, Hiroshima, Kanazawa, Toyama, Tottori, Shirahama, Shingu, Hagi, Okayama, Himeji.
    • Shinkansen kan kun bruges på ruten Osaka - Kobe - Himeji - Okayama - Hiroshima - Kokura - Hakata / Tsuruga - Kanazawa - Toyama - Jōetsumyōkō
  • Hokuriku Arch Pass - westjr.co.jp/hokuriku-arch-pass
    • 7 dage for 30 000 jpy
    • Inkluderer byer som Kyoto, Osaka, Kobe, Nara, Tokyo, Kanazawa, Toyama og Nagano.
    • Shinaknsens kan kun bruges på ruten Tokyo - Nagano - Toyama - Kanazawa
  • Kansai Area Pass - westjr.co.jp/pass/kansai
    • 1 dag pr. 2 800 jpy
    • 4 dage pr. 7 000 jpy
    • Inkluderer byer som Kyoto (inklusive Kyoto metro), Osaka, Kobe, Himeji, Nara, Wakayama, Tsuruga
    • Gælder ikke på nogen Shinkansen
  • Kansai WIDE Area Pass - westjr.co.jp/kansai_wide
    • 5 dage for 12 000 jpy
    • Inkluderer byer som Kyoto, Osaka, Kobe, Himeji, Nara, Wakayama, Tsuruga, Shingu, Okayama, Tottori, Takamatsu
    • Shinkansen kan kun bruges på ruten Osaka - Kobe - Himeji - Okayama
  • Kansai - Hiroshima Area Pass - westjr.co.jp/kansai_hiroshima
    • 5 dage for 17 000 jpy
    • Inkluderer byer som Kyoto, Osaka, Kobe, Himeji, Nara, Hiroshima, Miyajima, Wakayama, Tsuruga, Shingu, Okayama, Tottori, Takamatsu.
    • Shinkansen kan kun bruges på ruten Osaka - Kobe - Himeji - Okayama - Hiroshima
  • Sanyo San'in Area Pass - westjr.co.jp/sanyo_sanin
    • 7 dage for 23 000 jpy
    • Inkluderer byer som Kyoto, Osaka, Kobe, Nara, Hiroshima, Kanazawa, Toyama, Tottori, Wakayama, Hagi, Okayama, Himeji, Tsuruga, Takamatsu.
    • Shinkansen kan kun bruges på ruten Osaka - Kobe - Himeji - Okayama - Hiroshima - Kokura - Hakata
  • Kansai Hokuriku Area Pass - westjr.co.jp/kansai_hokuriku
    • 7 dage for 19 000 jpy
    • Inkluderer byer som Kyoto, Osaka, Kobe, Nara, Hiroshima, Kanazawa, Toyama, Tottori, Shirahama, Shingu, Okayama, Himeji.
    • Shinkansen kan kun bruges på ruten Osaka - Kobe - Himeji - Okayama / Tsuruga - Kanazawa - Joetsumyoko
  • Kansai San'in Area Pass - westjr.co.jp/kansai_sanin
    • 7 dage for 18 000 jpy
    • Inkluderer byer som Kyoto, Osaka, Kobe, Nara, Tottori, Wakayama, Hagi, Okayama, Himeji, Tsuruga
    • Shinkansen kan kun bruges på ruten Osaka - Kobe - Himeji - Okayama
  • Takayama Hokuriku Area JR-Central - touristpass.jp/da/takayama_hokuriku
    • 5 dage for 19 800 jpy
    • Inkluderer byer som Kyoto, Osaka, Tsuruga, Kanazawa, Toyama, Takayama, Shirakawa-go og Nagoya.
    • Shinkansen på strækningen Toyama - Tsuruga (kun ikke-reserverede vogne)
  • Ise-Kumamo-Wakayama-området - touristpass.jp/da/ise_kumano
    • 5 dage pr. 16 500 jpy
    • Inkluderer byer som Nara, Osaka, Wakayama, Shirahama, Shingu, Toba, Suzuka og Nagoya.
    • Ikke gyldig på nogen shinkansen

Alle muligheder i Osaka kan afhentes flere steder:

  • Shin-Osaka Station
    • Ticket Office JR-WEST, 6:00–22:00
    • Ticket Office JR-CENTRAL, 5:30–23:00
    • Travel Service Center, 8:00–22:00
    • Nippon Travel Agency, 7:00–20:00
    • JR Tokai Tours, 9:00–18:00
  • På Osaka (Umeda) station
    • Ticket Office, 6:00–22:00
    • Nippon Travel Agency, 9:30–18:00
  • KansaiAirport
    • Ticket Office, 5:30–23:00 (ved Kansai Station)

Alternativt kan du hente et JR Pass fra grønne automater på alle JR-tog- og shinkansen-stationer i hele Japan.

Se en liste over alle JR Pass-afhentningssteder på japanrailpass.net/exchange.

Langdistancebusser

Langdistancebusser kaldes "Highway Bus" i Japan og er betydeligt billigere end tog. Rejsetiden er dog normalt 3-5 gange længere end Shinkansen-ekspresstog.

Det største busselskab, Willer Travel, har det mest omfattende bookingsystem på engelsk, hvor man også kan købe billetter til andre selskaber.

Bestil billetter via willer-travel.com.

Forskellige busselskaber stopper ved forskellige stationer. De to vigtigste i Osaka er:

  • WBT Umeda (se kort)
  • OCAT Namba (se kort)

Busser er praktiske til f.eks. at rejse til Shikoku Island, hvor de giver en behagelig tur uden skift i modsætning til tog.

Gennemsnitspriserne er som følger:

  • Tokyo - 4 500 jpy til 8 000 jpy
  • Nagoya - 1 900 jpy til 2 900 jpy
  • Hiroshima - 3 700 jpy
  • Okayama - 3 000 jpy
  • Takamatsu - 4 500 jpy
  • Kochi - 6 000 jpy
  • Matsue - 3 900 jpy

Færger

Osaka er en stor havn, og ud over fragtskibe sejler der også passagerfærger her.

Indenlandske ruter

Osaka kan nås fra følgende japanske byer og øer.

  • Shibushi (Sydkyushu) - Osaka (Sunflower Terminal - se kort)
    • Sunflower-færgen sejler en gang om dagen på ruten
    • Krydstogtet tager 16 timer
    • Pris fra 10 390 jpy afhængigt af sæson og indkvarteringstype
  • Beppu (Nordkyushu) - Osaka (Sunflower Terminal - se kort)
    • Sunflower Ferry sejler på ruten 1 gang dagligt
    • Krydstogtet tager 12 timer
    • Pris fra 10 390 jpy afhængigt af sæson og indkvarteringstype
  • Shinmoji (Kitakyushu) - Osaka (Izumiotsu Port - se kort)
    • Hankyu Ferry sejler på ruten 1 gang dagligt
    • Krydstogtet tager 12,5 timer
    • Pris fra 7 500 jpy afhængigt af sæson og indkvarteringstype
    • Mulighed for tilslutningsbusser fra de nærmeste togstationer for 270 jpy
    • Mulighed for at booke på directferries.com
  • Shinmoji (Kitakyushu) - Osaka (Nanko Port - se kort)
    • Cityline sejler på ruten en gang om dagen
    • Krydstogtet tager 12,5 timer
    • Pris fra 5 600 jpy afhængigt af sæson og indkvarteringstype
  • Toyo (Shikoku Island) - Osaka (Nanko Port - se kort)
    • Orange Ferry sejler på ruten en gang om dagen
    • Krydstogtet tager 8 timer
    • Pris fra 8 200 jpy afhængigt af sæson og indkvarteringstype

Internationale ruter

Der er regelmæssige færger til Osaka fra Sydkorea. Linjen fra Shanghai i Kina er blevet aflyst.

Alle internationale både bruger den internationale terminal nær metrostationen Green Line "Cosmosquare" - se kort.

  • Busan (Korea) - Osaka
    • PanStar Cruise sejler på ruten 3 gange om ugen
    • Krydstogtet tager 19 timer
    • Pris fra 16 000 jpy afhængigt af sæson og indkvarteringstype
    • Booking tilgængelig på directferries.com
Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her